Medlem
· Stockholm
· 961 inlägg
Behöver hjälp.
Ska byta radiatorer från gamla gjutjärn/högtemp till nyare lågtemp för att kunna omvandla hela systemet till lågtemp och tillsammans med en ny ftx kunna sänka värmebehovet signifikant. Har isolerglas, tilläggsisolering, bergvärme, mix av golvvärme och radiatorer.
I 3 rum ska 4 radiatorer bytas ut.
Rum 1 är 12m2 (2.4 takhöjd).
Rum 2 är 9 m2
Rum 3 är 40m2 och har två radiatorer.
Allt är enrörsystem. Det vet jag. Men endast rum 3 har på samma slinga tror jag med förbehåll för att jag fattar nada om en vs tvårörssystem.
Golvvärmen är dimensionerad för att behöva ca 50 grader vid 20 minus ute. Vår mål-temp är 20 grader. Vi kommer ha en heru 200. Sålika tänkte jag att radiatorerna skulle vara dimensionerade för att lira med samma temp som golvvärmen.
Hur bör radiatorerna dimensioneras? Vilken watt per rum/radiator?
p.s kommer få hjälp av en vvs med att installera. Men tänkte köpa radiatorerna själv för att sänka installationskostnaden. Jag tycks ha bättre priser än han på ahlsell.
Ska byta radiatorer från gamla gjutjärn/högtemp till nyare lågtemp för att kunna omvandla hela systemet till lågtemp och tillsammans med en ny ftx kunna sänka värmebehovet signifikant. Har isolerglas, tilläggsisolering, bergvärme, mix av golvvärme och radiatorer.
I 3 rum ska 4 radiatorer bytas ut.
Rum 1 är 12m2 (2.4 takhöjd).
Rum 2 är 9 m2
Rum 3 är 40m2 och har två radiatorer.
Allt är enrörsystem. Det vet jag. Men endast rum 3 har på samma slinga tror jag med förbehåll för att jag fattar nada om en vs tvårörssystem.
Golvvärmen är dimensionerad för att behöva ca 50 grader vid 20 minus ute. Vår mål-temp är 20 grader. Vi kommer ha en heru 200. Sålika tänkte jag att radiatorerna skulle vara dimensionerade för att lira med samma temp som golvvärmen.
Hur bör radiatorerna dimensioneras? Vilken watt per rum/radiator?
p.s kommer få hjälp av en vvs med att installera. Men tänkte köpa radiatorerna själv för att sänka installationskostnaden. Jag tycks ha bättre priser än han på ahlsell.
För att lyckas fullt ut måste du göra om rördragningen. Du kan ju bara få fram en viss mängd energi i rören på grund av dimensionen på
rördragningen. Visst kan man delvis öka flödet men det skapar missljud och troligtvis är det inte ens möjligt rent fysiskt.
1-rör och lågtemp går tyvärr inte hand i hand.
rördragningen. Visst kan man delvis öka flödet men det skapar missljud och troligtvis är det inte ens möjligt rent fysiskt.
Medlem
· Stockholm
· 961 inlägg
D Dr.L skrev:För att lyckas fullt ut måste du göra om rördragningen. Du kan ju bara få fram en viss mängd energi i rören på grund av dimensionen på
Har cirkpump för radiatorerna. Endast två vad jag förstår som är i serie. Resten är på egna slingor. Går gör det. Finns redan några utbytta sedan tidigare renovering. Behöver bara hjälp med att dimensionera effekten. Annars får jag nog överdimensionera och strypa på frånventilen tills värmen blir bra. Men helst har jag dem på fullt blås och korrekt dimensionerade.D Dr.L skrev:För att lyckas fullt ut måste du göra om rördragningen. Du kan ju bara få fram en viss mängd energi i rören på grund av dimensionen på