Som sagt är det verkligen nått fel på kabeln? Ohm mät och megga så kan man få en fingervisning om kabelns tillstånd.
Ps
Du kanske har råkat ut för ett vanligt fall av att kunden vet och talar om vad felet är och dum som man är tror man på kunden och börjar fantisera ihop div mer eller mindre fantastiska orsaker, i stället för att med helt öppet sinne själv börjar felsöka och hitta felet som var ett helt annat än det som kunden hävdade.
Mer än en gång har man gått på den minan.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Eld och 15 till
  • Laddar…
3 fas värmefläkt = ca 16 A
30 volt spänningsfall
480 Watt
Borde leda till kabelbrand efter ett tag.

Protte
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
De har upptäckt att de har spänningsfall i en av faserna, mäter man obelastat ser det bra ut, kopplar man in en 3-fas värmefläkt sjunker en fasspänning till ca 200V.
Det är kanske så enkelt att det är en dålig säkring eller plint i matande enda?
Om fasspänningen sjunker till 200V vid belastning kan det även vara NOLLAN som ”flyttar” sig närmare fasen du mäter på.
Så mät i matande ända med 2000W belastning på en fas åt gången, särskilt Nollan mot sann Jord t.ex. jordspett.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Jag hoppas och tror att Mikael inte har några problem med att mäta rätt och konventionellt både direkt i kabelns ändar vid last och ev meggning mm. Kanske ett fall likt vad elmont skrev om att dra slutsatser innan man har vettiga uppgiter att utgå från.
 
  • Gilla
Tore Eliasson
  • Laddar…
Mikael_L
FYI
Nu har jag en provuppställning här hemma
Jag mäter på ca 20 meter EKKR 2x1mm först och hittar ett stegsvar på ca 200nS (vilket inte stämmer så bra med kabellängden).
Oscilloskopbild visar stegsvarstest av EKKR och EXLQ kablar utan synlig skarv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen skarvar jag på (förlänger) med två parter i en knappt halv ring EXLQ med två st wago.
Stegsvaret blir längre, men inget antyder skarven mellan de två kablarna.
Men detta är ju en bra skarv.
Oscilloskopbild som visar stegsvaret från provuppställning av kablar med markerad tid och volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mikael_L
Det var mycket frågor och även tips i tråden nu.

Jag måste skriva, jag var kanske inte helt tydlig innan, att jag har först nu idag blivit inkopplad på denna grej.
Så jag har inte sett något alls i verkligheten, imorgon efter lunch kan det hända att jag börjar sätta tänderna i detta. Jag har förvarnat om att jag kanske inte kommer med något användbart resultat, men det är OK på det.

Än sålänge har jag frågat om kabeln är meggad (det är den och förefaller OK)
Jag har frågat om de kollat spänningsfall i bägge ändarna då de körde med stor last, och det skall varit spänningsfall endast i bortre änden.
Först var uppgiven area 10-16mm2 nåt, nu har det hittats en gammal ritning som antyder att det är 3x6/6
Kabeln har varit nedgrävd länge, troligen lite drygt 50 år.
De har frågat runt bland nu levande och "kontaktbara" personer, men ingen kan påminna sig om någon grävning/avgrävning/skarvning.
Kabeln har nog för det mesta varit lågt belastad, typ en del belysning och strömmen till klockstapeln.
Felet upptäcktes då en entreprenör började använda ett trefasuttag "där ute" och deras maskin slog av hela tiden p.g.a får låg spänning på en fas.

Detta är ungefär allt jag vet, och jag kan ju inte ens garantera att det är sant. Ev kommer jag vilja återupprepa någon mätning för säkerhets skull.

Men jag återkommer i detta spännande ärende. :)
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
E elmont skrev:
Du kanske har råkat ut för ett vanligt fall av att kunden vet och talar om vad felet är och dum som man är tror man på kunden och börjar fantisera ihop div mer eller mindre fantastiska orsaker, i stället för att med helt öppet sinne själv börjar felsöka och hitta felet som var ett helt annat än det som kunden hävdade.
Mer än en gång har man gått på den minan.
Först var det som sagt en entreprenör, som inte visste mer än att det inte fungerade som det skulle.
Sen tog den egentliga kunden kontakt med en riktig elfirma (som jag jobbat mycket med i flera år) som jag antar har gjort en någorlunda ordentlig undersökning, när de nu inte kommer längre så ringde de mig idag.
 
