Hej!
Jag och min sambo har precis köpt ett hus, vi fick tillträde igår och jag har börjat riva några väggar för vår ombyggnad av befintlig boyta. När jag hade rivigt bort väggarna så hade jag elkablar hängande ifrån väggar och tak som skulle rättas till. Min morfar som är el-ingenjör hjälper mig med det elektriska. Det var nu det tog stopp. När vi hade skruvat ur proppen i elskåpet och skruvat bort lampan i taket tog vi och försökte leta upp samma färger vid dosan i den gamla väggen (placerad ca: 10cm ifrån taket) men där fanns ingen grön och röd i samma ledning. Så vi började dra lite lätt i kablarna och helt plötsligt så försvann den ena kabeln och sen den andra. Det visade sig att dom har skarvat kabeln i vp-röret och dessutom bytt färg på kablarna. Sen har vi matningen ifrån centralen till all tak belysning som jag skulle kolla vart den gick (i golvet) så jag börja dra lite försiktigt och helt plötsligt så blev den jättelätt och jag fick ca: 1m kabel i handen. Så jag rev upp lite av golvet för att kolla hur det såg ut och fick se att dom har skarvat kabeln även här fast denna gången vid en böj som inte satt ihop och som låg i sågspån (golv isoleringen består av väldigt torrt sågspån. Huset byggt 1958) kablarna är tvinnade och tejpade med eltejp. Min fråga nu är den att kan detta räknas som dolt fel då el-installationen är väldigt felaktig och förenat med livsfara då brandrisken är väldigt hög då det skarvar mitt i en kabel som går ifrån centralen till fördelningen och ifrån fördelningsdosan till varje taklampsuttag.
Vad tycker ni jag skall/kan göra?
Är detta säljarens skyldighet?
Tacksam för svar!!!
IMG_20151128_174101.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151128_174047.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151128_174302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_20151128_174001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
NEJ, det är inget dolt fel.
Elfel är till 99,9% aldrig några dolda fel, det mesta går att hitta vid undersökning.

Litelite beror på om säljaren gjort några utfästelser eller inte.

Jag skulle bryta allt och koppla in en byggcentral så nära mätartavlan som möjligt.
Därefter börja beta av grupp för grupp, eventuellt utbyte av trådarna beroende på kondition, färger, mm.
 
Hej! Jag förstår inte vad du menar med att det går att hitta vid en undersökning. Kablarna låg ju i rören i golvet och i taket i vprör, det går ju aldrig att upptäcka om man inte river upp det.
 
I min värld är det ett dolt fel. dvs Skarvar i rör ligger bortom undersöknmingsplikten. Men vad det är värt i en ev domstol är en helt annan sak.

Mitt råd: Kontakta säljaren och försök göra upp i godo.
 
Jag skulle bedöma det som ett dolt fel men inte begära något skadestånd. Det är ju enkelt att dra om kablarna nu när installationen är öppen. Det är högst en timmes jobb och några hundringar i material. Däremot kan det vara värt att kolla med säljarna om de känner till fler sådana fuskjobb.

Om VP-rören har särats så funkar det ofta inte att få igenom en dragfjäder, men om man använder befintliga eller nya ledare som dragtråd går det oftast att få igenom nya ledare.
 
Det typen av fel går inte att upptäcka vid en normal undersökning av elanläggningen. Det är först när man försöker att byta trådar som man märker det.
I ett sådant gammalt hus ( före 1970) var färgvalet godtyckligt. Inte ens i det fallet ringer några varningklockor.

Inspektera även elcentralen.

Om ni byter tråd i större omfattning, så byt till dom nya standardfärgerna. Brun= fas blå=nolla Skyddsjord= gul/grön svart , vit, orange = bruten fas. Skippa all röd och grön tråd eftersom den kan skapa missförstånd om sin funktion ( särskilt röd)

Vid trådbyte bör även gul / grön skyddsledare dras med överallt förutom till strömställarna
 
Redigerat:
Detta är på ett ställe, men vem vet om det är det enda ställerna? Jag skall ju dra om elen och placera om dosor och brytare det lär ju ta typ 2 veckor att fixa allt, men räknas detta som ett dolt fel?
 
