Nu är vi inne på slut tampen när det gäller bjälklaget på vårt trähus och måste lägga rör för ventialtion. Vet nu att jag skall använda ett ftx system men hur stora skall rören vara? Finns säkert någon konsultbyrå man kan anlita men jag gör gärna jobbet själv om det inte är för svårt. Någon som har erfarenhet av detta här, hittar inga svar från tidigare inlägg som jag kan gå på heller.:confused:
 
Klart att det går att göra själv... Själv beställde jag ritningar av Ventilationsbutiken (Alig) då jag insåg att jag inte var tillräckligt insatt i förhållande till den tid jag hade till förfogande. Beställde även allt material där vilket blev prisvärt och gick dessutom riktigt snabbt. Jag fick inte göra det själv men ser det som att nu fick jag ett riktigt bra underlag och slapp lägga massa tid på just detta.
 
Jag kollade deras sida också men blev lite pengar i alla fall och så är man lite nördig på teknik och vill lära sig mera så jag passade, men jag hittade detta när jag sökte http://www.ventilationsritning.com och beställde deras bok Småhusteknik -Ventilationsteknik för 120 spänn. "Fixa din egen ventilationsritning" heter det på hemsidan. Precis vad jag sökte efter. Återkommer när jag fått den med en recension...:)
 
adhabe3 skrev:
Jag kollade deras sida också men blev lite pengar i alla fall och så är man lite nördig på teknik och vill lära sig mera så jag passade, men jag hittade detta när jag sökte [länk] och beställde deras bok Småhusteknik -Ventilationsteknik för 120 spänn. "Fixa din egen ventilationsritning" heter det på hemsidan. Precis vad jag sökte efter. Återkommer när jag fått den med en recension...:)
Den recensionen ser vi fram emot. "Bok" är kanske att ta i för ett häfte om 20 A4-sidor. Men den kanske är bra ändå.
 
Nu har jag fått faktahäftet och kan bara säga att detta var väl värd sina pengar. Enklare än så här kan det inte bli att fatta hur allt hänger ihop. Tror nog att de flesta inte vet hur detta funkar med dimensionering av kanaler och hur man kan kolla att aggregatet pallar för anläggningen. Enkla förklaringar utan komplicerade beräkningar. Rena fakta utan en massa krångel. Det enda jag saknade mer var lite om monteringstekniken .. Kanske kommer i nästa utgåva. Min rekomendation är att köpa denna om man vill lära sig hur man får ihop detta på egen hand (y)
 
Glöm inte injustering av flödena när allt är klart bara
 
Nej det får man inte förstås inte glömma sedan när huset börja bli klart. Men man får väl vänta med att starta upp ventilationen innan man är klar med allt dammande av spackelslipning. Annars kanske fläkten sätter igen pronto. Det fanns med som en punkt faktiskt i faktahäftet att man kunde låta sotarn göra justeringen när han ändå är på plats och skall godkänna det hela sedan (ovk besiktning) så nu skall jag börja rita in min lösning på en kopia av planritningen med kanaldimensioner, flöden vid luftdonen och givetvis luftdonens placering i rummen och aggregat med ljuddämpare och sen blir det att beställa grejor
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.