Skadad källarvägg med lossnat puts och synliga ojämnheter efter borttagen vävtapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En källarvägg med delvis borttagen vävtapet och synliga putsbrister och hål.
Skapa konto
Källarvägg med borttagen tapet och synliga putsbrister runt en grön dörr.
Skapa konto
Källarvägg med lossnad puts och spår av tidigare tapet, behov av omputsning.
Skapa konto
Vävtapet som delvis är avriven från en källarvägg med synlig puts och skador.
Skapa konto
Hej!
Bor i villa från 1954 sen ett år tillbaka och tänkte försöka fräscha upp lite i källaren. På väggarna i källaren har det suttit en vävtapet i många decennier.
Har nu börjat ta ner denna för att få fram rena väggar. I samband med detta har en del puts lossnat på sina ställen, mest den yttre ytan men även lite djupare på sina ställen, kanske ca 1-1.5 cm på sina håll.
Hur bör jag gå tillväga för att putsa om? Tror ni det fungerar med putsbruk C eller behöver man något annat för att fylla de djupare hålen?
Har ingen kunskap alls om tillvägagångssätt, verktyg eller material men tacksam för alla tips och råd som ni kan bidra med!

Gott nytt!

Jag är ingen murare till yrket men har gjort en del putsjobb. Om det sitter trälister längs golvet skulle jag börja med att ta bort dem. Kommer att bli ett riktigt slaskjobb förstås, skulle maskera och skydda dörrlister och annat. Sedan knacka bort porös puts och framför allt runt eventuella sprickor. Fästa putsnät om mycket puts knackats bort och armering kan göra nytta med plugg, skruv och brickor för att få litet distans mot underlaget. Väta väggarna så att putsen biter sig fast ordentligt och sedan lägga på lager för lager, max 1 cm åt gången. Finns olika tekniker men jag gick en putsningskurs i England där man trycker dit putsen med en putsbräda och då sitter det ordentligt. Efter en stund, jämna av med en blöt svampbräda (cirkelrörelser). Rivbräda funkar också.

Pratade med en murare som gillade Ardex A46 för den här typen av jobb men den var besvärlig att jobba med tyckte jag - stelnade väldigt snabbt. Jag skulle ta Finja putsbruk C som du är inne på. Starkt bruk, bra att jobba med och verkar funka bra tillsammans med litet äldre befintlig puts. Ganska hög kalkhalt i putset vill jag minnas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.