11 757 läst · 10 svar
12k läst
10 svar
Hjälp! Glömde primer kiilto tätskikt
Jag har klantat till det rejält!
Tätskiktade väggarna i blivande badrummet idag. Väggarna är uppbyggt av skivvägg (glasroc ocean H ergo).
Jag har läst och läst och förberett mig till tusen men ändå har jag gått på en rejäl mina. Har missförstått instruktionen från kiilto och missat att man ska prima gipsskivorna innan tätskiktet sätts.
Tätskikt: Kiilto K2 + Kiilto kerasafe folie.
Vad sjutton ska jag ta mig till?
Tätskiktade väggarna i blivande badrummet idag. Väggarna är uppbyggt av skivvägg (glasroc ocean H ergo).
Jag har läst och läst och förberett mig till tusen men ändå har jag gått på en rejäl mina. Har missförstått instruktionen från kiilto och missat att man ska prima gipsskivorna innan tätskiktet sätts.
Tätskikt: Kiilto K2 + Kiilto kerasafe folie.
Vad sjutton ska jag ta mig till?
Renoverare
· Kalmar
· 2 822 inlägg
Fel primern är till för att limmet ska "härda" utan påverkan från sugande underlag.
Tror ni har rätt bägge två.
"för att förbättra vidhäftningen och öppettiden på limmet när kerasafe våtrumsfolie används" står det i produktbladet.
http://www.kiilto.se/attachments/8/3/white_papers/Keraprimer 0811.pdf
Nu är jag ute och fiskar efter halmstrån men i produktdatabladet för gipsskivan jag användt står det "vidhäftningen mellan skiva och tätskikt är utmärkt. Skivan behöver inte primas". Vet att det är tätskiktsleverantören som ställer dessa krav men det är i alla fall positiv läsning..
Inte jättekul att dra fram feinen imorgon och såga ner gispskivorna!
"för att förbättra vidhäftningen och öppettiden på limmet när kerasafe våtrumsfolie används" står det i produktbladet.
http://www.kiilto.se/attachments/8/3/white_papers/Keraprimer 0811.pdf
Nu är jag ute och fiskar efter halmstrån men i produktdatabladet för gipsskivan jag användt står det "vidhäftningen mellan skiva och tätskikt är utmärkt. Skivan behöver inte primas". Vet att det är tätskiktsleverantören som ställer dessa krav men det är i alla fall positiv läsning..
Inte jättekul att dra fram feinen imorgon och såga ner gispskivorna!
Det är nog du som ska backa upp med fakta på ditt påstående. Jag säger bara att det inte är hela världen om man skulle missa primern eftersom den bara ger en längre öppentid på K2:an.Andreas_kalmar skrev:
Ett annat "lim" som man kan sätta folien i är till exempelvis Kiilto M1000 eco och den behöver ingen primer alls och inget föreskrivet heller.
Renoverare
· Kalmar
· 2 822 inlägg
Precis där har ju tillverkaren sagt att man ej behöver använda primer tycker inte jag behöver backa mitt påstående mer har inte varit med om att man vid något tillfälle godkänt avsteg från monteringsanvisningen beträffande primer i största allmänhet så används den för att bla. Motverka blåsbildning , hindra fukten i lim/spackel mm att sugas upp av underlaget , och för att öka vidhäftning samt även som du sagt ge en längre öppentid på limmet i detta fall
Renoverare
· Kalmar
· 2 822 inlägg
Sen till ts som faktiskt ville ha lite stöd så är det troligtvis inget problem prova att lossa en bit tex uppe vid taket så kan du nog sova gott sen..
Jag har tagit en spillbit med gips och primat halva. Sen limmat på tätskikt. Ska testa att dra i den från bägge sidor och se om det blir någon skillnad.
För övrigt kommer här lite fakta.
Ringde kiilto idag och beskrev allt. Han sa att jag kunde vara lugn. Just den skivan jag har valt är förprimad och suger väldigt lite primer. Han beskrev det som att man får ta en filtroller och gnugga in primern om man ska få in den. Så med denna unika skiva sa han att jag kunde vara lugn bara det inte finns några blåsor och är 100% täckning. Jippie!
För övrigt kommer här lite fakta.
Ringde kiilto idag och beskrev allt. Han sa att jag kunde vara lugn. Just den skivan jag har valt är förprimad och suger väldigt lite primer. Han beskrev det som att man får ta en filtroller och gnugga in primern om man ska få in den. Så med denna unika skiva sa han att jag kunde vara lugn bara det inte finns några blåsor och är 100% täckning. Jippie!
Allvetare
· Västra götaland
· 9 095 inlägg
Primer eller inte beror ju också om underlaget är sugande eller inte... Kan vara halvsvårt att få reda på, men gräver man djupt informationsbladen brukar det gå att hitta...
Jag hade skrivit ihop det du sa att representant på kiilto sa. Mailat det till honom och bett honom bekräfta skriftligt. Så har du något att stoppa in in i en mapp så kan du sova ännu bättre då du gjort allt enligt tillverkare och dessutom kan styrka det.