Hej

Har gjort det mesta på huset tidigare men badrum har jag aktat mig för. Ska precis som tidigare ta hjälp av fackman med våtspärr men vill komma så långt som möjligt innan de tar vid.

Huset har sedan tidigare ägare förberetts för ett badrum på övervåningen. Men eftersom jag inte visste hur han gjort rördragningen så tog jag upp golvet. Och när jag ändå har golvet uppe så kan jag väl dra vattenrören till duschen så man slipper dem synliga tänkte jag.

Tror mig kunna klara detta men har aldrig sysslat med vvs förut. Utifrån bifogade bilder så kan ni se var anslutning är och var jag ska dra ur rören ur vägg. Hur rören (10mm, tror det är prisolrör?) och nuvarande anslutningar ser ut kan man se på andra väggen.

Ska förtydliga att kopplingen ska ske i vägg med inspektionslucka så inga skarvar kommer ligga i golvet.

Nu skulle jag verkligen uppskatta om någon kunnig har möjlighet att ta sig tid och uppskatta vilka delar jag behöver införskaffa. Allt ifrån t-koppling, rätt klämringskopplingar till rör. När jag går in på exempelvis rinkabyrör så är det som att vara analfabet. Vilka kopplingar hör ihop med prisolrören, hur fixerar jag rören ur väggen osv?

Uppskattar verkligen hjälp!

• IMG_3481texts.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3483s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det låter klent med 10mm rör till duschblandare, mer vanligt med 15mm rör. Blandarfästena är gjorda för 15mm eller möjligen finns det för 12mm.

jag reagerar även på bilden med avloppsledningarna, kopplingen från handfatsavloppet ser ut att ansluta i 90 grader, det borde vinklas av så att vattnet kommer in i huvudröret med ungefär 45graders vinkel, det skall ha lite skjuts i rätt riktning. Vet inte om det spelar stor roll vid så litet flöde som det är från ett handfat, från en toalett är det kritiskt, och om duschavloppet är kopplat likadant tror jag att det kan ge problem. Med dagens regler så skall helst handfatsavloppet komma ut ur väggen, inte upp ur golvet. Golvbrunnen ser ut att vara felmonterad, den skall sitta fast i golvreglarna, det skall finnas stöd av reglar runt hela brunnen, annars kan spånskivan svikta. Spånskivan skall ha stöd av reglar under alla kanter, så även i kortändan av rummet skall det finnas reglar. Det är också viktigt att brunnen monteras på rätt höjd, dess översida skall vara i höjd med det färdigspacklade golvet. Jag förutsätter att du skall flytspackla ca 15mm ovanpå skivan, annars har du för stort ccavstånd mellan reglarna. Skall vara cc60 med flytspackel ovanpå skivan, eller cc30 om det är tunnare med spackel.

De kopplingar du skall använda är klämringskopplingar, kallas ibalnd bara för klämkopplingar. Observera att presskopplingar är ngt. annat, de är iofs. bra men kräver ett pressverktyg för typ 10-15 000.

har själv kört med PEX rörirör system (kolla på det, enkelt att använda). Tror att prisolrör oftast klamras med vanligt hålband (plåtband med hål) och skruvar.

Där blandaren skall sitta är måtten kritiska, rören måste komma ut ur väggen med millimeterpassning. Köp också blandarfästet innan du gör rördragningen, och kontrollera var skruvarna för fästet hammnar, dels för att vara säker på att inget rör går där, men också så att du säkert har trä där för skruvarna. Rören skall komma ut helt vinkelrätt ur väggen. Låt rören sticka ut minst 10cm (eller mer om det framgår av instruktionerna för blandarfästet), de skall senare kapas med hög nogrannhet när väggen är kaklad.

Mycket bra svar. Angående avloppsröret så stämmer det att det är 90-graders anslutningar in mot detta. Golvbrunnen ska hur som helst bytas då den inte är godkänd idag. Tror dock röret från handfatet lämnas orört, hoppas att vinkeln inte ställer till nått i framtiden.

Kan mycket väl tänka mig att använda PEX-rör istället. Vad för t-koppling funkar mellan dom rör jag har till pex?

Jag räknar på följande saker från Rinkaby, hojta om det är något jag glömt eller tänker fel om (Art, dimension och antal):

LK PE-X Rör i rör 5786 16x2,2/25 mm 10 meter
LK rörböjningsstöd 5332 16 mm 4st
LK väggskena 5322 40c/c-160 c/c 1st
LK väggdosa uni dubbel 5325 16x2,0/25mm 1st
Blandarfäste 5865 Krom 1st

Vad ska jag ha för kopplingar? Gärna med artikelnummer på Rinkaby om möjligt.

hempularen skrev:
kopplingen från handfatsavloppet ser ut att ansluta i 90 grader, det borde vinklas av så att vattnet kommer in i huvudröret med ungefär 45graders vinkel, det skall ha lite skjuts i rätt riktning. Vet inte om det spelar stor roll vid så litet flöde som det är från ett handfat, från en toalett är det kritiskt, och om duschavloppet är kopplat likadant tror jag att det kan ge problem.QUOTE]

Rev ett badrum i veckan där anslutningen från toaletten var just 90 grader. Badrummet är sedan 1975 och har säkert varit renoverat under senare delen av 80-talet. Jag har bara bott i huset i ett och ett halvt år, men jag kan säga att det fanns inga som helst indikationer på problem eller att problem var på väg att uppstå. Dock satt både handfat och dusch påkopplat senare i flödet vilket kan ha påverkat positivt.

själv hade jag dock om jag byggt nytt sett till att det blev lite skjuts i det hela...

Jag är inte riktigt hemma på LK rören, använde Roth (från Sigro.se, de har senare börjat sälja även Wirsbo). Men den där PE-X kopplingen som finns nederst på rinkaby sidan ser väl bra ut. Och sedan kör du med vanlig klämmkoppling mot de bef. kopparrören.

Jag tycker det ser lite trång ut att få fram rören förbi avloppsröret. Kolla det. Du bör kanske också undvika att jacka ur med ur den bjälken som redan är skadad.

Jag kommer kunna lägga rören under avloppsröret, finns gott om plats.

Hempularen sa tidigare "Det låter klent med 10mm rör till duschblandare, mer vanligt med 15mm rör. Blandarfästena är gjorda för 15mm eller möjligen finns det för 12mm."

Det visade sig stämma riktigt bra då inkommande rör från källaren är 16mm utvändigt och kopparrören till handfatet är 12mm. Hur i hela världen jag lyckades mäta 10mm vill jag inte gå in på :blushing:.

Känns hur som helst skönt att slippa dra för klen dimension. Är väl troligtvis värt att byta ut handfatsrören mot en grövre dimension när jag ändå håller på?

Men nu vidare till ännu fler idiotfrågor.

Jag har ju tänkt mig en ny T-rörs koppling för att kunna ansluta rören till duschen. Då behöver jag väl någon slags övergång då rörens dimension inte stämmer överens?

Sen har jag ytterligare en parameter då jag behöver dra ett rör till toaletten som sitter i andra änden av rummet. Finns det något att tänka på gällande detta?

Det fanns 16mm kopparrör i en gammal standard, jag tror att det var ngn gång på 70-talet man bytte. Dagens standard för kopparrör är 15mm. Det kan vara lite besvärligt att mäta om det är 15 eller 16.

Det finns övergångar från 16 till 15.

Blandarfästet du valde ser ut att vara avsett för en annan slang, du har skrivit 16x2,2, fästet är gjort för den andra slangen som är 2,0 mm.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.