Efter att ha googlat och försökt förstå och greppat en del men inte allt så vänder jag mig till alla fantastiskt hjälpvilliga här istället för att lägga massa tid på att sitta i telefonkö till leverantören eller liknande.
Min fråga gäller alltså min fjärrvärmecentral där jag inte blir riktigt klok på vad som är min manometer, eller kanske framförallt vilket tryck där egentligen skall vara. Den förre ägaren berättade för mig att mätare på första bilden vill han ha över två och skalan är ju ganska lång ändå upp till sex. Nu har den nere på ett, och jag släppte på en del i påfyllningen (som var väldigt känslig) och tog den upp till 2.8, som enligt förre ägaren skulle vara okej (vi hade kontakt). Nu hör det till saken att förre ägaren inte hade hel koll på systemet men väl ändå viss förståelse kan man tro. Jag är helt grön på allt men efter att ha läst på lite förstår jag att om detta är manometer för trycket till värmesystemet så borde det inte vara mer än max 1.5. Men inget vatten kom ur säkerhetsventil eller liknande och mätarens skala går ända upp till 6 och det vore kanske ologiskt att ha så hög skala om redan 1.5 vore för högt? Kan ju vara en märkligt vald manometer såklart.
Det finns också en till tryckmätare från där fjärrvärmen kommer in som ligger på 0.5 bar och med en lägre skala. Kanske är det den som är manometer för värmesystemet, eller är den bara för trycket på vattnet i fjärrvärmen? Där hittar jag ingen möjlighet till påfyllning vilket får mig att tro att den förstnämnda mätaren ändå är för vattnet i systemet och att trycket nu då är väldigt högt... Men jag vet inte hur man sänker det, och det borde ju finnas säkerhetsventil som slår till om det blivit för högt.

Bifogar bilder på mätarna. Tack på förhand, ursäkta alla gissningar och eventuella missar i beskrivningen av en total gröngöling.

• Manometer monterad på rörledning i fjärrvärmecentral, visar tryck cirka 2.8 bar, omgiven av metallventiler och rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer från Ahlsell med skala upp till 6 bar, visar trycket i fjärrvärmesystem, monterad på rör med röda ventiler och omgivande VVS-komponenter.
    Skapa konto
  • Mätaruppsättning i fjärrvärmecentral med tryckmätare, rör och ventiler. Tryckmätarens skala indikerar upp till 6 bar.
    Skapa konto
Denna länken kanske är användbar
https://www.tekniskaverken.se/privat/fjarrvarme/din-fjarrvarmecentral/

Jag tolkar det som du gör. 1,5 är normalt i ditt system om inte du bor i ett höghus. Hur stor är villan?

Testa så att säkerhetsventilen faktiskt funkar genom att släppa ut vatten den vägen. Den brukar sitta i anslutning till eventuellt expansionskärl.

Vad trycket på inkommande ska vara är jag osäker på. Nålen kan ju ha fastnat dessutom.

Ett tips är att, när du vet vilken tryck du ska ha så markera med tuschpenna på manometern eller byt till en med röd justerbar nål.

Hittade säkerhetsventil. Sänkte till 1.5. Får ta ett snack med förre ägaren som jag är på god fot med 😅
Ibland är det bra att inte riktigt somna pga något som gnager.
Tack till dig och tack till chatgpt som var långt över förväntan på att guida via tagna bilder.

• Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
På etiketten av expansionskärlet (det röda) så står 0,5-3,0 bar. Så det är nog max. Manometern i sig kunde lika gärna suttit på ett annat system med högre tryck. Därav högre siffror på mätaren.

• Gilla
herrstrettedahl
  • Laddar…
Nu är bara frågan om förre ägaren haft den på två nästan jämt eller till och med en bra bit över som ju jag råkade få den till när jag släppte in. Om något kan ha tagit skada, och varför det i så fall behövts så högt tryck. Och om jag nu fått in massa luft i systemet när jag släppte in så pass mycket vatten snabbt. Återstår att se och undersöka!

Det är ingen fara. Rören håller för betydligt högre än så. Luften kommer med hjälp av cirkulationspumpen att ta sig uppåt i systemet och fastna på elementen. Därifrån kan du lufta systemet.

• Gilla
herrstrettedahl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.