Hej, håller på att bygga ett attefallshus och insåg under processen att huset endast ligger 480 cm från bostadshuset och att vissa krav därför kan ställas starkare kvar på på brandskydd. Det jag inte riktigt förstår, som jag hoppas ni kan hjälpa mig är om dörrarna behöver vara brandskyddade eller inte
Byggnaden är en sk. komplementbyggnad. Det ska vara en bastu. Och jag försöker läsa på vad som gäller för attefallshus (komplementbyggnader).
"I det första fallet gäller reglerna för småhus och i det andra fallet gäller reglerna för komplementbyggnader där det räcker att endera av motstående väggar uppfyller tabellen i BBR 5:611."
Hur ska man tolka "endera av motstående väggar" här?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...r/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/#h-5
Byggnaden är en sk. komplementbyggnad. Det ska vara en bastu. Och jag försöker läsa på vad som gäller för attefallshus (komplementbyggnader).
"I det första fallet gäller reglerna för småhus och i det andra fallet gäller reglerna för komplementbyggnader där det räcker att endera av motstående väggar uppfyller tabellen i BBR 5:611."
Hur ska man tolka "endera av motstående väggar" här?
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...r/brandskydd/brandskydd-mellan-byggnader/#h-5

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För det första, om byggnaden är under 15 kvm ställs inga brandkrav på komplementbyggnaden. Men det ser väl ut som att den är något större.
Eftersom det är en komplementbyggnad så krävs det bara att en av väggarna är brandklassade, EI 30. Beroende på avstånd finns det sedan undantag för olika mängd oklassade fönster. Går det att ha 5 meter mellan så får 4 kvm vara oklassat.
En annan aktuell fråga är om bastun blir lägre än huvudbyggnaden och då utgör ett så kallat lägre beläget tak. Då ställs brandkrav även på taket om inte huvudbyggnadens yttervägg klarar EI 30.
Det lättaste skulle således vara om det var 5 meter mellan byggnaderna och huvudbyggnadens yttervägg klarar EI 30, med mindre än 4 kvm oklassad fönsteryta.
För att kolla om befintlig yttervägg i huvudbyggnaden klarar EI 30 går det att jämföra med godkända konstruktioner, t.ex. Gyprocs lösningar. Googla ”gyproc wallselector” och välj ytterväggar.
Eftersom det är en komplementbyggnad så krävs det bara att en av väggarna är brandklassade, EI 30. Beroende på avstånd finns det sedan undantag för olika mängd oklassade fönster. Går det att ha 5 meter mellan så får 4 kvm vara oklassat.
En annan aktuell fråga är om bastun blir lägre än huvudbyggnaden och då utgör ett så kallat lägre beläget tak. Då ställs brandkrav även på taket om inte huvudbyggnadens yttervägg klarar EI 30.
Det lättaste skulle således vara om det var 5 meter mellan byggnaderna och huvudbyggnadens yttervägg klarar EI 30, med mindre än 4 kvm oklassad fönsteryta.
För att kolla om befintlig yttervägg i huvudbyggnaden klarar EI 30 går det att jämföra med godkända konstruktioner, t.ex. Gyprocs lösningar. Googla ”gyproc wallselector” och välj ytterväggar.
Du skriver att du håller på och bygger ett attefallshus. Då bör du ha gjort en bygganmälan, innan du började bygga. Och den här typen av frågor brukar väl redas ut i den processen?
Hej, jag har fått startbesked. Skickade in ritningar och kontrollplan och fick startbesked. Hela processen tog 2-3 dagar. Inga sådana frågor togs upp under den processen.H hempularen skrev:
Enligt ritningarna ska jag ha skjutdörrar av glas som är cirka 8 kvm. Det verkar helt kört att hitta brandklassade dörrar av den typen. Är min vision helt rökt då?B BearTheFear skrev:För det första, om byggnaden är under 15 kvm ställs inga brandkrav på komplementbyggnaden. Men det ser väl ut som att den är något större.
Har du fått startbesked så behövr du nog inte göra något mer för brandskyddet av formella skäl. Möjligen om du vill höja säkerheten av eget intresse.
Nej, helt rökt är man väl aldrig så länge man är kreativO oddan skrev:
Hur ser huvudbyggnaden ut då? Mycket fönster där med?
Och som hempularen nämnde så har du fått startbesked så borde det inte ställas vidare krav för att få slutbesked på samma lösning heller, men det finns väl en liten risk att någon upptäcker att det inte är helt enligt regelboken. Eftersom båda byggnaderna är dina så kan jag även tycka att du borde kunna få bestämma nivån på brandskyddet själv, men det står inte i reglerna än...
Värt att nämna är att det kommer nya byggregler till sommaren, där finns det en ny regel kring detta. Om det som ligger i komplementbyggnaden hade kunnat ligga i samma brandcell som huvudbyggnaden så behövs inget skydd mot brandspridning mellan byggnaderna. Det finns inga krav på att en bastu i en villa ska vara en egen brandcell. Så efter sommaren har du även juridiskt rätt med din utformning (även om det nu såklart är de gamla reglerna du gjort anmälan för…).
H hempularen skrev:
Tack hörrni!B BearTheFear skrev:Nej, helt rökt är man väl aldrig så länge man är kreativ
Hur ser huvudbyggnaden ut då? Mycket fönster där med?
Och som hempularen nämnde så har du fått startbesked så borde det inte ställas vidare krav för att få slutbesked på samma lösning heller, men det finns väl en liten risk att någon upptäcker att det inte är helt enligt regelboken. Eftersom båda byggnaderna är dina så kan jag även tycka att du borde kunna få bestämma nivån på brandskyddet själv, men det står inte i reglerna än...
I startbeskedet står det att
Innan slutbesked kan utfärdas ska följande handlingar/dokument skickas in till byggnadsnämnden:
- Avbockad kontrollplan, som försetts med kontrolldatum och signaturer.
- Intyg/skriftligt bestyrkande från byggherren att arbetet har slutförts i enlighet med beviljat startbesked.
- Intyg om lägeskontroll utfört av kommunens Geodataenhet eller av kommunen godkänd konsult.
- Sakkunnigintyg avseende installation av taksäkerhet och eldstad.
- FOTO på byggnadens samtliga fasadsidor från marknivå till taknock.
Såhär der kontrollplanen ut. Det finns ingen kontrollansvarig

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Som sagt var är det bara en av byggnaderna som behöver uppfylla kraven eftersom det är en komplementbyggnad. EI30 är ganska enkelt att uppnå. Det räcker i princip att väggen är isolerad med mineralull och har gips på en sida.
Fast det stämmer väl inte riktigt enligt Boverket. För 2-5m och komplementsbyggnad gäller följande:useless skrev:
- EI 30 i en av väggarna
- Oklassade fönster: Max 1 m2
- Dörrar: EI 30
Kraven när det gäller skydd mot brandspridning mellan ett småhus och en komplementbyggnad anger att det räcker om en av väggarna uppfyller kravet, så om väggar och fönster i huvudbyggnaden klarar kraven så räcker det.O oddan skrev: