Hej den här "prylen" läcker några droppar i minuten till röret neråt som går till min pumpgrop så att den läcker där är ju helt rätt men frågan är vad den här för funktion och vad den heter så jag kan byta ut den.

Uppåt är den ansluten på mitt tappvatten som kommer från en ACC tank. Tråden som sitter i den spiralformade sladden går till min vedpanna så det bör vara nån typ av termostat?
 
  • 20240215_210701.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • VVS-komponent med spiralformad sladd som läcker och är ansluten till tappvatten samt en vedpanna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en SYR som det kallas, säkerhet för pannan om den kokar. Den har ett kapilärrör som sitter i pannan och öppnar vid 100 C, Då kommer kallt vatten in i pannan och kyler av den. Bara ett byte är OK för den om den läcker på något ställe. Även att dom har en förmåga att läcka genom att fylla på lite till pannan och då öppnar säkerhetsventilen, behövs inte mycket till skit för att packningen ska läcka. Finns nya att köpa.
 
  • Gilla
bjwe
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är en SYR som det kallas, säkerhet för pannan om den kokar. Den har ett kapilärrör som sitter i pannan och öppnar vid 100 C, Då kommer kallt vatten in i pannan och kyler av den. Bara ett byte är OK för den om den läcker på något ställe. Även att dom har en förmåga att läcka genom att fylla på lite till pannan och då öppnar säkerhetsventilen, behövs inte mycket till skit för att packningen ska läcka. Finns nya att köpa.
tack men menar du att det går att köpa en ny packning eller är det byta av hela enheten som gäller?
 
B bjwe skrev:
tack men menar du att det går att köpa en ny packning eller är det byta av hela enheten som gäller?
Du får försöka se var läckan är. Läcker det i skarven mellan den vita och metallen.På topp är det en vinge ( rör den inte ) och lyfter man den så släpper den säkert in vatten i pannan och det kan vara i bussningen/packningen som det läckerDen fungerar som att när bulben i pannan blir het, så blir det ett tryck som öppnar den. Den typen har jag inte sett tidigare, Finns det någon text på den.
Det är nog en riktigt gammal en, kollade runt och ingen som liknar din, alla ser helt olika ut nu och det måste till lite mer rörjobb att byta. Så om det bara droppar lite nu, så avvakta till sommaren med ett byte, då det inte är samma storlek på nya och din.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.