  • Wow
Leif i Skåne
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Först var det som sagt en entreprenör, som inte visste mer än att det inte fungerade som det skulle.
Sen tog den egentliga kunden kontakt med en riktig elfirma (som jag jobbat mycket med i flera år) som jag antar har gjort en någorlunda ordentlig undersökning, när de nu inte kommer längre så ringde de mig idag.
Aha. PEN kaputt.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Först var det som sagt en entreprenör, som inte visste mer än att det inte fungerade som det skulle.
Sen tog den egentliga kunden kontakt med en riktig elfirma (som jag jobbat mycket med i flera år) som jag antar har gjort en någorlunda ordentlig undersökning, när de nu inte kommer längre så ringde de mig idag.
Åk dit och gör en egen felsökning och bry dig inte om vad dom andra kommit fram till.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 9 till
  • Laddar…
Håller med Elmont
Åk dit med öppet sinne
Har du diverse olika teorier med dig så är det lätt hänt att du sätter på dig skygglappar och inte upptäcker orsaken till det
Lita på dig själv och din intuition
 
Lika bra att kasta in en gissning.

Ärgad PEN. :D
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Har råkat ut för samma på en bondgård.
Bonden hade installerat en ny kraftig 1-Fas mjölkkylare, och ringer grannen = mig en fredagkväll.
Jag konstaterade att nollan beroende om kylaren var till eller från flyttad sig 48V mot sann jord som var gjutjärnsrör i golvet!
Efter att öppnat flera elcentralen fann jag felstället som var PEN när den passerade elmätaren!
Nu ringer vi jouren på NordVästraSånesKraft och beskriver felet och att det är under den plomberade kåpan på elmätaren!
Jag fick tillstånd att bryta plomben och öppna, och mycket riktig där var en PEN som var blåsvart koppar och saknade plastisolering på 4cm.
En kraftig varmgång var orsaken. Efter att spännt plinten var problemet borta, alla skruvanslutningar var lösa och kunde spännas nästan ett 1/4 varv, typiskt för gamla 50 åriga elcentralen.

På Måndag kom elleverantören ut med ny mätare o nya RK ledare.
 
  • Gilla
mortirolo
  • Laddar…
E
L Leif i Skåne skrev:
Har råkat ut för samma på en bondgård.
Bonden hade installerat en ny kraftig 1-Fas mjölkkylare, och ringer grannen = mig en fredagkväll.
Jag konstaterade att nollan beroende om kylaren var till eller från flyttad sig 48V mot sann jord som var gjutjärnsrör i golvet!
Efter att öppnat flera elcentralen fann jag felstället som var PEN när den passerade elmätaren!
Nu ringer vi jouren på NordVästraSånesKraft och beskriver felet och att det är under den plomberade kåpan på elmätaren!
Jag fick tillstånd att bryta plomben och öppna, och mycket riktig där var en PEN som var blåsvart koppar och saknade plastisolering på 4cm.
En kraftig varmgång var orsaken. Efter att spännt plinten var problemet borta, alla skruvanslutningar var lösa och kunde spännas nästan ett 1/4 varv, typiskt för gamla 50 åriga elcentralen.

På Måndag kom elleverantören ut med ny mätare o nya RK ledare.
Ursäkta om jag leker lite besserwisser här, kanske är jag faktiskt en lesserwisser.

Men vad är NordVästraSånesKraft, det har jag aldrig hört om. Du menar inte Bjäre kraft?

Sen så bör varken PE, N eller PEN gå genom elmätaren så det var troligen inte där felet var. Men kanske under kåpan där den omätta strömmen är under plombering.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Ursäkta om jag leker lite besserwisser här, kanske är jag faktiskt en lesserwisser.

Men vad är NordVästraSånesKraft, det har jag aldrig hört om. Du menar inte Bjäre kraft?

Sen så bör varken PE, N eller PEN gå genom elmätaren så det var troligen inte där felet var. Men kanske under kåpan där den omätta strömmen är under plombering.
Elbolaget ägs numera av Öresunds kraft.
Du har rätt att nollan inte mäts i elmätaren,används bara som referens för fasspänningen.
Det här var en gammal mätare som du kanske inte har sett med en roterande skiva det var i slutet av 1970- talet
Det är kraftiga ledare 4 st TC-C in på egen plint och ut 4 st TN-C på egen plint, allt under en plomberad backelitkåpa.
Det var inkommande från huvudsäkringen som kopparen flytet undan under kanske 50 år. Vanligt fel i gamla centraler som man inte efter dragit skruvförband.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
L Leif i Skåne skrev:
Elbolaget ägs numera av Öresunds kraft.
Du har rätt att nollan inte mäts i elmätaren,används bara som referens för fasspänningen.
Det här var en gammal mätare som du kanske inte har sett med en roterande skiva det var i slutet av 1970- talet
Det är kraftiga ledare 4 st TC-C in på egen plint och ut 4 st TN-C på egen plint, allt under en plomberad backelitkåpa.
Det var inkommande från huvudsäkringen som kopparen flytet undan under kanske 50 år. Vanligt fel i gamla centraler som man inte efter dragit skruvförband.
Tror jag hade en sådan elmätare med roterande skiva fram till slutet på 90 talet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.