2 657 läst · 11 svar
3k läst
11 svar
Hjälp att beräkna radiator storlek
Hej, ska byta ut en radiator i ett rum som jag renoverar, men blir inte riktigt klok på hur man räknar ut storlek på det nya. I dagsläget sitter det ett enpanels rad. Ser ut som ett sånt klassiskt lenhovda element. Men eftersom det har suttit sen kåken hade oljepanna occh jag numera kör en LVVP tänkte jag försöka få till ett lågtempssystem.
har kikat och använt purmos kalkylator men skulle behöva lite hjälp att tänka.
Förutsättningarna är som följer:
rummet ligger på övre plan, är 10 kvm. 2.40 takhöjd med en yttervägg av 25cm ytong och tilläggsisolerat med 5cm mineralull och kalksten som ytebeläggning. Resten av väggarna är innerväggar. Just nu sitter det ett enpanels element 120 x40 cm
Har försökt förstå hur man ska räkna med DT- värden och fram och retur temperatur, men känner att jag inte riktigt får kläm på det.
tänker att jag bör väl vilja ligga så lågt som möjligt i framledningstemp pga pump och golvburen värme i det nedre planet? Utan att gå upp alltför mkt i storlek på elementet. (Sitter en shunt innan slingorna i dagsläget. )Eller hur resonerar man här?
Tacksam om nån kan ge mig lite pointers och tips.
har kikat och använt purmos kalkylator men skulle behöva lite hjälp att tänka.
Förutsättningarna är som följer:
rummet ligger på övre plan, är 10 kvm. 2.40 takhöjd med en yttervägg av 25cm ytong och tilläggsisolerat med 5cm mineralull och kalksten som ytebeläggning. Resten av väggarna är innerväggar. Just nu sitter det ett enpanels element 120 x40 cm
Har försökt förstå hur man ska räkna med DT- värden och fram och retur temperatur, men känner att jag inte riktigt får kläm på det.
tänker att jag bör väl vilja ligga så lågt som möjligt i framledningstemp pga pump och golvburen värme i det nedre planet? Utan att gå upp alltför mkt i storlek på elementet. (Sitter en shunt innan slingorna i dagsläget. )Eller hur resonerar man här?
Tacksam om nån kan ge mig lite pointers och tips.
Det är en fördel att ha något överdimensionerade radiatorer med värmepump för att hålla nere framledningstemperaturen men då ska alla vara det så inte något tvingar fram en högre framledning. Med värmepump ska du titta i tabellen 55/45-30 och välja storlek. Antal Watt som krävs vid DVUT som är runt -16° i Stockholmsområdet kan man kanske gissa på är ca 50 W/m². Går att räkna mer noggrant på någon sajt som tillverkar isoleringsmaterial när man vet konstruktionen i väggar och tak men det är lite tidskrävande.
Om det är ett sovrum som man vill stänga dörren till och ha lite svalare så kan man hålla igen lite, är det en öppnare yta kan man ta så stort man tycker passar. OM det är tvårörssystem, med ettrörssystem blir det svårare att ändra något.
Alright s så om jag räknar på 550-600 watt (10m2 x 50watt och så ligger jag lite i överkant) borde jag ligga bra till med andra ord och välja utifrån en 55/45-30 tabell, fattar jag det rätt då?
Även om det är en gammal panelradiator från Lenhovda borde det gå att uppskatta effekten DT30 och DT50 genom att titta i datablad för motsvarande storlek och utgå från det.
Att bara byta upp storleken på EN radiator gör inte att man får ett lågtempsystem. Då kommer bara det rummet att bli för varmt och radiatorn måste strypas.
Tänker du byta alla är det en annan sak.
Att bara byta upp storleken på EN radiator gör inte att man får ett lågtempsystem. Då kommer bara det rummet att bli för varmt och radiatorn måste strypas.
Lenhovdaradaitorfabrik
https://lenhovda.com/
har på sin hemsida tabeller för sina gamla hederliga radiatorer. Där kan du leta upp den typ du nu har och se vad den ger i Watt. Sedan välja annat fabrikat med litet högre Watt för din nya radiator. Ungefär så borde du kunna göra.
https://lenhovda.com/
har på sin hemsida tabeller för sina gamla hederliga radiatorer. Där kan du leta upp den typ du nu har och se vad den ger i Watt. Sedan välja annat fabrikat med litet högre Watt för din nya radiator. Ungefär så borde du kunna göra.
jag hajar,M MagHam skrev:Även om det är en gammal panelradiator från Lenhovda borde det gå att uppskatta effekten DT30 och DT50 genom att titta i datablad för motsvarande storlek och utgå från det.
Kommer på sikt byta alla och eventuellt även komplettera med ytterligare en eller två slingor till med golvvärme.
-Då skulle jag utifrån storlek och datablad försöka bedöma alla nuvarande radiatorers effekt. Man kan utnyttja att någon redan räknat på dimensioneringen.S Snabelhund skrev:
-Sedan öka med någon rimlig faktor t ex 1,5 lite bestämt av att de nya radiatorerna får plats och inte blir missprydande.
-Slutligen en finjustering upp eller ner i varje rum beroende på om det historiskt känts kallt eller varmt.
Visst stämmer det som redan sagts att ju lägre framledningstemperatur, desto bättre verkningsgrad hos en värmepump.
Ja, det skulle jag säga
https://www.purmo.com/public/prod/b.../sv-se-files-purmo-produktkatalog-06-2020.pdf
Kolla tabellen i Purmos TP katalog. Här kan du hitta en radiator i storleken du föredrar och ser hur många KW den ger. De finns i olika tjocklekar så att du kan ha samma längd och höjd som den du hade men mer KW om du väljer en som är tjockare. Man brukar använder schablon 50-75w per kvadrat för gamla hus så har du 10 kvm och behöver du 500w så kan du tar en som ger 6-700w med en tjockare modell.
Kolla tabellen i Purmos TP katalog. Här kan du hitta en radiator i storleken du föredrar och ser hur många KW den ger. De finns i olika tjocklekar så att du kan ha samma längd och höjd som den du hade men mer KW om du väljer en som är tjockare. Man brukar använder schablon 50-75w per kvadrat för gamla hus så har du 10 kvm och behöver du 500w så kan du tar en som ger 6-700w med en tjockare modell.
Som jag skrev i #8 så har någon (förhoppningsvis redan räknat på effektbehovet er rum så man kan ha det som riktmärke.
Ska man räkna själv är det inte bara kvadratmetrarna som spelar roll, utan antalet fönster och ytterväggar samt vilket våningsplan det handlar om påverkar ganska mycket.
Ska man räkna själv är det inte bara kvadratmetrarna som spelar roll, utan antalet fönster och ytterväggar samt vilket våningsplan det handlar om påverkar ganska mycket.
Liknande trådar
-
Hjälp med att beräkna om solpanelerna blir lönsamma
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hjälp med att beräkna skugga.
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Hjälp att beräkna vad taket tål?
Tak & Vind -
Hjälp att beräkna U-värde för fönster och ytterdörr
Fönster & Dörrar -
Hjälp med att beräkna takstolar på carport
Tak & Vind