Hur många ägare har huset haft.?
Det inget fel som någon har märkt vid normal användning.
 
Pelpet du är varmt välkommen att dra om våran el på några timmar om du kan det, och du får även 5000:- om du lyckas plus betalt för ev material :) vi har räknat för 1 gubbe ca: 2-3 veckor för att fixa till för hela centralen måste kopplas om och jordfelsbrytare skall installeras och alla Kablar, dosor och brytare skall få nya fräscha ledningar.
 
Det har vart i samma familj sen 1958
 
Castwebb skrev:
Pelpet du är varmt välkommen att dra om våran el på några timmar om du kan det, och du får även 5000:- om du lyckas plus betalt för ev material :) vi har räknat för 1 gubbe ca: 2-3 veckor för att fixa till för hela centralen måste kopplas om och jordfelsbrytare skall installeras och alla Kablar, dosor och brytare skall få nya fräscha ledningar.
Jag menade bara att ni skulle dra om just den här kabeln. Att det finns ett fall av fusk i en elanläggning betyder inte att hela anläggningen måste göras om.

Jag tror också att er chans att få en ny elanläggning som ersättning för dolt fel är ungefär noll.
 
  • Gilla
Joak och 2 till
  • Laddar…
Castwebb skrev:
Detta är på ett ställe, men vem vet om det är det enda ställerna? Jag skall ju dra om elen och placera om dosor och brytare det lär ju ta typ 2 veckor att fixa allt, men räknas detta som ett dolt fel?
Lite förenklat så kan man säga att om ett fel ens är teoretiskt möjligt att upptäcka vid en icke förstörande undersökning så är det inte ett ”dolt fel”.

I det här fallet så byter några kablar färg i en icke synlig kopplingspunkt inuti ett elrör vilket är ett solklart regelbrott mot alla elsäkerhetsregler. Men eftersom det bara hade räckt med att kolla färgerna i bägge kopplingsdosorna för att upptäcka det så kommer det aldrig att räknas som ett dolt fel. Och om du nu upptäcker något annat elfel i huset så kommer detta felet inte heller kunna räknas som dolt fel, eftersom du nu redan har upptäckt ett elfel och därför har ytterligare undersökningsplikt mot all annan el i huset innan du gör upp köpet av huset.

Lite förenklat som sagt, men ungefär så resonerar man.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
Vi har ju redan köpt huset!?
 
Donald-Duck skrev:
Lite förenklat så kan man säga att om ett fel ens är teoretiskt möjligt att upptäcka vid en icke förstörande undersökning så är det inte ett ”dolt fel”.

I det här fallet så byter några kablar färg i en icke synlig kopplingspunkt inuti ett elrör vilket är ett solklart regelbrott mot alla elsäkerhetsregler. Men eftersom det bara hade räckt med att kolla färgerna i bägge kopplingsdosorna för att upptäcka det så kommer det aldrig att räknas som ett dolt fel. Och om du nu upptäcker något annat elfel i huset så kommer detta felet inte heller kunna räknas som dolt fel, eftersom du nu redan har upptäckt ett elfel och därför har ytterligare undersökningsplikt mot all annan el i huset innan du gör upp köpet av huset.

Lite förenklat som sagt, men ungefär så resonerar man.
Jag håller inte med riktigt eftersom man inte känner till alla kopplingspunkter i ett gammalt hus. Dosor är ofta överspackade och övertapetserade.

Som jag tidigare skrev, så var ofta färgvalet lokalt betingat. Hade däremot huset varit byggt1975, då hade man reagerat på underliga kabelfärger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Castwebb skrev:
Vi har ju redan köpt huset!?
Ja, men du hade ju kunnat ta med en skruvmejsel och lossat på locken till alla eldosorna vid visningen av huset och då upptäckt det här felet.

Undersökningsplikten vid köp av hus är så omfattande så att den nästan är absurd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.