2 215 läst · 2 svar
2k läst
2 svar
Hjälp ang offert för dränering - orimligt billigt?
Vi ska låta dränera om vårt radhus (15 löpmeter) och har tagit in offerter från tre företag. Det billigaste alternativet hamnar på ca 28 000 kr efter ROT (inklusive moms), vilket är 20 000 kr respektive 30 000 kr billigare än de andra alternativen. Jag kan i princip ingenting om dränering men funderar på om detta är orimligt billigt? Tyvärr är det lika illa beställt med resten av bekantskapskretsen så jag hoppas att någon här ska kunna hjälpa mig. Följande arbete ingår enligt offerten
Demontering av trappa, grävning med grävmaskin till rätt djup på ca 2 m, borttagning av asfalt (om sådan finns) på väggen, placering av dränklossar (pordrän), placering av dräneringsskivor 10 cm (pordrän), montering av plastlist och elastisk fogmassa på översta skivans överkant, allt dräneringsmaterial täcks med fiberduk, montering av inspektionsrör för framtida inspektioner av dräneringsrör, montering av nya markrör för dagvattenledningar, återfyllning med befintlig jord, utjämning av tomten, återmontering av trappa. Dräneringsvattnet ska ledas till kommunala vattenledningar, alternativt dräneringsbrunn med pump som grävs eller till stenkista (samtliga dessa alternativa lösningar ingår).Kostnad för rivning av altan ingår inte och tillkommer alltså.
Det bör tilläggas att grannen gör sitt hus samtidigt, vilket innebär att vi får ner priset, och att jag fick ett gott intryck av företaget när de var här och kollade. Vore evigt tacksam om någon hade möjlighet att kasta ett öga på detta.
Demontering av trappa, grävning med grävmaskin till rätt djup på ca 2 m, borttagning av asfalt (om sådan finns) på väggen, placering av dränklossar (pordrän), placering av dräneringsskivor 10 cm (pordrän), montering av plastlist och elastisk fogmassa på översta skivans överkant, allt dräneringsmaterial täcks med fiberduk, montering av inspektionsrör för framtida inspektioner av dräneringsrör, montering av nya markrör för dagvattenledningar, återfyllning med befintlig jord, utjämning av tomten, återmontering av trappa. Dräneringsvattnet ska ledas till kommunala vattenledningar, alternativt dräneringsbrunn med pump som grävs eller till stenkista (samtliga dessa alternativa lösningar ingår).Kostnad för rivning av altan ingår inte och tillkommer alltså.
Det bör tilläggas att grannen gör sitt hus samtidigt, vilket innebär att vi får ner priset, och att jag fick ett gott intryck av företaget när de var här och kollade. Vore evigt tacksam om någon hade möjlighet att kasta ett öga på detta.
Jag tyckte att priset lät bra. Du verkar ju även fått en rätt så ingående offert vilket oxå är bra. Du betalar ca 1800:- per löpmeter. Vi har precis dränerat om och fick betala 2500:- per löpmeter. Jag hade 3 offerter att välja på och jag tog faktiskt den dyraste då offerten och avtalet som vi skrev kändes bäst.
Liknande trådar
-
Snälla hjälp ang bets
Möbelsnickeri -
ASSAB DYBLOY 565 låshus. Låset haka upp sig på halvöppet. Öppnade låset men får inte ihop igen. En sprängskiss vore till hjälp. Tackar!
Fönster & Dörrar -
Hjälp! Billigt, gångyta ytbeläggning
Trädgård allmänt -
Hjälp ang. offert
Fönster & Dörrar -
Frågor ang. offert från Telia - hjälp m telefonnummer
Teknik