Mikael_L
Kan i alla fall peta in en liten uppdatering.
Bollen ligger hos kyrkogårdsförvaltningen nu.
De har fått tre alternativ att ta ställning till:
1. gräva och byta hela befintliga kabeln
2. dra en ny ifrån ett annat ställe, där det finns en rätt grov matning med gott om ström
3. försöka lappa, laga, reparera befintlig, men detta är det mest osäkra alternativet, det är inte gott att veta var, vad och hur den är trasig och därmed hur mycket det blir att gräva och byta.

Om det går fort till beslut har jag ingen aning om, men jag kan fortsätta med uppdateringar allt vad det lider.
 
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Kan i alla fall peta in en liten uppdatering.
Bollen ligger hos kyrkogårdsförvaltningen nu.
De har fått tre alternativ att ta ställning till:
1. gräva och byta hela befintliga kabeln
2. dra en ny ifrån ett annat ställe, där det finns en rätt grov matning med gott om ström
3. försöka lappa, laga, reparera befintlig, men detta är det mest osäkra alternativet, det är inte gott att veta var, vad och hur den är trasig och därmed hur mycket det blir att gräva och byta.

Om det går fort till beslut har jag ingen aning om, men jag kan fortsätta med uppdateringar allt vad det lider.
Precis som någon föreslog kostar det ju inget att klippa kabeln på halva sträckan om ni nu saknar metoder för att felsöka.
Är ena halvan fullt frisk kan den ju få tjäna några år till.
Det går ju även att fortsätta halvera osv.

Men jag köper dina argument att PEN är lite klen fast å andra sidan finns ju metoder för att mäta att kabeln är duglig.

Du skulle kunna hyra en EazyThump och felsöka med, mycket enkelt instrument. Främst till för jordfel förvisso men med lite tålamod bör även detta kunna hittas.

Problemet med att inte åtgärda felet eller ta anläggningen ut drift är att just detta har en tendens att ske: absolut inget.

Och sen hips vips har du en anläggning helt utan PEN som delar ut elchocker till höger och vänster.

Som senior elinstallatör kommer troligen fingrar då pekas mot @Mikael_L. Men hen var ju där och sen fungerade allt.

Den andra elektrikern hen pratar om kanske är larminstallatör eller glödlampsbytare.

Inte för att måla fan på väggen, men jag hade inte lämnat det så.

Och om de propsat på så skulle jag skrivit ett mail till de ansvariga som förklarade situationen ur mitt perspektiv.
 
Svårigheten med TDR:en med "enkla instrument" ligger väl i att det inte är avbrott på PEN, "bara" klart dålig kontakt.

Kanske vore det möjligt att "bränna av" PEN-ledaren i skadestället genom att köra seriös överström (flågspänt, från en svetstrafo eller så) genom PEN, och retur genom de 3 fasledarna tillsammans.

När man väl bränt av borde det gå lättare att få reflektioner!
 
  • Gilla
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.