Skall fästa konsoler i mina väggar som jag skall bygga ett tak på. (Se tråd i byggnadsfysik)

Jag vill fästa dem i reglarna men jag hittar dom inte. Har provat en regelfinnare från clas ohlson Denna: http://www.clasohlson.com/se/Regeldetektor-Zircon-L40/Pr411214000

Den hittade en regel en bit in typ 45 cm men sen var det tomt resten av väggen. Det andra väggarna hittar den inga reglar alls i.

Jag köpte även denna magnet http://www.clasohlson.com/se/Neodymmagnet-med-krok/31-3157

Den skall hålla för 50 kg men lyckades ej hitta spikar under tapeten.

Finns det något annat sätt? Skulle en dyrare regelfinnare vara bättre?

Lägenheten är gammal, byggd någon gång på 50-60 talet vad jag vet.

/Jens

Det kanske är massiva plankväggar? Vad är det för ytmaterial? Även om det är gipsskiva på ytan kan det vara puts under. En lång träskruv kan då funka. Du får helt enkelt testa först.

Hej! Tack för svar!

Har dålig koll på vad det är för ytmaterial. Kan jag se det på något sätt? Dock märkte jag att gardinfästena i rummet var fastskruvade med långa träskruv. 4 millimeters 6,5 cm långa där gängorna började efter 2,5 cm, de hade spårskalle så de kändes äldre. När jag skruvade upp mina nya gardinfästen med dessa skruvar så tog det ett tag innan skruven fäste, i början kändes det som att jag skruvade i något poröst och kändes inte alls säkert.

Men om det är plankväggar, betyder det att jag kan skruva vart jag vill? Eller hur är plankväggar konstruerade?

Låter precis som klassiskt putsade väggar. 3" spontad plankvägg, bastmatta på det och sedan 2 cm kalkputs. Då skall du använda 70mm långa träskruvar som får ordentligt tag i plankväggen. Tänk på att putsytan inte bär någonting, så har du punktformad anliggning mot ytan behöver du avlasta denna i sidled, t.ex. med en plywoodskiva.

Ok tack för svar! Konsolerna kommer att vara fastskruvade direkt mot väggen så den kommer således få hela vikten på sig vertikalt. Vad menar du med att avlasta i sidled? Att jag har en plywoodskiva på väggen som ett extra yttre lager? Eller missförstår jag dig nu?

Taket kommer att väga runt 10kg/m2 enligt akustikern vilket blir 60-70 kg ungefär. Denna vikt kommer att spridas på två konsoler samt en regel som är fastskruvad på väggen. Typ så här: https://www.byggahus.se/forum/byggn...att-borra-mojligt.html?perpage=15#post2716866 (Fast den tvärgående regeln kommer att sitta bakom fönstret för ökad hållfasthet.)

Kommer det att hålla att få upp en sådan konstruktion på en plankvägg tror du?

harry73
När jag vill fästa något i gipsvaggar, knackar jag på väggen och då hör man nör man är vis en regel. Sen tar jag en knappnål som jag trycker i väggen. Då känner man om man är vid en regel. Hålet blir så litet, att den inte syns ifall man hamnat fel

Det var en bra ide! Jag skall skaffa lite knappnålar och se om det finns några reglar där.

En grej jag tänkte på är att när jag skruvade upp gardinerna så behövde jag inte borra. Jag bara bankade in skruven med en hammare en bit sen började jag skruva. Det var inget ställe där jag kände ett stopp. Det borde det väl vara om det var en planka där? Dvs. att jag inte kan skruva hela vägen utan att jag fick hamra in den sista biten där plankan var för att sedan skruva in skruven ända in? För nu så skruvade jag in skruven hela vägen utan att det blev ett riktigt stopp.

Hej igen!

Kollade med bovärden och han visste inte hur väggarna är uppbyggda.

"Huset är byggt på 40 talet så tyvärr har jag ingen info om vad det sitter för material i väggarna men jag har för mig att innerväggar brukar vara av lättbetong och någon bärande vägg. Skillnaden mellan lätt och betongvägg brukar man kunna höra på knackningen. Lättbetong låter mera ihåligt."

