Vi har ett platt papptak och det växer mossa och lav på taket. För ungefär 3 veckor sedan sprejade jag det med grönfri. Jag tog bort så mycket mossa innan som går men den ”lilla” mossan var kvar. Nu har den ändrat färg till brun men sitter fortfarande lika hårt. Vad kan jag förvänta mig nu? Kommer den ”dö” och blåsa bort av sig själv eller måste jag skrapa bort den? Stort tack för vägledning. (Sista bilden är en illustration på hur mossan ändrade färg på en sten jag testade trycksprejen på)
Oxalsyra använder jag nät det växer mossa och annat organiskt på båten. Det borde fungera även på ett tak tänker jag.
Jag har svårt att tro att det skulle skada taket
Det billigaste alternativet jag hittat är biltemas fälgtvätt.
Går att köpa i pulver också som man blandar i vatten.
Jag har svårt att tro att det skulle skada taket
Det billigaste alternativet jag hittat är biltemas fälgtvätt.
Går att köpa i pulver också som man blandar i vatten.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 360 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 360 inlägg
Tillräckligt utspätt är säkert oxalsyra helt ofarligt men det känns lite onödigt för detta. Grönfri och en mjuk borste räcker gott och väl, hellre en extra behandling än att experimentera tycker jag.
Bitumen är för övrigt allt annat än kemiskt stabilt (om det ens är rätt ord) och är känsligt för allt som kan lösa upp det, som ett lite överdrivet exempel så används vanligt smör för att lösa upp asfalt som fastnat på hud. (Jag har ärr både på ben och hand efter närkontakt med smält asfalt så jag har fått testa det personligen 😉)
Bitumen är för övrigt allt annat än kemiskt stabilt (om det ens är rätt ord) och är känsligt för allt som kan lösa upp det, som ett lite överdrivet exempel så används vanligt smör för att lösa upp asfalt som fastnat på hud. (Jag har ärr både på ben och hand efter närkontakt med smält asfalt så jag har fått testa det personligen 😉)
Bitumen är väl ganska fett, därav det löses med smör?Rickard. skrev:Tillräckligt utspätt är säkert oxalsyra helt ofarligt men det känns lite onödigt för detta. Grönfri och en mjuk borste räcker gott och väl, hellre en extra behandling än att experimentera tycker jag.
Vad innehåller geönfri?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 6 360 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 6 360 inlägg
Det är ju en oljeprodukt men det går att lösa upp med olika saker, många bilvårdsprodukter är ju specifikt framtagna för att lösa upp just bitumen(asfalt). Lacknafta är väl det som normalt används som lösningsmedel i flytande asfaltprodukter.G gaidin skrev:
Kommer inte ihåg vad det heter men det påstås ju vara godkänt för papptak och minns jag inte fel står det också att det är okej i "rekomenderst underhåll" i alla fall hos någon papptillverkare.
Liknande trådar
-
Hjälp! Fåglar och mossa under takpannorna – vad kan jag göra?
Tak & Vind -
Hjälp en nybörjare förstärka träbjälklag i badrum. Bilder finns
Badrum -
CAD-Hjälp för nybörjare
3D-skrivare -
Hjälp en nybörjare som misslyckat med målningen
Färg, Måla & Tapetsera -
Nybörjare ska sätta sten närmast husväggen. Behöver hjälp av erfarna!
Grund & Markarbeten