Hej! Jag har nyligen flyttat in i ett gammalt hus och försöker bekanta mig med värmesystemet. Radiatorsystemet är vattenburet och värms upp av en Nibe Pellux av okänd äldre modell som går på elpatron. Fyra av elementen i huset har successivt blivit kalla och jag misstänker att pannan behöver fyllas på så att trycket ökar. Frågan är nu var påfyllningsventilen kan sitta?

Instruktionsmanualen gav ingen självklar information. Det sitter ett gäng vred ovanpå pannan (bifogar bilder). Det finns även en grön spak till vänster ur bild på den första bilden som verkar sitta på en varmvattenledning.

Tacksam för hjälp!

• Nibe Pellux värmepanna med röda och svarta kontroller, kopparrör och omgivande elektronik i källarutrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Komponentlista för Nibe Pellux värmesystem med olika delar, som elpatron, termostat, shuntventil och avstängningsventil, för att identifiera ventilens placering.
    Skapa konto
  • Diagram över komponentplacering på en Nibe Pellux panna, med markerade delar och numrering, visar detaljerad layout av systemet inklusive vred och ventiler.
    Skapa konto
  • Närbild av en Nibe Pellux panna med termometrar för temperatur och tryck samt olika vred och knappar på kontrollpanelen.
    Skapa konto
  • Nibe Pellux panna med rattar och mätare på panneluckan. Rör och olika vred synliga ovanpå pannan i en källarmiljö.
    Skapa konto
  • Närbild på ett vred märkt "Temp" på en kopparledning vid en äldre Nibe Pellux värmepanna.
    Skapa konto
  • En kopparledning med en ventil märkt "Avstängn" syns, omgiven av andra rör, i ett gammalt hus.
    Skapa konto
  • Närbild på en svart ventil med texten "berko armatur ab 9 bar" som är en del av ett kopparrörsystem i ett vattenburet värmesystem.
    Skapa konto
Bild2: säkerhetsventil tappvarmvattnet (inkommande kallvatten till VVBn).

Bild3: avstängningsventil inkommande kallvatten till VVBn.

Bild4: termostaten för utgående varmvatten.

Vet du om det är slutet expansionskärl ("var som helst") eller ett öppet expansionskärl (uppe på vinden)?

Edit: bilderna har bytt plats sedan jag skrev inlägget, 2->8, 3->7 & 4->6

Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Följ kallvattenledningen, någonstans sitter en kran/ventil som sedan fortsätter till värmekretsen.
Det är inget som står i anvisningarna till pannan utan det är något som rörmokaren sätter dit ”någonstans”

Protte

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Bild2: säkerhetsventil tappvarmvattnet (inkommande kallvatten till VVBn).

Bild3: avstängningsventil inkommande kallvatten till VVBn.

Bild4: termostaten för utgående varmvatten.

Vet du om det är slutet expansionskärl ("var som helst") eller ett öppet expansionskärl (uppe på vinden)?
Är det ingen av dem som jag ska vrida på alltså?

Åh, jag vet faktiskt inte. Det finns en stor och vit plåtlåda monterad på väggen vid huvudavstängningen till inkommande vatten i rummet brevid. Det står en hink under den för att fånga upp någon form av spillvatten. Skulle det kunna vara något? (Kan kolla nogrannare om en liten stund 😅)

I IamJocie skrev:
Är det ingen av dem som jag ska vrida på alltså?
Nej.
Den gröna spaken som sitter på en varmvattenledning kan vara den du söker.
Ta bild.

Trycket ser du troligen på denna mätaren.
Värmepanna av märket NIBE Pellux med tryckmätare och reglage synliga på panelen.
Skapa konto

Redigerat:
I IamJocie skrev:
Det finns en stor och vit plåtlåda monterad på väggen vid huvudavstängningen till inkommande vatten i rummet brevid. Det står en hink under den för att fånga upp någon form av spillvatten. Skulle det kunna vara något? (Kan kolla nogrannare om en liten stund 😅)
Det är nog VVBn (varmvattenberedaren)

Min sitter ganska långt ifrån pannan, det gäller att hitta ett kallvattenrör som ansluter till värmesystemets slinga.

