Vi har flyttat till ett radhus i Stockholm i ett väldigt tätbebyggt område. På uteplatsen finns en liten rabatt. Eftersom det här är första våren och sommaren har vi ingen bakgrund kring vad som brukar finnas för djur och växter.
Idag skulle jag börja gräva i rabatten och fick ett stick i handen. Kollade ner i jorden och såg massor av små bin eller getingar som kröp runt. De verkar bo där nere.
Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Behöver dels hjälp med att identifiera om det rör sig om bin eller om det är geting (jordgeting)? Om det är bin, hur hanterar man de då bäst? Jag vill gräva upp och plantera om I rabatten under april/maj. Här ska det bli ett blomsterparadis som gärna får locka till sig bin. Men stör jag de om jag gräver upp allt nu? De verkar lugna/snälla nu men det beror väl mer på att jag väckt småttingarna lite tidigt. Kan de bli aggressiva om jag gräver upp allt senare?
Hur tusan gör man?
Idag skulle jag börja gräva i rabatten och fick ett stick i handen. Kollade ner i jorden och såg massor av små bin eller getingar som kröp runt. De verkar bo där nere.
Så nu vet jag inte vad jag ska göra. Behöver dels hjälp med att identifiera om det rör sig om bin eller om det är geting (jordgeting)? Om det är bin, hur hanterar man de då bäst? Jag vill gräva upp och plantera om I rabatten under april/maj. Här ska det bli ett blomsterparadis som gärna får locka till sig bin. Men stör jag de om jag gräver upp allt nu? De verkar lugna/snälla nu men det beror väl mer på att jag väckt småttingarna lite tidigt. Kan de bli aggressiva om jag gräver upp allt senare?
Hur tusan gör man?
Vad är "getingdöd" för något? Vad jag vet finns det inga insektsmedel som innehåller bensin. Däremot brukar dom innehålla pyretrin, vilket är något helt annat.J jonaserik skrev:
Att tipsa någon om att hälla bensin i rabatten är nog det dummaste jag har läst hittills i år. Trumps uttalanden undantagna.
Det med det dummaste får stå för dig och jämnföra med Trump, ärnog att ta i en del. Nu är det inte politik här, utan att få bort jordgetingar. Med en skvätt bensin som inte är något farligt för jorden, utan dunstar bort. Men otroligt mer effektivt än andra medel. Men klart du är kanske bäst på det med att få bort getingar. I mlitären så är det snabbaste sättet att få bort dom, brukar vara borta efter ett dygn.useless skrev:
Sen det med att fråga om Getingdöd, så sök på insektsmedel,så får du föklaring på ordet.
Jordgetingar är inte en särskild art, de är inte mer aggressiva än "vanliga" getingar. Effektivt eller ej - jag skulle aldrig hälla bensin i marken i min trädgård. Särskilt inte om det ska odlas något ätbart där närmsta decenniet (jo, viss nedbrytning sker förstås).
Är getingarna en olägenhet, som i att de riskerar att sticka era barn eller är aggressiva så ring den som har avtal med ert hemförsäkringsbolag. Om de inte gör er någon skada så låt dem bara vara. Man måste inte gräva igenom hela rabatten för att plantera.
Är getingarna en olägenhet, som i att de riskerar att sticka era barn eller är aggressiva så ring den som har avtal med ert hemförsäkringsbolag. Om de inte gör er någon skada så låt dem bara vara. Man måste inte gräva igenom hela rabatten för att plantera.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 492 inlägg
Förra sommaren såg jag ett jordgetingbo som raidats av en grävling. Getingarna var på väg att överge boet, dagen efter var inga kvar. Så jag tror det bästa är att störa dem rejält och sen låta det före detta boet vara tills det är övergivet.
(Döda getingar med bensin, vad är det för fel på er som föreslår det? Så sjukt onödigt att plåga ihjäl djur som inte vill oss något illa!)
(Döda getingar med bensin, vad är det för fel på er som föreslår det? Så sjukt onödigt att plåga ihjäl djur som inte vill oss något illa!)
Jag håller med. Som du är inne på en liter eller så är dom historia.J jonaserik skrev:Det med det dummaste får stå för dig och jämnföra med Trump, ärnog att ta i en del. Nu är det inte politik här, utan att få bort jordgetingar. Med en skvätt bensin som inte är något farligt för jorden, utan dunstar bort. Men otroligt mer effektivt än andra medel. Men klart du är kanske bäst på det med att få bort getingar. I mlitären så är det snabbaste sättet att få bort dom, brukar vara borta efter ett dygn.
Sen det med att fråga om Getingdöd, så sök på insektsmedel,så får du föklaring på ordet.
Funkar faktiskt också med diesel om man har det hemma.
Och vad använder du själv då, om det finns getingar på fel plats. Står du på pass och slår ihjäl dom direkt. Eller går till affären och köper insektsgift på sprayburk och sprutar runt deras bostad.SågspånPappspikEternit skrev:
Getingar är till viss del nyttiga om dom är på rätt ställe med bostaden och inte där man vistas. Har man en köksträdgård med någon form av kål, så ska man vara rädd om dom. Bland det bästa som getingar vet är kålmaskar som äter upp din kål.
Varför inte prova med insektsmedel då, Så dum är du väl inte, så det är stopp på getingdöd och inget allternativ finns.useless skrev:
EDIT Du får väl byta plats på en del bokstäver , Slog snabbt in döda getingar och det här kom upp-
https://www.google.com/search?q=ddö...ABgNGB4yCAgCEAAYDRgeMggIAxAAGA0YHjIICAQQABgNG
Redigerat:
Nä, diesel ska man inte hälla i joden om man vill odla nått i den.B Boende45 skrev:
Bensin är nått helt annat, den dunstar bort, det gör inte dieseln.
Diesel är bra om man vill döda växtligheten, men nu var det getingar, de dör av bensinens ångor när den dunstar.
Hittar fortfarande inget som innehåller något som är i närheten av bensin.J jonaserik skrev: