Hej!
Jag har lite ångest. Råkade av misstag sätta på den elektriska golvvärmen efter 24 dagars torktid. Vet inte hur länge den har varit på men mindre än ett dygn innan jag upptäckte och stängde av. Det är möjligt att den inte har haft någon värme på då det har varit relativt varmt i lägenheten (inställd temp låg ngn grad under temperaturen i rummet när jag kolla), men jag vet inte helt säkert om ngt kan ha hänt ngt under natten.
Någon som har erfarenhet av detta? Kommer vi få en skada i vårt nyrenoverade badrum, eller kan vi sova lugnt?
stort tack!
Jag har lite ångest. Råkade av misstag sätta på den elektriska golvvärmen efter 24 dagars torktid. Vet inte hur länge den har varit på men mindre än ett dygn innan jag upptäckte och stängde av. Det är möjligt att den inte har haft någon värme på då det har varit relativt varmt i lägenheten (inställd temp låg ngn grad under temperaturen i rummet när jag kolla), men jag vet inte helt säkert om ngt kan ha hänt ngt under natten.
Någon som har erfarenhet av detta? Kommer vi få en skada i vårt nyrenoverade badrum, eller kan vi sova lugnt?
stort tack!
Tack för snabbt svar! Blir så nojig när man läser att det är minst 28 dagars torktid innan värmen kan sättas på.
men det kanske är medräknat säkerhetsmarginaler i det?
men det kanske är medräknat säkerhetsmarginaler i det?
24 eller 28 dagar är ingen fara. Som du skriver i tidigare inlägg så håller golvet redan ungefär den temperaturen. Sov lugntA AnnaKatherine skrev:
Stort tack, skönt att höra!
Så ingen risk att jag påskyndat torkningen och kommer få skadat badrumsgolv?
Golvvärmen har antagligen varit på någon timme under natten.
Känns så himla jobbigt.
Stort tack för era svar.
Golvvärmen har antagligen varit på någon timme under natten.
Känns så himla jobbigt.
Stort tack för era svar.
Nej, ingen risk. De lägger klinkergolv även i t.ex. Spanien, Egypten osv där det är varmare dygnet runt än vad din golvvärme uppnått på ett dygn.A AnnaKatherine skrev:
Tack!
Moderator
· Stockholm
· 52 399 inlägg
Faran med uppvärmning under torktiden är framförallt att fix och fog inte uppnått full hållfasthet. De värmerörelser som uppstår pga. uppvärmningen kan då få plattor att lossna, eller "delvis" lossna, så att de senare lossnar.
Det är alltså framförallt stora variationer i temperatur man bör undvika. Och då kan det nog räcka med ett dygn med golvvärme för att skada golvet. Men nu är ju grundtemperaturen inte så långt ifrån den uppvärmda temperaturen, så det är säkert ingen fara.
Det är alltså framförallt stora variationer i temperatur man bör undvika. Och då kan det nog räcka med ett dygn med golvvärme för att skada golvet. Men nu är ju grundtemperaturen inte så långt ifrån den uppvärmda temperaturen, så det är säkert ingen fara.
Hej! Ok tack för svar!
Men finns det en viss säkerhetsmarginal i de 28 dagarna, kan man tänka att det har hunnit torka tillräckligt på 24 dagar?
Men finns det en viss säkerhetsmarginal i de 28 dagarna, kan man tänka att det har hunnit torka tillräckligt på 24 dagar?
Tack igen för alla svar. Ifall vi skulle få problem kommer det vara uppenbart? Kan det ha påverkat tätskiktet?
Just den sprickan beror på att värmen har satts på för tidigt som gör att det har blivit plattsläpp. Den plattan är där troligtvis bom i och behövs bytas, bara att hoppas att inte fler plattor är lösa men det kan du kolla genom att knacka på plattorna med något hårt och låter det ihåligt så är där bom.
Ok stort tack för feedback, jag kollar det. Brukar det bara innebära att plattorna behöver bytas eller kan tätskiktet eller ngt annat påverkats? Hur orolig ska man bli?