När du hittar rätt vrider du och ser trycket stiga på mätaren.

Sen kan du behöva fylla på igen om du luftar elementen.

Såhär ser min ut, kalvatten till vänster, radiatorslinga till höger. Elementnyckeln hänger där så jag inte tappar bort den till nästa år.

• Rörsystem med tryckmätare och ventiler. Kallvattenrör till vänster, radiatorslinga till höger. Elementnyckel hänger bredvid.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Nej.
Den gröna spaken som sitter på en varmvattenledning kan vara den du söker.
Ta bild.

Trycket ser du troligen på denna mätaren.
[bild]
Såhär ser det där "plåtskåpet" ut iallafall som står i rummet bredvid. Till vänster om den (bakom gardinen) sitter spak för huvudledningen för inkommande.

Jag tar en bild på den gröna spaken som sitter bredvid Pellux-värmepannan imorgon. Det hängde en liten lapp på den där det stod att den ska slås på när det ska tas varmvatten från pannan, om jag inte missminner. Jag dubbelkollar imorgon! 😁

• Vitt plåtskåp märkt "Nibe" bredvid en rörledning, med en blommig gardin till vänster och ett vägghängt torkställ bakom.
    Skapa konto
Det där är säkert en varmvattenberedare.
Lite osäkert varför du har en när pannan också har värmning av tappvatten (som jag tolkat beskrivningen).
Men den har inget med elementen att göra.

I IamJocie skrev:
Såhär ser det där "plåtskåpet" ut iallafall som står i rummet bredvid. Till vänster om den (bakom gardinen) sitter spak för huvudledningen för inkommande.

Jag tar en bild på den gröna spaken som sitter bredvid Pellux-värmepannan imorgon. Det hängde en liten lapp på den där det stod att den ska slås på när det ska tas varmvatten från pannan, om jag inte missminner. Jag dubbelkollar imorgon! 😁
Ja, det där är en VVB, det är följande typ,
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmvattenberedare/eminent

Du behöver som sagt hitta en anslutning mellan kallvatten och radiatorslingan. Bara kavla upp och börja leta, den sitter normalt i samma rum men måste inte göra det.

Börja med att följa rör från dina element, de sitter ofta i par där båda är varma såhär års, det ena något varmare. Sen letar du efter ett rör som bara ansluter till ett av dem, känns kallt och har ett vred.

När du öppnar vredet kommer du kunna känna på röret att kallt vatten strömmar in.

G g.kraft skrev:
Du behöver som sagt hitta en anslutning mellan kallvatten och radiatorslingan. Bara kavla upp och börja leta, den sitter normalt i samma rum men måste inte göra det.

Börja med att följa rör från dina element, de sitter ofta i par där båda är varma såhär års, det ena något varmare. Sen letar du efter ett rör som bara ansluter till ett av dem, känns kallt och har ett vred.

När du öppnar vredet kommer du kunna känna på röret att kallt vatten strömmar in.
Kan det vara det här röret (med ventil) som går in på baksidan av pannan? Den ser ut att ansluta på samma ledning som går ned till en pannans säkerhetsventiler på ovansidan. (Märkt med nr. 73 enligt manualen)

• Kopparrör med ventil ansluter till baksidan av en panna, placerad bredvid en ljus dörr i ett rum.
    Skapa konto
Skulle kunna vara påfyllningsventilen.

Demmpa Demmpa skrev:
Skulle kunna vara påfyllningsventilen.
Enligt manualen är det anslutning för avtappning (nr 97 i manualen, se bilder i orginalposten)

En avtappningsledning, går inte upp över pannan.
Flödesriktningen på ventilen är nedåt, om ventilen är rättvänd.

Bilden är för mörk för att kunna urskilja detaljer vid anslutningen mot pannan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.