7 782 läst · 67 svar
8k läst
67 svar
HJÄLP! Akut isolationmätning i Östergötland 13/4
Sida 1 av 5
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Hej, jag ska lägga golvvärmeslinga i hall och kök tills måndag morgon och har inte kunnat isolationsmäta slingorna så jag ropar på hjälp!
Jag tar mig till dig som bor i Linköping med omnejd för att få mäta kabeln(som ligger i kartong) eller om jag lånar din mätare 2h sammanlagt, finns det någon där ute? Ni blir självklart ersatt för hjälpen.
PM(telefon) eller skriv här, jag kontaktar er så snabbt jag kan.
Martin
Jag tar mig till dig som bor i Linköping med omnejd för att få mäta kabeln(som ligger i kartong) eller om jag lånar din mätare 2h sammanlagt, finns det någon där ute? Ni blir självklart ersatt för hjälpen.
PM(telefon) eller skriv här, jag kontaktar er så snabbt jag kan.
Martin
Moderator
· Stockholm
· 53 061 inlägg
Du behöver mäta kabeln där den ligger utlagd, före och efter flytspacklingen. Sedan brukar det stå i anvisningarna att den skall isolationsmätas innan man lägger ut den också. Men det är mest för att begränsa garantikostnaden. OM den är felaktig från fabrik så vill man ju upptäcka det innan det uppstått någon kostnad för läggningen av den. Men ur elsäkerhetssynpunkt så är det ju framförallt mätningen efter spackling som är viktig.
Att lägga golvvärmeslinga är behörighetskrävande arbete.
En behörig elektriker har erforderliga instrument för att mäta.
Om en behörig elektriker gör jobbet så brukar det oftast vara mellan 12-20 års tillverkargaranti.
En behörig elektriker har erforderliga instrument för att mäta.
Om en behörig elektriker gör jobbet så brukar det oftast vara mellan 12-20 års tillverkargaranti.
Vilket fabrikat är det på kabeln?
Vill man spara 1500 kr i installationskostnad, bryta mot lagen samt gå miste om 20 års garanti så lägger man golvvärmen själv.Brallan84 skrev:
Du har väl jordfelsbrytare i allafall?
Som sagt, ville jag äta moralkakor hade jag bett om det. Du har ingen koll hur detta skall göras, så därför frågade jag om en megger, inget annat.EyEr0n skrev:
Kabel är alltid hel när den kommer. Lägg ut skiten. Megga innan du drar på strömmen om du vill, annars skippar du det också.
Det blir förbannat mycket dyrare att riva upp laminatgolv för ett x antal tusen än att be snickarn vänta 2hel_richard skrev:
Sedan är det regler för mätning, just till för garantin.
Garantin ? Vilka garanti ska du nyttja?