554 läst · 27 svar
554 läst
27 svar
Hjälp att hitta påfyllningsventilen till Nibe Pellux, äldre modell
Hej! Jag har nyligen flyttat in i ett gammalt hus och försöker bekanta mig med värmesystemet. Radiatorsystemet är vattenburet och värms upp av en Nibe Pellux av okänd äldre modell som går på elpatron. Fyra av elementen i huset har successivt blivit kalla och jag misstänker att pannan behöver fyllas på så att trycket ökar. Frågan är nu var påfyllningsventilen kan sitta?
Instruktionsmanualen gav ingen självklar information. Det sitter ett gäng vred ovanpå pannan (bifogar bilder). Det finns även en grön spak till vänster ur bild på den första bilden som verkar sitta på en varmvattenledning.
Tacksam för hjälp!
Instruktionsmanualen gav ingen självklar information. Det sitter ett gäng vred ovanpå pannan (bifogar bilder). Det finns även en grön spak till vänster ur bild på den första bilden som verkar sitta på en varmvattenledning.
Tacksam för hjälp!
Bild2: säkerhetsventil tappvarmvattnet (inkommande kallvatten till VVBn).
Bild3: avstängningsventil inkommande kallvatten till VVBn.
Bild4: termostaten för utgående varmvatten.
Vet du om det är slutet expansionskärl ("var som helst") eller ett öppet expansionskärl (uppe på vinden)?
Edit: bilderna har bytt plats sedan jag skrev inlägget, 2->8, 3->7 & 4->6
Bild3: avstängningsventil inkommande kallvatten till VVBn.
Bild4: termostaten för utgående varmvatten.
Vet du om det är slutet expansionskärl ("var som helst") eller ett öppet expansionskärl (uppe på vinden)?
Edit: bilderna har bytt plats sedan jag skrev inlägget, 2->8, 3->7 & 4->6
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 17 911 inlägg
Följ kallvattenledningen, någonstans sitter en kran/ventil som sedan fortsätter till värmekretsen.
Det är inget som står i anvisningarna till pannan utan det är något som rörmokaren sätter dit ”någonstans”
Protte
Det är inget som står i anvisningarna till pannan utan det är något som rörmokaren sätter dit ”någonstans”
Protte
Är det ingen av dem som jag ska vrida på alltså?Demmpa skrev:
Åh, jag vet faktiskt inte. Det finns en stor och vit plåtlåda monterad på väggen vid huvudavstängningen till inkommande vatten i rummet brevid. Det står en hink under den för att fånga upp någon form av spillvatten. Skulle det kunna vara något? (Kan kolla nogrannare om en liten stund 😅)
Det är nog VVBn (varmvattenberedaren)I IamJocie skrev:
Min sitter ganska långt ifrån pannan, det gäller att hitta ett kallvattenrör som ansluter till värmesystemets slinga.
När du hittar rätt vrider du och ser trycket stiga på mätaren.
Sen kan du behöva fylla på igen om du luftar elementen.
Såhär ser min ut, kalvatten till vänster, radiatorslinga till höger. Elementnyckeln hänger där så jag inte tappar bort den till nästa år.
När du hittar rätt vrider du och ser trycket stiga på mätaren.
Sen kan du behöva fylla på igen om du luftar elementen.
Såhär ser min ut, kalvatten till vänster, radiatorslinga till höger. Elementnyckeln hänger där så jag inte tappar bort den till nästa år.
Såhär ser det där "plåtskåpet" ut iallafall som står i rummet bredvid. Till vänster om den (bakom gardinen) sitter spak för huvudledningen för inkommande.D Dilato skrev:
Jag tar en bild på den gröna spaken som sitter bredvid Pellux-värmepannan imorgon. Det hängde en liten lapp på den där det stod att den ska slås på när det ska tas varmvatten från pannan, om jag inte missminner. Jag dubbelkollar imorgon! 😁
Ja, det där är en VVB, det är följande typ,I IamJocie skrev:Såhär ser det där "plåtskåpet" ut iallafall som står i rummet bredvid. Till vänster om den (bakom gardinen) sitter spak för huvudledningen för inkommande.
Jag tar en bild på den gröna spaken som sitter bredvid Pellux-värmepannan imorgon. Det hängde en liten lapp på den där det stod att den ska slås på när det ska tas varmvatten från pannan, om jag inte missminner. Jag dubbelkollar imorgon! 😁
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmvattenberedare/eminent
Du behöver som sagt hitta en anslutning mellan kallvatten och radiatorslingan. Bara kavla upp och börja leta, den sitter normalt i samma rum men måste inte göra det.
Börja med att följa rör från dina element, de sitter ofta i par där båda är varma såhär års, det ena något varmare. Sen letar du efter ett rör som bara ansluter till ett av dem, känns kallt och har ett vred.
När du öppnar vredet kommer du kunna känna på röret att kallt vatten strömmar in.
Börja med att följa rör från dina element, de sitter ofta i par där båda är varma såhär års, det ena något varmare. Sen letar du efter ett rör som bara ansluter till ett av dem, känns kallt och har ett vred.
När du öppnar vredet kommer du kunna känna på röret att kallt vatten strömmar in.
Kan det vara det här röret (med ventil) som går in på baksidan av pannan? Den ser ut att ansluta på samma ledning som går ned till en pannans säkerhetsventiler på ovansidan. (Märkt med nr. 73 enligt manualen)G g.kraft skrev:Du behöver som sagt hitta en anslutning mellan kallvatten och radiatorslingan. Bara kavla upp och börja leta, den sitter normalt i samma rum men måste inte göra det.