Hej, jag ska bygga ett staket nu under semestern och skulle behöva tips hur man ska gå tillväga
Rastgården kommer bli ca 2000m2 , själva staketet ska vara av hönsnät.

Hur får jag ner stolparna bäst i marken?
hur långt mellan stolparna kan jag köra?

Min första tanke är de här spjuten som man bankar ner, men det kommer bli ca 80-100 stolpar som ska ner och kan bara föreställa mig hur jobbigt det kommer bli :)
Det är bra mark, inge sten eller dyligt.

Hönsnät biter sig hundar igenom utan problem, de kan även fastna med klorna om de får för sig att klättra ut (jag har sett alla varianter :rolleyes:).
Hur stora är hundarna?

Hönsnät blir nog ganska klent för hundar, det kanske håller ett tag men ger nog efter för eller senare. I Finland finns nåt som kallas just för hundstängsel som är gjort av grövre galvat stål med större maskor (50x100mm har jag för mig). Det blir förstås ganska mycket dyrare än hönsnät, har för mig att rullarna kostar runt 150€/st för 20meter (2 meter högt). Köp färdigt vässade 2,5meter höga impregnerade stolpar till staketet, dessa hittar du hos alla lantbruksåterförsäljare.

Hönsnätet kan en mindre hund även krypa igenom då det är lätt att lyfta mellan stolparna hur hårt du än sträcker nätet.
Jag gjorde en hundgård (eller snarare rastgård bakom huset) med hönsnät vissa delar men har funderat på att byta ut det till ett riktigt stängsel istället.

Finndjävel skrev:
Hönsnät blir nog ganska klent för hundar, det kanske håller ett tag men ger nog efter för eller senare. I Finland finns nåt som kallas just för hundstängsel som är gjort av grövre galvat stål med större maskor (50x100mm har jag för mig). Det blir förstås ganska mycket dyrare än hönsnät, har för mig att rullarna kostar runt 150€/st för 20meter (2 meter högt). Köp färdigt vässade 2,5meter höga impregnerade stolpar till staketet, dessa hittar du hos alla lantbruksåterförsäljare.
är det färdigvässade stolparna lättare att banka ner än järnspjuten?
står dom kvar en längre tid också? :rolleyes:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.