89 607 läst · 216 svar
90k läst
216 svar
Hjälp! Fick besök efter bestridande av faktura
Hej !
Jag hade köpt 2 lysrörsarmaturer som jag behövde hjälp med att sätta upp i taket samt en rak eldragning på ca. 3 m.
Ringde en lokal firma och dagen därpå kom dom 2 st. unga killar. Jag uppfattade det som att den ene var lärling då han mest handräckte under arbetets gång.
Det tog sammanlagt 6 tim., då hade dom också åkt och hämtat en kabellist.
När jag fick fakturan så vart jag fakturerad för 12 tim. Jag fick en chock och bestred de 6 tim jag ansåg var orimligt i fakturan.
Sen dess har ägaren ringt mig minst 2 ggr / dag, kändes olustigt att svara och väntade på svar i form av brev. Ngr. dagar senare kommer elektrikern, går in och säger att han har fått order om att ta ned belysningen.
" Betala eller så kommer det att bli väldigt mörkt här inne för dig" sa han.
Han gick sen och lämnade det som det var.
Jag är lite skakig nu och vet inte vad jag ska göra. Borde jag ha fårstått att jag skulle debiteras 12 tim ?
Vänligen
Jag hade köpt 2 lysrörsarmaturer som jag behövde hjälp med att sätta upp i taket samt en rak eldragning på ca. 3 m.
Ringde en lokal firma och dagen därpå kom dom 2 st. unga killar. Jag uppfattade det som att den ene var lärling då han mest handräckte under arbetets gång.
Det tog sammanlagt 6 tim., då hade dom också åkt och hämtat en kabellist.
När jag fick fakturan så vart jag fakturerad för 12 tim. Jag fick en chock och bestred de 6 tim jag ansåg var orimligt i fakturan.
Sen dess har ägaren ringt mig minst 2 ggr / dag, kändes olustigt att svara och väntade på svar i form av brev. Ngr. dagar senare kommer elektrikern, går in och säger att han har fått order om att ta ned belysningen.
" Betala eller så kommer det att bli väldigt mörkt här inne för dig" sa han.
Han gick sen och lämnade det som det var.
Jag är lite skakig nu och vet inte vad jag ska göra. Borde jag ha fårstått att jag skulle debiteras 12 tim ?
Vänligen
Jag vet inte om 2 eller 6 eller 12 timmar är rimligt, så jag utlåter mig inte om det.
Men om du får en faktura på 12 timmar, och du bestrider 6 timmar av dom, då är det bra om du betalar fakturan med avdrag för de 6 timmar du bestrider.
- För det förste för att företaget har rätt att få betalt
- för det andra, för att det då verkligen handlar om en struntsumma för firman
- och sen för att du då slipper betala räntan över den delen
Men om du får en faktura på 12 timmar, och du bestrider 6 timmar av dom, då är det bra om du betalar fakturan med avdrag för de 6 timmar du bestrider.
- För det förste för att företaget har rätt att få betalt
- för det andra, för att det då verkligen handlar om en struntsumma för firman
- och sen för att du då slipper betala räntan över den delen
Nu ska jag inte strö salt i såren men frågade du innan vad det skulle komma att kosta? Spontant låter sex timmar väldigt mycket för det beskrivna arbetet men när man inte känner till alla omständigheter är det svårt att säga säkert.
När det gäller priset säger konsumenttjänstlagen:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Om nu två man faktiskt arbetade i sex timmar tror jag tyvärr att du kan få svårt att hävda att det är direkt oskäligt att debitera tolv timmar. Att man kan tycka att de är långsamma är en sak men oskäligt en annan.
Välkommen till forumet för övrigt!
När det gäller priset säger konsumenttjänstlagen:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Om nu två man faktiskt arbetade i sex timmar tror jag tyvärr att du kan få svårt att hävda att det är direkt oskäligt att debitera tolv timmar. Att man kan tycka att de är långsamma är en sak men oskäligt en annan.
Välkommen till forumet för övrigt!
Mmm, jag frågade inte. Visste väl ungefär vad det skulle landa, trodde jag.Alfredo skrev:Nu ska jag inte strö salt i såren men frågade du innan vad det skulle komma att kosta? Spontant låter sex timmar väldigt mycket för det beskrivna arbetet men när man inte känner till alla omständigheter är det svårt att säga säkert.
När det gäller priset säger konsumenttjänstlagen:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Om nu två man faktiskt arbetade i sex timmar tror jag tyvärr att du kan få svårt att hävda att det är direkt oskäligt att debitera tolv timmar. Att man kan tycka att de är långsamma är en sak men oskäligt en annan.
Välkommen till forumet för övrigt!
På fakturan framgår det dock inte att de 12 timmarna gällde 2 pers. om det har någon betydelse ?
Alfredo skrev:Nu ska jag inte strö salt i såren men frågade du innan vad det skulle komma att kosta? Spontant låter sex timmar väldigt mycket för det beskrivna arbetet men när man inte känner till alla omständigheter är det svårt att säga säkert.
När det gäller priset säger konsumenttjänstlagen:
36 § I den mån priset inte följer av avtalet, skall konsumenten betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris eller prisberäkningssätt för motsvarande tjänster vid avtalstillfället samt omständigheterna i övrigt.
Om nu två man faktiskt arbetade i sex timmar tror jag tyvärr att du kan få svårt att hävda att det är direkt oskäligt att debitera tolv timmar. Att man kan tycka att de är långsamma är en sak men oskäligt en annan.
Välkommen till forumet för övrigt!
L LottisW skrev:Hej !
Jag hade köpt 2 lysrörsarmaturer som jag behövde hjälp med att sätta upp i taket samt en rak eldragning på ca. 3 m.
Ringde en lokal firma och dagen därpå kom dom 2 st. unga killar. Jag uppfattade det som att den ene var lärling då han mest handräckte under arbetets gång.
Det tog sammanlagt 6 tim., då hade dom också åkt och hämtat en kabellist.
När jag fick fakturan så vart jag fakturerad för 12 tim. Jag fick en chock och bestred de 6 tim jag ansåg var orimligt i fakturan.
Sen dess har ägaren ringt mig minst 2 ggr / dag, kändes olustigt att svara och väntade på svar i form av brev. Ngr. dagar senare kommer elektrikern, går in och säger att han har fått order om att ta ned belysningen.
" Betala eller så kommer det att bli väldigt mörkt här inne för dig" sa han.
Han gick sen och lämnade det som det var.
Jag är lite skakig nu och vet inte vad jag ska göra. Borde jag ha fårstått att jag skulle debiteras 12 tim ?
Vänligen
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 5 540 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 5 540 inlägg
Orimlig arbetstid för vad som är gjort. Tråkigt med oseriösa hantverkare som dessutom är hotfulla. Jag har satt upp motsvarande tidigare och det tar max 2-3 timmar på en person, dvs 1/4 vad vad du blivit debiterad. Dessutom är jag en glad amatör (men extra noggrann).
Om en av deras anställda klampade in i ditt hem utan att fråga och hotade att plocka ner armaturerna, så hade iaf jag övervägt att anmäla buset.
Om en av deras anställda klampade in i ditt hem utan att fråga och hotade att plocka ner armaturerna, så hade iaf jag övervägt att anmäla buset.
Ja, men vet du vem ska jag amnäla det till ?MultiManOriginal skrev:Orimlig arbetstid för vad som är gjort. Tråkigt med oseriösa hantverkare som dessutom är hotfulla. Jag har satt upp motsvarande tidigare och det tar max 2-3 timmar på en person, dvs 1/4 vad vad du blivit debiterad. Dessutom är jag en glad amatör (men extra noggrann).
Om en av deras anställda klampade in i ditt hem utan att fråga och hotade att plocka ner armaturerna, så hade iaf jag övervägt att anmäla buset.
Det är en polisanmälan ska göra. Det där låter som olaga hot och något slags hemfridsbrott. Man ska inte behöva känna sig hotad i ens eget hem.
Om företaget skickar resten av fakturan till inkasso, skriver du till inkassoföretaget att fakturan är felaktig. Inkassoföretaget lägger då ned kravet. Nästa steg för elektrikern är att stämma dig i ett civilrättslig mål i tingsrätten. Dit är det långt. Du kommer inte heller få någon betalningsanmärkning (om nu firman hotar med det).
Om företaget skickar resten av fakturan till inkasso, skriver du till inkassoföretaget att fakturan är felaktig. Inkassoföretaget lägger då ned kravet. Nästa steg för elektrikern är att stämma dig i ett civilrättslig mål i tingsrätten. Dit är det långt. Du kommer inte heller få någon betalningsanmärkning (om nu firman hotar med det).