Hej!
jag blev sugen på att hänga upp en spegel över soffan.
men förbannade skruven har svårt att vara på sin plats.
jag försökte skruva in den i väggen men kanske är det hammare man ska använda på en betongvägg?
jag har tyvärr ingen borrmaskin.
jag blev sugen på att hänga upp en spegel över soffan.
men förbannade skruven har svårt att vara på sin plats.
jag försökte skruva in den i väggen men kanske är det hammare man ska använda på en betongvägg?
jag har tyvärr ingen borrmaskin.
Nu är inte jag expert på tavelupphängning, men ja det finns olika varianter.shc skrev:
Du kan däremot inte slå dem rätt in i väggen utan behöver som sagt förborra.
Är du helt säker på att väggen är betong då?
Ja när en man från en firma var här och hjälpte mig med min gardinstång fick han borra då han sa att det är betongvägg.C C.Lundin skrev:
jag är riktig amatör när det kommer till sånt här och dessutom har jag ingen borr maskin
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Hur mycket väger spegeln ungefär? Är det 2-3kg så är det inga problem, men om den vägen mer än 5kg skulle jag nog borra och sätta plugg. Du har ingen kompis med en borrmaskin (borrhammare eller slagborr)?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 641 inlägg
Jag skulle borrat och pluggat för den vikten, men har du tur går det med betongkrok. Beror väl på spegelns värde och hur skrockfull man är om det är läge att chansa.
Man kan ju också köpa ett par tavelkrokar hos Classe, spika upp en där man vill ha den och göra ett litet dragtest för hand innan man hänger upp spegeln. Sitter kroken bra är det bara att köra, sitter den dåligt har man några små hål på väggen där man ändå tänkt hänga en spegel.
Man kan ju också köpa ett par tavelkrokar hos Classe, spika upp en där man vill ha den och göra ett litet dragtest för hand innan man hänger upp spegeln. Sitter kroken bra är det bara att köra, sitter den dåligt har man några små hål på väggen där man ändå tänkt hänga en spegel.
hur döljer man sen de hålen? Vill ju inte ha små fula hål i mina fina nya tapetNötegårdsgubben skrev:Jag skulle borrat och pluggat för den vikten, men har du tur går det med betongkrok. Beror väl på spegelns värde och hur skrockfull man är om det är läge att chansa.
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 175 inlägg
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 645 inlägg
Hålen är mycket små så de syns knappt, men som nån annan skrev så kommer du väl ändå borra ett hål om inte tavelkroken funkar?
Det skadar ju aldrig att ha en borrhammare om ingen i din vänskapskrets har en. På Jula finns det billiga som duger.
Det skadar ju aldrig att ha en borrhammare om ingen i din vänskapskrets har en. På Jula finns det billiga som duger.