Hej!

Upptäckte ikväll att min frånluftsfläkt har skurit.

är en ”elektro standard 395”

huset är byggt 80 och detta är originalfläkten från när huset byggdes.

Tänker att istället för att bara trycka in en ny fläktmotor så byter man hela ”kåpan” så får man nytt och modernt istället!

Jag är själv elektriker men aldrig hållit på med detta, finns det något standard vad man byter ut dessa till?

Kollat lite på fläktar från märket östbergs.

bifogat bilder!

tack på förhand!
En gammal, dammig frånluftsfläkt med en synlig etikett för "Elektro Standard 395".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammal frånluftskåpa med synligt damm och smuts, väntande på renovering eller byte.
Skapa konto
Gammal frånluftsfläkt Elektro Standard 395 i smutsig ventilationskanal, behov av byte.
Skapa konto
Manual för Elektro Standards ventilationsystem 395 i en pärm, titel: "Så här sköter Du anläggningen!".
Skapa konto
Anvisning för Elektro Standards ventilationssystem 395 som visar systemets huvuddelar i en schematisk husillustration.
Skapa konto
Visa bilaga 563975
Bild av ett luftmängdsprotokoll med tekniska detaljer om ventilationssystemet i ett hus, inklusive fläkthastigheter och mätmetod.
Skapa konto

Redigerat:
B
Oj, det det där ser ut att vara helslut.

Vet inte hur ditt energisystem ser ut i huset, men jag hade nog övervägt att sätta in en flvp istället, i alla fall om du har ngt sämre än en bergvärmeanläggning.

B BSOD skrev:
Oj, det det där ser ut att vara helslut.

Vet inte hur ditt energisystem ser ut i huset, men jag hade nog övervägt att sätta in en flvp istället, i alla fall om du har ngt sämre än en bergvärmeanläggning.
Haha, ja det kan man nog påstå.

vi har idag luft/vatten från IVT och bor mitt i Skåne. Så vet inte om vi vinner något på detta, de flesta jag hört med säger att luft/vatten ska vara bättre. Vissa system har ju dock så man kan sätta till flvp modul. Frågan är dock om man räknar hem kostnaden inom en rimlig tid

Luftvattenvärmepump fungerar utmärkt i det milda klimatet i Skåne. Onödigt att dra om ventilationskanalerna för frånluftsvärmepump om luftvattenvärmepumpen i sig självt har tillräcklig kapacitet.

Det löste sig till slut, monterade en Östberg TKS 400 i helgen, ska få ventilation injusterad i veckan!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.