Hej!
Har problem med en bubblande radiator, som man får lufta titt som tätt - med god effekt. Idag när jag skulle öppna luftningsventilen drog jag av själva huvudet på ventilen (den 4-kantiga delen), resten av ventilen sitter kvar i sin gängning. Den håller ju förvisso tätt, men nu kan jag inte göra något åt luften. Någon som har en lösning på detta knäppa problem? :-/
Har problem med en bubblande radiator, som man får lufta titt som tätt - med god effekt. Idag när jag skulle öppna luftningsventilen drog jag av själva huvudet på ventilen (den 4-kantiga delen), resten av ventilen sitter kvar i sin gängning. Den håller ju förvisso tätt, men nu kan jag inte göra något åt luften. Någon som har en lösning på detta knäppa problem? :-/
Byt luftventil.
Jag tackar för detta rådiga förslag, men problemet är att jag inte får ut resten av ventilskruven, d v s den del som sitter kvar i gängningen.
Är det bara spindeln som är av eller hela skallen?
Det brukar finnas en strypventil på returen, stänger man den+termostatventilen slipper man tappa hela systemet. Räkna varven på strypventilen och ställ tillbaks den i samma läge.
Och-hela operationen utföres på egen risk!!
Det brukar finnas en strypventil på returen, stänger man den+termostatventilen slipper man tappa hela systemet. Räkna varven på strypventilen och ställ tillbaks den i samma läge.
Och-hela operationen utföres på egen risk!!
Produkter som diskuteras: "skruvutdragare"
Skruvutdragarsats Rennsteig
Dra ut trasiga skruvar
249 kr inkl moms
Läs mer
Tack för tipsen.
Grispick kan nog vara en lösning om det finns - så att säga - så små pickar. Den kvarvarande, gängade delen av skruven har ju bara en diameter på kanske 3 mm. Och vad händer om jag nu skulle få ut skruven - blir det fontän av hetvatten?
Grispick kan nog vara en lösning om det finns - så att säga - så små pickar. Den kvarvarande, gängade delen av skruven har ju bara en diameter på kanske 3 mm. Och vad händer om jag nu skulle få ut skruven - blir det fontän av hetvatten?
Nejdå, inte hett men en liten minifontän kanske.
Bara så varmt som du shuntar. Ofta 40-50 grader så här års.
Ha ny nippel i beredskap och peta in.
Men sitter verkligen den delen som du skruvar ut rätt i radiatorn ?
Den brukar sitta i ett litet ventilhus, byt i så fall hela huset.
mvh
Bara så varmt som du shuntar. Ofta 40-50 grader så här års.
Ha ny nippel i beredskap och peta in.
Men sitter verkligen den delen som du skruvar ut rätt i radiatorn ?
Den brukar sitta i ett litet ventilhus, byt i så fall hela huset.
mvh
Den sitter i ett ventilhus, men huset i sig är fastgjutet i (eller i alla fall inte möjligt att skruva loss från) radiatorn.
Har du möjlighet att fota av elendet?
Det är inte flera lager av måla som gör att det ser gjutet ut? Har då aldrig hört att det inte skulle gå att byta luftningsventilen.Boogieman123 skrev:
Men bild vore fint att se...
En gammal AGA radiator, Heter MMA nu för tiden. Undrar om den finns att köpa idag som reservdel...? blir svinpitt och en eftermarknads luftning. Eller om någon på forumet ser en sådan radiator liggandes....
Kanske skulle vänta till sommaren.... :-?
Kanske skulle vänta till sommaren.... :-?