Jag har knackat på väggarna och det låter olika. På vissa ställen låter det "tjockt" och på vissa, ihåligt. Det låter dock "träigt" överallt. Inte betong:igt. Dock är jag ingen snickare så jag har inte något stor vana att avgöra väggars beskaffenhet genom att knacka på dom. Kan mycket väl vara så att det är puts eller lättbetong.

Men finns det något sätt att avgöra vad det är för väggar, annat än att skruva in en testskruv och se om den håller?

BirgitS
Har du möjlighet att prata med några grannar?
De har väl satt upp saker på sina väggar under åren.

Det är ju rätt stor chans att väggarna överhuvudtaget inte har något trämaterial. I lägenheter från den tiden är det vanligt med dåtidens lättbetong, eller murade tegelväggar.

Du kan ju provbora med någon klen borr, om du stöter på trä, så är det ju bra om borren inte är grövre än att du kan skruva i hålet. Hittar du inget trä, så får du använda plugg.

• Gilla
Niklas Svärd
  • Laddar…
K
Det är inte tegel? Hur ser husets fasad ut?

Vi bodde för många år sedan ien hyresfastighet byggd 1936 byggd i massivt tegel. Det blev rött när man borrade i väggarna. :)

Hej tack för svar.

Suck...känns som det blir svårt detta. Här är huset: https://www.google.se/maps/@59.2642...vIlmHaIXLVKenI34Sw!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1 är väl någon form av puts.

Jag vill gärna veta väggarnas konstruktion innan så att jag är säker på att den konstruktionen jag gör håller. Vill inte att 60 kg tak skall ramla ner i huvudet på en. Skulle kunna borra men samtidigt så har jag redan skruvat fast gardiner och där kände jag inte trä. (som jag skrev ovan) Dock är jag som sagt ingen snickare men det var inget ställe under inskruvningen då jag kände ett stopp, som jag väl borde göra om trä helt plötsligt dök upp?

Men ponera att det är lättbetong. Räcker det med plugg? Eller om det är kalkputs? Är det kört då?

Bild: https://www.byggahus.se/forum/byggn...att-borra-mojligt.html?perpage=15#post2716866 Om vikten på taket blir 60 kg så kommer den tvärgående regeln att ha 30 kg vikt på sig om jag förstått det rätt, fördelat på två konsoler. Regeln som sitter på väggen kommer ha de resterande 30 kg fördelat på x antal skruvar. Kommer det att hålla med skruv och plugg tror ni?

/Jens

Lättbetong och puts är min gissning, slagborr,plugg och långa skruv!

Edit : du kommer märka tydligt hur stabilt det blir när du sätter konsolerna

Redigerat:
Tack Biggie!

Insåg en sak som stärker din gissning. I köket har förra ägaren skruvat upp något, förmodligen en hylla. Det är två hål strax ovan huvudhöjd en meter ifrån varandra. I varje hål sitter det en plugg som är 8 mm invändigt. Hela borrhålet är 9-10mm i diameter. Det borgar ju för att skruv och plugg är metoden att använda.

Ponera att det är lättbetong. Hur mycket vikt klarar en skruv + plugg att hålla? Varje konsol kommer att ta en fjärdedel av takets vikt om jag förstått det rätt. (15 kg) Hur många skruvar per konsol tror ni jag behöver?

Sen kommer regeln på väggen att ta resterande vikt, då 30 kg. Hur många skruvar tror ni jag behöver där?

/Jens

Ps. Tack som sjutton att ni hjälper mig med detta! Jättesnällt!

Ja det ska inte vara några problem, vet inte hur många skruv din konsol tar men kan tänka mig typ 2-3st. Så totalt 4-6skruv och din regel som avlastar borde inte vara något som helst problem att bära.

Bästa jag kan rekommendera är väl att åka till en vettig järnhandlare och köpa skruv, i samband med detta så pratar i även med personalen!

Jag refererar detta till när jag hänger upp kabelstege och annat på jobbet, på olika väggmaterial.
I lättbetong är det nog vanligast att jag borrar med 10mm borr och använder blå plugg och byggstaps i lämplig längd.

Blå plugg för väggmontering, troligen använd för fästning i lättbetong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruv och plugg för montering i lättbetong, rekommenderade för att hänga upp kabelstege.

Som sagt fråga personalen när du köper, dom borde ha bra koll! Lycka till

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.