Hej!
Bor i ett 1.5 plans 50-talshus sedan något år tillbaka och är total nybörjare på värmesystem och liknande så tacksam för all hjälp jag kan få med att öka trycket i vår äldre NIBE EVC 13.
Tror att trycket legat stabilt runt 1 bar hela året men nu när jag drog igång elementen i hela huset för ett litet tag sedan så har trycket sjunkit till knappt 0.4-0.5.
Har försökt att lufta alla element men får inte ut något vatten efter att luften har pyst ut i elementen på ovanvåningen. Gör det svaga trycket att det är dålig cirkulation/tryck i elementen på ovanvåningen?
Har hittat en manual på internet till EVC 13 men tycker inte den ser riktigt ut som den jag har så inte riktigt förstått vad/hur man ska vrida för att öka trycket.. Kanske har jag en äldre modell?
Vore skönt att få upp innertemperaturen i dessa kalla tider
/GBV
Bor i ett 1.5 plans 50-talshus sedan något år tillbaka och är total nybörjare på värmesystem och liknande så tacksam för all hjälp jag kan få med att öka trycket i vår äldre NIBE EVC 13.
Tror att trycket legat stabilt runt 1 bar hela året men nu när jag drog igång elementen i hela huset för ett litet tag sedan så har trycket sjunkit till knappt 0.4-0.5.
Har försökt att lufta alla element men får inte ut något vatten efter att luften har pyst ut i elementen på ovanvåningen. Gör det svaga trycket att det är dålig cirkulation/tryck i elementen på ovanvåningen?
Har hittat en manual på internet till EVC 13 men tycker inte den ser riktigt ut som den jag har så inte riktigt förstått vad/hur man ska vrida för att öka trycket.. Kanske har jag en äldre modell?
Vore skönt att få upp innertemperaturen i dessa kalla tider
/GBV
Ser ut som avtappning och påfyllning sker genom samma kran. Man behöver en kran-adapter för trädgårdsslang och sedan kan man koppla på slangen och fylla på vatten i värmesystemet. Man öppnar och stänger med det mindre svarta och runda vredet.
Tack för svaret!J Josth skrev:
Som total nybörjare tror jag inte helt att jag fattar var man ska koppla på kran-adaptern..? Ska den kopplas på den svarta delen till höger? Och sen koppla till vattenslangen och sen reglera vattenmängden genom att vrida på den mindre till vänster?
Ja. Det lite större vredet är bara ett skyddslock man tar bort för att kunna skruva på kranadaptern.
Här en manual som bör passa din årsmodell: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11032/411367-3.pdf
Kan även finnas någon annan påfyllningsventil i radiatorsystemet på utsidan pannan. Beror helt på rörmokaren som gjorde installationen.
Här en manual som bör passa din årsmodell: https://proffs.nibe.se/nibedocuments/11032/411367-3.pdf
Kan även finnas någon annan påfyllningsventil i radiatorsystemet på utsidan pannan. Beror helt på rörmokaren som gjorde installationen.
Aha ok! Tack för klargörandet!
Då tror jag att jag har en hum om förfarandet.
Bara för att dubbelkolla så jag inte klantar mig på någon punkt... Om jag tolkar dig rätt så gör jag följande steg:
1. På med kranadapter på den högra platsen bakom plasthöljet.
2. Koppla på trädgårdsslang och dra igång vatten.
3. Vrida på den vänstra svarta för att reglera mängden vatten som fylls på.
4. Samtidigt som vattnet fyller på hålla koll på tryckmätaren och strypa flödet när jag når till 1 bar.
Något jag missat eller är det hela processen? Något annat jag bör tänka på för att undvika strul/komplikationer?
Då tror jag att jag har en hum om förfarandet.
Bara för att dubbelkolla så jag inte klantar mig på någon punkt... Om jag tolkar dig rätt så gör jag följande steg:
1. På med kranadapter på den högra platsen bakom plasthöljet.
2. Koppla på trädgårdsslang och dra igång vatten.
3. Vrida på den vänstra svarta för att reglera mängden vatten som fylls på.
4. Samtidigt som vattnet fyller på hålla koll på tryckmätaren och strypa flödet när jag når till 1 bar.
Något jag missat eller är det hela processen? Något annat jag bör tänka på för att undvika strul/komplikationer?
Oj, ingen aning faktiskt! Som helt inkompetent på sådana här saker har jag inte vågat vrida på något med inbillningen att det plötsligt ska börja spruta vatten/hända något som jag inte har koll på
Men ska kanske testa att vrida på den blå och se om något händer.
Men ska kanske testa att vrida på den blå och se om något händer.
Och angående expansionskärl... Det är inte det där oranga som sitter inne i maskinen lite längre bak? Inte sett något på vinden iaf.J Josth skrev:
Jag tog mod till mig och testade vrida på den blå. Det började låta en del från systemet och sen började tryckmätaren sakta men säkert öka. Stängde till den när jag kom till 1 bar igen!
Får hoppas att den håller sig kvar där nu
Stort tack för vägledningen och alla snälla här på forumet som kan guida utan att man behöver ringa hit någon att fixa det!
Får hoppas att den håller sig kvar där nu
Stort tack för vägledningen och alla snälla här på forumet som kan guida utan att man behöver ringa hit någon att fixa det!
Liknande trådar
-
Vattnet har frusit. Hjälp att lokalisera var. I huset, pumpen eller i marken mellan brunn och hus?
Vatten & Avlopp -
Hjälp med att rengöra/felsöka Bosch diskmaskin
Vitvaror -
Jurist/advokat som kan hjälpa till med evakueringsersättning?
Juridik -
Hjälp att felsöka Uponor golvvärme
Värme allmänt -
Hjälp att identifiera okända "säckar" i gammalt timmerhus
Lösvirke & Timmerhus