Ska renovera vårat rum i källaren då jag hittade rör under spånskivorna på golvet men det var ingen isolering alls mot plattan. Hur gör jag för att få till det optimala så det funkar bra. vilken isolering bör jag ha under eller hur går jag tillväga.
Från början så trodde vi det enbart var ut till Hallen med klinkers men så är alltså inte fallet...
Ut till Hallen
Ingen plast eller isolering alls var det då spånskivorna togs bort
Hoppas på hjälp och svar
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Från början så trodde vi det enbart var ut till Hallen med klinkers men så är alltså inte fallet...
Logga in
Skapa konto
Ingen plast eller isolering alls var det då spånskivorna togs bort
Hoppas på hjälp och svar
Redigerat:
Tycker du ska tänka efter om du vågar köra vidare på dom rören och kostnaden för att få en bra konstruktion jämfört med att ta nya PEX-rör och den säkerheten som det ger. Inte roligt om du bygger en ny konstruktion och rören ger upp... Järnrör är dock tåliga om du haft syrefritt vatten i systemet.
Om du ändå går vidare så tänk på att i stort sätt samtliga vattenburna golvvärmekonstruktioner idag använder värmespridningsplåtar när det rör sig om annat än ingjutning. På något sätt måste du sprida värmen från rören. En gissning från min sida är att anledningen till att det inte varit isolerat under är att det varit en tanke med att sprida värmen i lyften från rören till golvet. Att hitta värmespridningsplåt för den dimensionen kan vara jobbigt idag då det mesta görs för 20mm rör som mest.
Vad har du under din platta idag? Någon isolering att tala om eller gör du det varmt och gott för daggmaskarna?
Om du ändå går vidare så tänk på att i stort sätt samtliga vattenburna golvvärmekonstruktioner idag använder värmespridningsplåtar när det rör sig om annat än ingjutning. På något sätt måste du sprida värmen från rören. En gissning från min sida är att anledningen till att det inte varit isolerat under är att det varit en tanke med att sprida värmen i lyften från rören till golvet. Att hitta värmespridningsplåt för den dimensionen kan vara jobbigt idag då det mesta görs för 20mm rör som mest.
Vad har du under din platta idag? Någon isolering att tala om eller gör du det varmt och gott för daggmaskarna?
Tack för infon myrstack. Vet ej vad som är under plattan men den känns sval, inte kall så nått måste det vara. den utbygganden byggdes 1972 så allt é därifrån. Tror att den värmer många maskar.
Golvet kändes kallt innan jag började kolla och ta bort spånskivan, är nyfiken varför det var kallt på golven så därför tog jag upp detta
Golvet kändes kallt innan jag började kolla och ta bort spånskivan, är nyfiken varför det var kallt på golven så därför tog jag upp detta
Vad jag förstått är det inte optimalt med värmegolv, läcker för mkt värme. Ska du fixa till det ändå så kanske du skall fråga dig om det är värt arbetstimmarna, för att "Lyfta" rören antar jag som amatör att det inte görs på en kafferast, och helst inte något man skall göra själv. Sedan ser det ganska trångt ut för att få plats med tillräcklig isolering, men bättre lite än inget.
Om värmerören skall användas och är skarvat se till att du har en inspektionslucka över varje skarv.
Jag skulle nog riva ut skiten, leka och frigolit, sedan trägolv och sedan vanliga raddisar/element
Om värmerören skall användas och är skarvat se till att du har en inspektionslucka över varje skarv.
Jag skulle nog riva ut skiten, leka och frigolit, sedan trägolv och sedan vanliga raddisar/element
Kontrollmätte rören de är 26,5mm.
Så sant men river vi ut "skiten" så får vi ingen golvvärme ute i hallen/ entrén som är samma slinga där det ligger klinkers idag.
Mellan betongplattan och överkant regel är det 120mm.
Mer idéer välkomnas såklart
Så sant men river vi ut "skiten" så får vi ingen golvvärme ute i hallen/ entrén som är samma slinga där det ligger klinkers idag.
Mellan betongplattan och överkant regel är det 120mm.
Mer idéer välkomnas såklart
Antar du löst detta för länge sen men ..
För att sprida värmen kan man lägga en plan 0,5 mm aluminiumplåt över hela ytan, det fungerar bra om rören ligger mot plåten och sedan golvet direkt ovanpå.
Man kan ju höja rören upp mot golvet genom att lägga dit frigolitskivor under rören och har du 120 mm så blir det ganska bra med 100 mm. Lägg sedan golvet flytande och limmat på plåtarna.
För att sprida värmen kan man lägga en plan 0,5 mm aluminiumplåt över hela ytan, det fungerar bra om rören ligger mot plåten och sedan golvet direkt ovanpå.
Man kan ju höja rören upp mot golvet genom att lägga dit frigolitskivor under rören och har du 120 mm så blir det ganska bra med 100 mm. Lägg sedan golvet flytande och limmat på plåtarna.
Liknande trådar
-
Vilka risker finns att lägga golvvärme i gammalt hus?
Golv -
Risker med golvvärme (vattenburen) i gammalt hus
Byggmaterial & Byggteknik -
El / golvvärme - renovering av gammalt badrum (utanpå/infällt)
El -
Installera golvvärme i gammalt och tillbygge?
Värme allmänt -
Golvvärme i gammalt hus
Byggmaterial & Byggteknik