kristofer12345
Tja!

Asså mitt system o tryck i expansionskärlet börja sjunka när jag installera en nibe elk 213 med 7 liter till vatten volym som tillägg till mitt vattenburna golvvärmesystem. Ja jag har kollat läckor, tryck i kärlet om sönder osv, men inget hjälper. Har kollat allt . Men nu undrar jag om det ör jag som är idioten..har installerat nibe elk högre ovanför kärlet, plus att kärlet är på 8 kg eller 8 l - expan. Jag börjar undra om kärlet är för liten för det nya tillkomna niben till systemet o att expans. Inte orkar , plus jag har satt niben högre upp än kärlet ,””” kolla bilder”””” , kan detta vara boven till att mitt system töms på några h till en dag?!?!?!?!?!

Behöver hjälp som fan!
 
  • Nibe ELK 213 elektrisk värmepanna fotograferad som en del av ett vattenburet golvvärmesystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Installation av en Nibe Elk 213 och expansionskärl i ett pannrum med markeringar som visar rördragningar och systemkomponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmesystem med Nibe elk 213 monterad ovan expansionskärl i källare, rörledningar och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl märkt med "AIRFIX A" och teknisk information monterat på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Expansionskärl med tryckmätare för vattenburet golvvärmesystem, indikerar lågt tryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M
Lite svårt att hänga med i bilderna, men att expansionskärlet sitter en halvmeter under pannan gör inget.

Däremot är jag väldigt nyfiken på vad i hela världen som har hänt med din säkerhetsventil som syns på sista bilden?!
 
  • Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
M
Vad har du förutom Nibe ELK som värmer?

menar du att manometern på sista bilden går ner till 0?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
M Marcussjogren skrev:
Lite svårt att hänga med i bilderna, men att expansionskärlet sitter en halvmeter under pannan gör inget.

Däremot är jag väldigt nyfiken på vad i hela världen som har hänt med din säkerhetsventil som syns på sista bilden?!

Den är bytad gammal bild. Ok så det gör inget alltså ..jaha hmmm
 
kristofer12345
M Marcussjogren skrev:
Vad har du förutom Nibe ELK som värmer?

menar du att manometern på sista bilden går ner till 0?

Jag har en vp den ser du under.. ja precis manometern går under till 0 hels tiden
 
Placeringen av expansionskärlet i förhållande till elkassetten spelar ingen roll. Så länge man drar rören så att det går att få ut luften ur rören.
Har du fått ut all luft ur värmesystemet?
 
  • Gilla
kalleninen och 1 till
  • Laddar…
kristofer12345
useless useless skrev:
Placeringen av expansionskärlet i förhållande till elkassetten spelar ingen roll. Så länge man drar rören så att det går att få ut luften ur rören.
Har du fått ut all luft ur värmesystemet?

Det sitter ju en avluftste vid expan. Kärlet och sen sitter det varsin avluftsre vid vare våning, annars så vet jag ej hur jag ej får ut luften ur systemet., kan expans. Kärlet vara för litet då med en extra elkasett? Är bara 8 l?
 
Elkassetten rymmer inte så mycket att det ska ha någon avgörande betydelse.
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Då undrar jag verkligen vad som ör fel..
 
  • Gilla
silo
  • Laddar…
M
Hur många radiatorer / meter golvvärme har du i systemet?

hur snabbt går det ner till 0?

Går det att stänga av anslutningen till expansionskärlet?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
Vill minnas att expansionskärlet bör varar ca 5% av totalvolymen.
Men även om expansionskärlet skulle vara för litet så skulle trycket ej gå ned till noll om du om du inte har någon läcka.
Leta läckor i första hand, det verkar mest uppenbart. var kan du se fukt/vatten?
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
M Marcussjogren skrev:
Hur många radiatorer / meter golvvärme har du i systemet?

hur snabbt går det ner till 0?

Går det att stänga av anslutningen till expansionskärlet?
vet inte riktigt , ca 350 kvm meter som är lagt, det går ner till 0 på ca 48 h ca...
till expansionskärlet nej,, bara till dom olika våningarna,, just därför jag ej kan veta om pumpen läcker eller om expansionskärlet är sönder, dock så läcker ej expansionskärlet vatten, ska testa imorgon o tömma ur vattnet ur systemet , fylla på luft i kärlet, tömma vatten igen tills jag har tomt system o 0,6 bar i kärlet men fungerar ej det så vet jag ej...
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
kristofer12345
K kest skrev:
Vill minnas att expansionskärlet bör varar ca 5% av totalvolymen.
Men även om expansionskärlet skulle vara för litet så skulle trycket ej gå ned till noll om du om du inte har någon läcka.
Leta läckor i första hand, det verkar mest uppenbart. var kan du se fukt/vatten?
ingenstans i o runt slingorna, inte under pumpen heller, och kärlet läcker ej,
det som är konstigt är att huset blir fortfarande varmt och jag känner samma värme i huset fast trycket är nere på 0
jag lyser med värmekamera och det lyser på bra i slingorna det borde det väl ej göra om inget vatten finns , då är det ju bara luft i systemet?! tänker jag...skumt
 
Blir du av med en över en dl i timmen och inget hittar måste man skylla på spöket Kasper.

Det måste ta vägen någonstans. Säkerhetsventilen såg missfärgad ut?
Läck i en slinga?
Läckage kan var svåra att upptäcka där det är hyfsat varmt då det ångar bort.

Sherlock Holmes mössan på:thinking:
 
  • Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
K kest skrev:
Blir du av med en över en dl i timmen och inget hittar måste man skylla på spöket Kasper.

Det måste ta vägen någonstans. Säkerhetsventilen såg missfärgad ut?
Läck i en slinga?
Läckage kan var svåra att upptäcka där det är hyfsat varmt då det ångar bort.

Sherlock Holmes mössan på:thinking:
jag måste testa o tömma systemet o fylla på med luft i systemet, tror något har blivit tokigt när jag installerade elkasset.
 
  • Gilla
G. Marklund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.