Hej.
Bifogar en bild på en timer med växlande relä. Jag trodde jag kopplade rätt, men uppenbarligen inte eftersom lampjäveln lyser 24h ändå.
Kass bild, men hoppas ni ser.
L är inkommande fas och N går till lampan, så trodde jag jag skulle göra, men det fungerar inte.
De övriga kopplingarna har jag gjort enligt bilden till vänster.
Den högre bilden med DC ... vad är DC?
Gjorde jag rätt? Är det timern som är trasig?
Det är de frågorna jag har. I dag ...
Tack på förhand.
Chrille
Bifogar en bild på en timer med växlande relä. Jag trodde jag kopplade rätt, men uppenbarligen inte eftersom lampjäveln lyser 24h ändå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kass bild, men hoppas ni ser.
L är inkommande fas och N går till lampan, så trodde jag jag skulle göra, men det fungerar inte.
De övriga kopplingarna har jag gjort enligt bilden till vänster.
Den högre bilden med DC ... vad är DC?
Gjorde jag rätt? Är det timern som är trasig?
Det är de frågorna jag har. I dag ...
Tack på förhand.
Chrille
DC är likström. Kan du glömma här om det gäller vanliga lampor (230V).
Om du kopplat som visas här med svart för fas, blå för nolla och röd för tändtråd, så ska det fungera enligt det schema du har. OBS att fasen ska in på 2 ställen.
Om du kopplat som visas här med svart för fas, blå för nolla och röd för tändtråd, så ska det fungera enligt det schema du har. OBS att fasen ska in på 2 ställen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för det snabba svaret.
Det är så jag gjort. (förutom tändtråd) Bra.
Det där med tändtråd fattade jag inte. Vad är det där "LOAD"?. Man ska väl inte ha något där?
Jag har dragit nollan hela vägen där den röda är så att säga.
Det är så jag gjort. (förutom tändtråd) Bra.
Det där med tändtråd fattade jag inte. Vad är det där "LOAD"?. Man ska väl inte ha något där?
Jag har dragit nollan hela vägen där den röda är så att säga.
Nollan ska inte kopplas så. Den röda (tändtråd) är den ledning som "strömmen kommer ut i" (se pilarna vid kopplingen) från timern. Den ska alltså gå till lampan (=load) och på andra sidan lampan ska du ha NOLL. Om du bara har en lampa och om du vill ha tänt en viss tid eller släckt en viss tid, så ska du använda 1 av de röda trådarna. Den ena är "tänt" och den andra är "släckt". Om du har kopplat nollan hela vägen utan lampa och i övrigt enligt schemat, så är risken stor att du brännt timern
Redigerat:
I Chrilles fall behövs det 3 kablar till timern. Dvs behöver dra ned en nolla från kopplingsdosan, till timern.