Hej! Jag har en gammal suva-ejca rikthyvel, i alla fall tror jag det är en sådan, jag kan inte få borden helt parallella med varandra. Hur jag än gör är det lite glapp.. är det någon som har koll på hur man ställer in dessa? Behöver även lite guidning på hur jag ställer in höjden på knivarna rätt.

• Gammal Suva-Ejca rikthyvel med verktyg ovanpå, inklusive en skiftnyckel och WD-40 sprayburk. Hyveln står i ett verkstadsutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag hade en likadan Ejca.

Det samlas hopbakad olja och kåda och trädamm i laxstjärtsspåren som borden glider på. Ta loss borden och rengör med lacknafta om det är oljebaserad skit eller med sprit om det är kåda.

Sätt ihop det igen och justera spännarna på laxstjärtsspåren mycket nogrannt. Så täta som du kan få dem utan att de kärvar.

Du kan möjligen bli tvungen att shimsa litet mot stommen ifall det här inte hjälper men sannolikt hjälper det.

Bästa sättet att ställa in knivarna är med en rak ribba av hårt trä som du lägger på utmatningsbordet. När du vrider kuttern för hand skall ribban lyftas och flyttas fram ungefär 6 mm. Det där kan du märka ut med blyerts på ribban.

Spänn skruvarna i kilarna precis så mycket att bettet hålls på sin plats och så justerar du tills attt stämmer. Sedan spänner du skruvarna med början från den i mitten.
När man spänner skruvarna skall det andra bettet också vara på plats. Annars kan man i värsta fall dra kuttern vind. Enklast är att ha två par bett och så byter man ett i gången.

Om betten ligger för djupt kan du mata fram dem längre med en speciell nyckel som passar i de runda hålen i kuttern. Den har en excentrisk pinne i ändan som passar under underkant på bettet. När man vrider den matas bettet ut.
Sticker de ut för mycket kan man försiktigt knacka in dem med hammare mot en träkloss av till exempel björk.

Bästa sättet att ta bort kåda av kilarna och kutterspåren och av borden också ifall de är kådiga är med en trasa och sprit.

För att få bra glid brukar jag gnugga över bordet med en ljusstump ibland. Kronljus verkar fungera bäst för de har högre stearinhalt.

En bra maskin. Var rädd om den!

• Gilla
Jormen
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Bästa sättet att ställa in knivarna är med en rak ribba av hårt trä som du lägger på utmatningsbordet. När du vrider kuttern för hand skall ribban lyftas och flyttas fram ungefär 6 mm. Det där kan du märka ut med blyerts på ribban.

Spänn skruvarna i kilarna precis så mycket att bettet hålls på sin plats och så justerar du tills attt stämmer. Sedan spänner du skruvarna med början från den i mitten.
När man spänner skruvarna skall det andra bettet också vara på plats. Annars kan man i värsta fall dra kuttern vind. Enklast är att ha två par bett och så byter man ett i gången.

Om betten ligger för djupt kan du mata fram dem längre med en speciell nyckel som passar i de runda hålen i kuttern. Den har en excentrisk pinne i ändan som passar under underkant på bettet. När man vrider den matas bettet ut.
Sticker de ut för mycket kan man försiktigt knacka in dem med hammare mot en träkloss av till exempel björk.

Bästa sättet att ta bort kåda av kilarna och kutterspåren och av borden också ifall de är kådiga är med en trasa och sprit.

För att få bra glid brukar jag gnugga över bordet med en ljusstump ibland. Kronljus verkar fungera bäst för de har högre stearinhalt.

En bra maskin. Var rädd om den!
Tack så jättemycket för guidningen. Ska se om jag hinner mecka med den idag, annars blir det imorgon!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.