Jag har hamnat i en rejäl knipa. Jag började riva bort plastmattan i min lägenhet för att få fram trägolvet under. Plastmattan var enkel att dra bort, men under den fanns ett lager golvgips som var fastskruvat och täckt med ett puts- eller betongliknande material. Det var väldigt svårt att få bort, och när jag bröt upp golvet fylldes hela lägenheten snabbt med damm och partiklar.

Alla gipsplattor på den cirka 3 kvm stora ytan är nu borta, men vi har inte slipat trägolvet än. Vid golvet har det bildats ett mellanrum mellan vägg och golv. Jag är osäker på om partiklar kan komma upp från det området. Nästa steg är att foga igen mellanrummet och sätta lister, men vi vill få bukt med problemet först.

Problemet är att det nu, en månad senare, fortfarande yr runt små partiklar i luften, bland annat något som liknar små "glassplitter". Jag har anlitat ett grovstädningsföretag samt två olika städfirmor, men det verkar som att problemet kvarstår i samma omfattning.

Jag har även köpt en luftrenare och hyrt en professionell luftrenare som fått stå och blåsa ut luft på balkongen i en vecka, men det verkar inte hjälpa. Min fru har nu fått andningsbesvär, och varje gång vi vistas i lägenheten kliar det på huden som om man kommit i kontakt med glasfiber.

Jag inser att jag har begått ett stort misstag, men jag skulle verkligen uppskatta råd om vad det är som kan orsaka dessa problem och hur vi kan åtgärda det. Vi har inte bott i lägenheten på en månad och det är ohållbart att fortsätta vara utan ett hem.
Bifogar bild på golv och närbild från dammtrasa.
Tacksam för all hjälp!

• Närbild av dammtrasa med damm, hårstrån och små partiklar på ytan, relaterat till problem med luftkvalitet efter renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trasigt golv med verktyg: hammare, skruvmejsel, kniv och tång på sprucken yta av plastmatta och trä. Damm och smuts är synligt.
    Skapa konto
Glasullsisolering, det brukar se ut som det gnistrar om det i olika vinklar med ljus. Var exakt är det, utmed yttervägg eller under trägolvet.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Glasullsisolering, det brukar se ut som det gnistrar om det i olika vinklar med ljus. Var exakt är det, utmed yttervägg eller under trägolvet.
Det är i hela lägenheten 54 kvm.

Fanns ingen traditionell glasull (isolering) när jag rev. Det som kom satt på gipsplattorna.

Dobe Dobe skrev:
Det är i hela lägenheten 54 kvm.
Och då en äldre fastighet, hur många år. Riktigt gammla kan ha det i bjälklaget, vad vill göra med golvet, slipa det som det är, blir nog svårt att få tätt om det är springor mellan brädorna, annars en lömppapp först och ett nytt golv ovanpå. Därav kanske förgående la på gipskivor, då det dammade upp.

Laddar upp två bilder till golvet..

• Parkettgolv vid övergång till obehandlat trä över vilket en dammsugare är placerad.
    Skapa konto
  • Slitet trägolv med fläckar och fotspår, sett ovanifrån i en hall.
    Skapa konto
Huset är från 1943
tror jag. Tanken var att vi skulle slipa golvet, men nu vill jag bara bli av med glaspartiklarna.

Dobe Dobe skrev:
Fanns ingen traditionell glasull (isolering) när jag rev. Det som kom satt på gipsplattorna.
OK under så kanske det var för att det inte skulle knarra. Gipsplatta med glasull på vet jag inget om, däremot skulle det kunna vara glasfiber i skivan, som är en förstärkning av dito. Kom det fram när skivorna gick sönder.

Yes. det skulle jag tro. Tänkte inte på det när jag körde på, men ...ja nu är det överallt. Har du tips på hur man kan få bort det från resterande lägenhet? Tack för att du tar dig tid att svara.

Dobe Dobe skrev:
Yes. det skulle jag tro. Tänkte inte på det när jag körde på, men ...ja nu är det överallt. Har du tips på hur man kan få bort det från resterande lägenhet? Tack för att du tar dig tid att svara.
Är alla skivor borta nu, då kan det inte komma mer, det med glasfiber är att det kan anta en statisk spänning och då sätter det sig på alla ytor som finns väggar/tak, ja allt. Det ska damsugas med en speciel dammsugare med microfilter, flisorna är riktigt små och kryper igenom filtret på en vanlig dammsugare, samt att dammsugaren får inte stå så det blåser i rummet. Då blir det nog svårt, när osugna partiklar yr runt. En slang ut genom ett fönster ska det vara

• Gilla
Dobe
  • Laddar…
Ok, vet du vad en sådan dammsugare kan heta och kanske var man kan hyra? Bor i Sthlms området.

Dobe Dobe skrev:
Ok, vet du vad en sådan dammsugare kan heta och kanske var man kan hyra? Bor i Sthlms området.
Uthyrare finns i staden och heter stoftavskiljare. Ramrent, Cramo och några till, Hyglo se deras hemsida.

Tack snälla Jonas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.