Hejsan!

Jag är extremt okunnig när det kommer till bygge och undrar om någon kan hjälpa mig att översätta dessa måtten och verktygen till svenska för när jag ska till järnhandeln:

3/8" Inner Diameter Clear Vinyl Tube
3/8" Barb (Tror detta är hullinghylse men fortfarande osäker på måtten)
1/8" NPT
Hoseclamp

Ingen expertöversättning, men:

3/8" motsvarar 10mm.

Inner Diameter Clear Vinyl Tube: Inner diameter klar vinylslang. "Tube" översätts annars ordagrant "rör", men jag tror det avses slang.

"Barb" har jag ingen aning om, men "barbed wire" är ju taggtråd, så jag gissar på något i stil med "tagg"...

NPT, ingen aning

Hoseclamp, troligen slangklämma.

Gammelnörden
1/8" (inch) = 3.175 mm

3/8" = 9,525 mm inre diameter, genomskinlig vinylslang
3/8" = 9,525 mm slangkoppling
Mässingsfärgad slangkoppling med 1/8 tums NPT rörgänga och ribbad ände för 3/8 tums slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1/8" = 3.175 mm NPT rörgänga (?) (national pipe thread) och avser den vänstra delen på slangkopplingen på bilden ovan?

slangklämma
Rostfri slangklämma med blå skruv för justering och förzinkad yta.
Skapa konto

• Gilla
Strontus
  • Laddar…
Ni har alla varit till otrolig hjälp. Tror jag fått all information jag behöver och om jag lyckas bygga det jag planerar så uppdaterar jag här med ännu ett tack.

Tack så hemskt mycket allihopa!

• Gilla
Gammelnörden
  • Laddar…
Ursäkta mig allihopa!

Ärendet var visst inte så avklarat som trott. Här är några bilder på vad jag söker om någon kan hjälpa mig ta reda på vart man hittar dem. Person som hanterar en genomskinlig slang och två bilder av metallkopplingar, en barbkoppling och en NPT-koppling.
Skapa konto
Hand som håller en genomskinlig slang med en metallkoppling märkt "Finished End".
Skapa konto

Vet inte om det e rätt men ser ut som en slangnippel för 3/8" slang med 3/8" gänga som förminskas ned till 1/8" med inv. 3/8" - 1/8" utv. gänga.

Orhan Orhan skrev:
Ursäkta mig allihopa!

Ärendet var visst inte så avklarat som trott. Här är några bilder på vad jag söker om någon kan hjälpa mig ta reda på vart man hittar dem.[bild] [bild]
Har du någon butik för hembryggning i närheten så kanske de har sånt hemma, annars finns liknande saker på typ shop.humle.se.... men det är bara för att jag får sådana associationer, finns säkert på andra ställen :D

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.