Hej!

jag blev sugen på att hänga upp en spegel över soffan.

men förbannade skruven har svårt att vara på sin plats.

jag försökte skruva in den i väggen men kanske är det hammare man ska använda på en betongvägg?

jag har tyvärr ingen borrmaskin.

Du behöver förborra ett hål. Lättast är att använda plugg och "vanlig" skruv.

Det kan fungera att borra med en skruvdragare om det är små dimensioner det gäller.

• Gilla
undine
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Du behöver förborra ett hål. Lättast är att använda plugg och "vanlig" skruv.

Det kan fungera att borra med en skruvdragare om det är små dimensioner det gäller.
men finns det inte speciella skruvar till tavlor/speglar?
Tex en tavelkrok,kan man använda den med hammare?

shc shc skrev:
men finns det inte speciella skruvar till tavlor/speglar?
Tex en tavelkrok,kan man använda den med hammare?
Nu är inte jag expert på tavelupphängning, men ja det finns olika varianter.
Du kan däremot inte slå dem rätt in i väggen utan behöver som sagt förborra.
Är du helt säker på att väggen är betong då?

C C.Lundin skrev:
Nu är inte jag expert på tavelupphängning, men ja det finns olika varianter.
Du kan däremot inte slå dem rätt in i väggen utan behöver som sagt förborra.
Är du helt säker på att väggen är betong då?
Ja när en man från en firma var här och hjälpte mig med min gardinstång fick han borra då han sa att det är betongvägg.

jag är riktig amatör när det kommer till sånt här och dessutom har jag ingen borr maskin

Det finns tavelkrokar för betong man kan hamra in. Runda vita stora som en tumnagel, med en krok nertill. Sitter med tre cm-långa stift som hamras in.
Vit rund tavelkrok för betong med tre spikar och en krok på en vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
iamlisa
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det finns tavelkrokar för betong man kan hamra in. Runda vita stora som en tumnagel, med en krok nertill. Sitter med tre cm-långa stift som hamras in.
[bild]
kan man hänga spegel på sån? Finns de på Clas Ohlson?

Hur mycket väger spegeln ungefär? Är det 2-3kg så är det inga problem, men om den vägen mer än 5kg skulle jag nog borra och sätta plugg. Du har ingen kompis med en borrmaskin (borrhammare eller slagborr)?

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Hur mycket väger spegeln ungefär? Är det 2-3kg så är det inga problem, men om den vägen mer än 5kg skulle jag nog borra och sätta plugg. Du har ingen kompis med en borrmaskin (borrhammare eller slagborr)?
står att den vägen cirka 4kg

Jag skulle borrat och pluggat för den vikten, men har du tur går det med betongkrok. Beror väl på spegelns värde och hur skrockfull man är om det är läge att chansa.

Man kan ju också köpa ett par tavelkrokar hos Classe, spika upp en där man vill ha den och göra ett litet dragtest för hand innan man hänger upp spegeln. Sitter kroken bra är det bara att köra, sitter den dåligt har man några små hål på väggen där man ändå tänkt hänga en spegel.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag skulle borrat och pluggat för den vikten, men har du tur går det med betongkrok. Beror väl på spegelns värde och hur skrockfull man är om det är läge att chansa.

Man kan ju också köpa ett par tavelkrokar hos Classe, spika upp en där man vill ha den och göra ett litet dragtest för hand innan man hänger upp spegeln. Sitter kroken bra är det bara att köra, sitter den dåligt har man några små hål på väggen där man ändå tänkt hänga en spegel.
hur döljer man sen de hålen? Vill ju inte ha små fula hål i mina fina nya tapet :(

shc shc skrev:
hur döljer man sen de hålen? Vill ju inte ha små fula hål i mina fina nya tapet :(
Nu får du bestämma dig om du ska upp med spegeln eller inte :rofl: Hål får man räkna med om något ska upp.

Pl400?

Chrissofsweden Chrissofsweden skrev:
Nu får du bestämma dig om du ska upp med spegeln eller inte :rofl: Hål får man räkna med om något ska upp.
jag ska försöka få upp den men jag menar om jag inte lyckas och sen att det blir små fula hål? Kommer man kunna dölja dem?

Hålen är mycket små så de syns knappt, men som nån annan skrev så kommer du väl ändå borra ett hål om inte tavelkroken funkar?

Det skadar ju aldrig att ha en borrhammare om ingen i din vänskapskrets har en. På Jula finns det billiga som duger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.