E
J Johan456 skrev:
Hur kan det vara irrelevant?
Det är inte så du mäter kabelns skick, den blir inte automatiskt dålig efter en viss tid.
Är vad jag menar.

Därför det finns metoder att testa kablar på.
 
E El-Löken66 skrev:
Det är inte så du mäter kabelns skick, den blir inte automatiskt dålig efter en viss tid.
Är vad jag menar.

Därför det finns metoder att testa kablar på.
Jag har mycket markkabel, jag har en teori och det ska bli intressant vad Mikael hittar. Punkt.
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
E
J Johan456 skrev:
Jag har mycket markkabel, jag har en teori och det ska bli intressant vad Mikael hittar. Punkt.
Behövs inga teorier och jag tror knappast någon kommer betala Mikael för att gräva upp en rutten gammal kabel.

Det kan gå att hitta och laga felet lokalt med är det mycket vattensjukt kan skärmtrådarna vara sönderärgade längre sträckor och med tanke på dess viktiga funktion kan det vara vettigt att minst byta den kabeltyp av dålig sort, om det nu stämmer att det var olika areror involverade så bör kanske ansträngningarna främst riktas mot EKKJn.

Fundera även över hur dessa kablar skarva des då det begav sig.

Beror på hur stort jobb det är med grävningen men det kostar definitivt pengar med 300m grävning, går det att få en bra kabel med 20m grävning eller 50 är det ingen dålig idé, det går som sagt att testa kabeln på olika sätt och så gäller det att känna till vilka kabeltyoer att se upp med.

En PVC-mantlad kabel kommer utsätta skärmen för vatten då det tar sig genom, skulle det ligga i rör är det än värre eller håltegel som användes ett tag efter de genuina tegelstenarna, som ju utgör suveränt skydd.
 
E El-Löken66 skrev:
Du hade en generator, hur mycket ström kunde du driva genom skärmen?
Jag skulle tippa på typ 0,1A.
Michael_L skrev ”Slutligen kopplade jag upp generator och oscilloskåp...
Antag generatorn ger 2V eller kanske 5V över 50 ohm. :cool:
Inget man fräser lök med precis :rofl:
 
  • Gilla
Pen
  • Laddar…
E
blackarrow blackarrow skrev:
Jag skulle tippa på typ 0,1A.
Michael_L skrev ”Slutligen kopplade jag upp generator och oscilloskåp...
Antag generatorn ger 2V eller kanske 5V över 50 ohm. :cool:
Inget man fräser lök med precis :rofl:
Du kan använda en extern strömkälla eller nät spänningen.
 
Mikael_L
Mikael_L Mikael_L skrev:
Personligen tycker jag förvisso att kabeln bör bytas, det finns nämligen flera skäl förutom att den befintliga är trasig/dålig.
Kabeln är en 3x6/6 och har slingresistans på 1,7 ohm (uppmätt) vilket ger vid handen att den är ca 275 meter lång (verkar stämma rätt bra med kartor och verkligheten.
MEN den är avsäkrad med 25A diazed i matande ände. Och bara denna sträckning begränsar maximal kortslutningsström till 135A, det är alltså dessutom vid kalla ledare.
När man lägger till förimpedans i matande elcentral samt kompenserar för varma ledare så tror jag att man kan räkna fram att det blir nog max 16A säkring i matande ände.
Enligt SS 424 14 05 så krävs det minst 110A ström för att lösa en 25A diazed inom 5 sekunder, det är den maximala tid det får ta för att skydda en huvudledning.

Så detta kan vara ett skäl till att faktiskt låta byta hela ledningen.
Om de behöver 25A så är det knappast korrekt eller säkert idag.
Men de kanske klarar sig med 16A.
 
Mikael_L
Ett annat skäl till att det vore bra att byta ledningen tycker jag är att denna anläggning producerar med stor sannolikhet en hel del vagabonderade strömmar.
Då slutet på kabeln matar en del olika skyddsjordade föremål som har god kontakt med marken (t.ex. några uttagslådor på stålstolpar) och kabeln har kombinerad skyddsjord och neutral (PEN) så kommer ju returströmmen i nollan kunna välja att att ta vägen genom skyddsjord och marken. Och kommer göra det, det är inte bara en möjlighet, det är ju realitet.

Och sen tror jag att sådana här vagabonderade strömmar hjälper till att ärga av den koncentriska ledaren i kabeln genom spänningskorrosion.

Så jag tycker ju att denna drygt 50 år gamla kabel som är skadad, som är för klen och tyvärr dessutom bara 4-ledare (och även där för klen för dagens regler) borde bytas mot t.ex. en AXQJ 4x35/15.

Men ... problemet är alltså inte bara 275 meter grävning och 275 meter kabel. Kabeln passerar under en mur samt under 2 asfalterade vägar och under en plattsatt yta också.
Vore allt bara rätt över gräsmatta längs gatukanten så hade det varit ett mycket enklare beslut.
 
De uppmätta 1,7 Ohm avser alltså för en 6mm2 ledare på 2 x 275 m. En 6mm2 har ca 0,00292 Ohm/m vid 20 grader C, och 2 x 275 m ger då 1,606 Ohm.

Ginge det att ha en ny kabel på stolpar, alltså som luftledning? Dvs slippa gräva ner en ny kabel. Så har de det i många länder. Finns inga stolpar idag, så givetvis kostar fundament och stolpar en stor slant. Måste en ny kabel grävas ner på ca 0,7 meters djup? Kan den inte läggas på marken med skydd över?
 
Redigerat:
Gör ett lokalt jordtag i slutändan så ser du om det är nått fel på PEN.
Har du meggat mellan PEN och sann jord.
 
Mikael_L
Skulle det kunna vara en lösning att sätta en D-kopplad transformator i vardera änden och köra en trefas överföring utan nolla, sen lokalt jordtag... :thinking:

Känns ärligt talat som en fööör jobbig lösning. :sweat:
 
Mikael_L
E elmont skrev:
Har du meggat mellan PEN och sann jord.
Inlägg #35 ... ;)

Jag ohmmätte även, det var >20ohm, instrumentet (meggern) mäter bara dit. Jag mätte inte med något annat.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
Jag tycker att det borde gå att med ett "riktigt" stötdon hitta det ställe som skadan sitter på. Har du pratat med någon som har apparaten och brukar "stöta" kablar, tex nätägaren ?
 
E elmont skrev:
Jag tycker att det borde gå att med ett "riktigt" stötdon hitta det ställe som skadan sitter på. Har du pratat med någon som har apparaten och brukar "stöta" kablar, tex nätägaren ?
Tror jag inte. Om felet är en lokal högohmig troligen skarv/koppling så kan ett stötdon inte uträtta något. Stötdon hittar dålig isolering.
 
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Tror jag inte. Om felet är en lokal högohmig troligen skarv/koppling så kan ett stötdon inte uträtta något. Stötdon hittar dålig isolering.
Men det är ju dålig (obefintlig) isolering mellan den koncentriska ledaren och marken.
 
Exakt hur mätte du med generator och osciloscop? Vad körde du för frekvens, vilken sveptid mätte du med?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.