Hej!
Skulle "bara" byta panel och tilläggsisolera lite "snabbt". Visste att några reglar var ruttna och lite av isoleringen möglig. Så väntade mig ett visst extra arbete.

Vad jag INTE väntade mig att se var att hammarbandet går hela sträckan utan en enda stöttande regel, eller annan bärande struktur i närheten.

Dessutom! Med 3 skarvar varav 2 är emellan två av takstolarna.

Efter att panelen kom ner, såg vi att taket såg ut att bogna lite, och har jämfört med äldre bilder och kan konstatera att yes, det har det börja göra. Antagligen tog panelen endel av vikten!

VAD gör vi nu??
Även om jag kilar in reglar vid skarvarna, finns det inga reglar nedåt mot syllen osv.

Bilder på eländet:
Tvåvånings trähus med tegeltak, skorsten, saknar yttre väggpaneler, renoveringsarbete synbart, grön omgivning, klar himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träspån på marken, skadade träbjälkar och konstruktion, möjlig rötskada eller byggarbetsplats, renoveringsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vägg under renovering med isolering synlig, röda cirklar markerar potentiella problem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggfasad med träpanel och isolermaterial, ett fönster synligt, viss konstruktion oavslutad, markerade områden i övre delen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
Utan att vara expert så tvivlar jag på att taket kommer att rasa in — förr eller senare tar väggen emot.

Jag skulle hyra några stämp och stötta upp med, och med hjälp av en extra stämp och en pelardomkraft jacka upp den delen som sviktar, så att det går att få dit ett nytt hammarband. Men är min teori, jag har inte testat i verkligheten.
 
  • Gilla
Arne Borg och 4 till
  • Laddar…
Jag blir lite fundersam till vad det är man ser, hur är väggen uppbyggd?
Det du vill ha till hammarband ser ut som en spikregel?
Hur ser takstolarna ut?är det tassen man ser under ringarna?
Där du har dubbla liggande reglar vill jag ha till hammarband
 
  • Gilla
perror och 8 till
  • Laddar…
Ser ju ut som du har kappat hela plankväggen, eller ser jag fel? Alltså plankorna under panelen och de bygger väll upp väggens styrka.
 
  • Gilla
lerberget och 1 till
  • Laddar…
Kan du berätta mer om huset. Är det plankstomme? Timmer? Vad är det för typ av tak? Gammalt åstak? Någon form av takstolar? Och vad har du tagit bort på bilderna? Panel och isolering?

Saken är att jag också undrar om det där verkligen är hammarbandet. Det ser väldigt långt ut, helt utan stöd. Det är inte så att huset redan är tilläggsisolerat en gång och att man då även förlängt takutsprånget med nya tassar? Då vilar ju det riktiga taket på exv. En timmervägg längre in i konstruktionen.
 
  • Gilla
perror och 5 till
  • Laddar…
Är inne på samma spår. Om det där vore hammarbandet så hade taket rasat för länge sedan.
 
  • Gilla
TommyLarsson och 2 till
  • Laddar…
Är det ett Standard/Hultsfredshus och byggt med fiberplank?
Om så är fallet ska man inte röra stommen som verkar vara gjort nu!!!
 
  • Wow
Henningelvis
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är det ett Standard/Hultsfredshus och byggt med fiberplank?
Om så är fallet ska man inte röra stommen som verkar vara gjort nu!!!
Om man tittar på tidigare inlägg av TS så verkar det ju vara så.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Om man tittar på tidigare inlägg av TS så verkar det ju vara så.
Och då är hela väggen en bärande konstruktion, inget man ska börja kapa eller riva ut det som finns inuti.
TS ska nu stoppa sitt arbete och ta hjälp med vad som har förändrats i konstruktion och bärighet!!!!!
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
E egge80 skrev:
Jag blir lite fundersam till vad det är man ser, hur är väggen uppbyggd?
Det du vill ha till hammarband ser ut som en spikregel?
Hur ser takstolarna ut?är det tassen man ser under ringarna?
Där du har dubbla liggande reglar vill jag ha till hammarband
Det är den enda regel som finns under takstolarna, så jag antog att det är hammarbandet. Dubbelregeln man ser under allt spån bär bjälklag till övervåningen.
 
  • Gilla
Krokstrand
  • Laddar…
T topmount skrev:
Ser ju ut som du har kappat hela plankväggen, eller ser jag fel? Alltså plankorna under panelen och de bygger väll upp väggens styrka.
Har endast tagit bort panelen. Det är ett gammalt modulhus, så väggarna är i sektioner.
 
Henningelvis Henningelvis skrev:
Kan du berätta mer om huset. Är det plankstomme? Timmer? Vad är det för typ av tak? Gammalt åstak? Någon form av takstolar? Och vad har du tagit bort på bilderna? Panel och isolering?

Saken är att jag också undrar om det där verkligen är hammarbandet. Det ser väldigt långt ut, helt utan stöd. Det är inte så att huset redan är tilläggsisolerat en gång och att man då även förlängt takutsprånget med nya tassar? Då vilar ju det riktiga taket på exv. En timmervägg längre in i konstruktionen.
Det är ett modulhus från 50-talet byggt med väggblock. Vad jag vet är det vanligt sadeltak, men det finns reglar i vinkel genom kattvinden. Jag har enbart tagit bort panel, och de fiberskivor (isolering) som suttit löst/ramlat ut själva.

Det har inte tilläggsisolerats tidigare och finns inget timmer i huset.
 
  • Gilla
FredrikPpp
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Och då är hela väggen en bärande konstruktion, inget man ska börja kapa eller riva ut det som finns inuti.
TS ska nu stoppa sitt arbete och ta hjälp med vad som har förändrats i konstruktion och bärighet!!!!!
Det är ett modulhus från 50-talet.
Det enda som är gjort på bilden är att panelen tagits bort, och de fiberplattor/isoleringsskivor som suttit löst har tagits bort (de flesta ramlade ut av sig själv).

Panelen har varit så pass dålig att den går att smula med fingrarna, och flera av fiberplattorna är murkna och mögliga, och har inte ens haft kontakt med regelverket längre.

Tanken var bara att byta panelen och slänga på 70 reglar med mer isolering bakom, samt byta de befintliga reglar som är ruttna.

Men jag antar från ditt inlägg att det är en dålig idé och att nya panelen bör placeras så som den gamla satt?
Och att samtliga fiberplattor, även de som legat löst, bör placeras tillbaka?
 
Är det 45*70 reglar du vill bygga med? Hur kommer de att byggas in i konstruktionen, blir det en bärande konstruktion så att du bygger på befintligt syll?
 
A AndersS skrev:
Är det 45*70 reglar du vill bygga med? Hur kommer de att byggas in i konstruktionen, blir det en bärande konstruktion så att du bygger på befintligt syll?
Precis, 45x70.
Befintlig vägg idag är ca 45-50x90 reglar, några av de tvärgående under fönstrena är ruttna, har köpt hem nya specialsågade 90 reglar att byta ut dem till.

Ytterväggen idag går i lod med husgrunden, dvs obefintlig överhäng av fasaden.

Tanken var att sätta 45x70 utanpå befintlig vägg och därmed skapa ett överhäng. Dvs skruva in i befintliga reglar utifrån genom den nya regeln. De nya reglarna skulle isf hänga på sidan, och inte ha syll eller grund direkt under sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.