Hej,
Min Gardena R160 (husqvarna 220) från 2015 har fungerat fint i många år, med byte av lager och batteri som enda underhåll. Nu har den dock fått ett större problem: den backar ut ur laddstationen, piper och tänder displayen. När jag öppnar luckan är skärmens kontrast väldigt svag, så det är svårt att läsa texten, men man kan skymta "Tryck YES för att starta." När man trycker på YES kommer den direkt till menyn, men kontrasten är fortfarande så låg att texten är svår att urskilja. En omstart förbättrar kontrasten något, men den blir aldrig riktigt bra. När jag ställer in den i laddaren igen står den där 5–10 minuter, men sen backar den ut igen och gör samma sak.
Kan tillägga att roboten har västnats lite de senaste veckorna när den kör; utan att ha felsökt tror jag att det kan vara någon kniv som är skev, vilket har hänt tidigare. Jag tror dock inte att detta har med felet ovan att göra.
Jag har pratat med ett par återförsäljare, och de vill ha in den på felsökning. Jag vet inte om det är värt det – den är trots allt snart 10 år, och risken är nog stor att det blir en rejäl kostnad att få den åtgärdad.
Några förslag på felsökning?