M Macce skrev:
[bild]

När voltmetern visar noll är man vid isolationsfelet.

/m
OK, det kanske funkar om armeringens resistans är relativt hög och felstället är mycket lågohmigt. Tveksamt om det fungerar i kraftkablar.
Nuförtiden har dom flesta trefasiga sjökblar t ex för offshore vindkraftexport en integrerad optisk kabel (FOC). Fibrarna kan i proncip användas för felsökning via OTDR. OTDR ser fiberbrott eller dämpningsändringar t ex genom skador, böjar mm. Upplösningen är några få meter.
MEN: Ett fel i en elektrisk part betyder inte att FOC också blir skadad. Fibrarna ligger väl skyddade i Cu eller stålrör.
Om fibrarna blir skadade så mäter man ganska bra det optiska avståndet från kabelände. men FOC ligger spiraliserat i kabeln och förhållandet mellan optiskt och kartografiskt avstånd är inte alltid känd med stor noggrannhet. Så räkna med större onogrannhet.
 
maccens sjökabel var 2,7 mil lång och de hade den på backen. Hur gör man då? Lägger man ut den utsträckt 2,7 mil på marken för att komma åt att felsöka på den? Det kan väl inte gå då måste man ha mängder med fastigheters tillstånd för att göra intrång på deras mark.

Hur grov var den sjökabeln maccen? Ytterdiameter 10 cm eller något? Eller ännu grövre?
Varför var det garn utanpå kabeln, fånga fisk i garnet?
Tjäran för att förhindra påväxt med havstulipaner.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Han skrev att det var en optisk sjökabel. Dom brukar vara 2-4 cm i diameter. De flesta sjökablar (optisk eller kraft) har ett eller två lager av polypropylen-snören längst ut, kallas för garn. Detta är ett slitskydd som ska förhindra att zinkskiktet skavas av från armeringstrådarna. Indränks även i många fall med het bitumen under armeringsprocessen. Det hindrar dock inte havstulpaner eller annan påväxt.
Om man har 2.7 km på en coil på backen så kommer man åt bara några ställen med morakniven.
 
2,7 mil var det! inte 2,7 km.
 
E
Nej, det var en kraftkabel med fiber.
Annars hade det blivit svårt att felsöka så.
 
E El-Löken66 skrev:
Nej, det var en kraftkabel med fiber.
Annars hade det blivit svårt att felsöka så.
I #84 skriver han att det var en optisk sjökabel.
 
Korrekt Thomas. Den här typen av optisk sjökabel innehåller mer metall än fiber. Även om koppartuben och armeringen har andra syften i kabeln så går de att använda som ledare vid felsökning och förläggning.
Kabeln låg i coil på marken. Man hittar fort rätt lager i coilen och kan sedan coila över till en annan coil och söka vidare i det blottade lagret.

/m
 
Och långa optiska sjökablar har eldrivna förstärkare inskarvade med jämna mellanrum. Dessa seriekopplas. Jag minns inte om det är + i europa och - i amerika, eller om det var tvärt om på CANTAT-3, exempelvis.

Jag har för mig att det är ett par kV som läggs ut för att driva förstärkarna.

Det var ett tag sedan jag jobbade intimt med detta, tekniken kan ha utvecklats, men jag har ett minne av en förstärkare i storleksordningen var 100:e km, så det blir några stycken över Atlanten.
 
Jag tror det stämmer fortfarande. Jag lade en 400 km lång optisk kabel över Östersjön i en s k repeaterless överföring. Det finns två optiska förstärkare inbyggda som fungerar med pumplaser och Erbium-dopade fiberförstärkare. Kallas ändå repeaterless.
 
S Soltorp40 skrev:
Och långa optiska sjökablar har eldrivna förstärkare inskarvade med jämna mellanrum. Dessa seriekopplas. Jag minns inte om det är + i europa och - i amerika, eller om det var tvärt om på CANTAT-3, exempelvis.

Jag har för mig att det är ett par kV som läggs ut för att driva förstärkarna.

Det var ett tag sedan jag jobbade intimt med detta, tekniken kan ha utvecklats, men jag har ett minne av en förstärkare i storleksordningen var 100:e km, så det blir några stycken över Atlanten.
Det här är säkert en dum fråga, men hur många parter består fibern av?
 
Mikael_L
E El-Löken66 skrev:
En sak vill jag tillägga här och det är att det som regel står någon och flåsar Corona bakom ryggen på en då dylikt utförs.

Det är inte alltid läge att experimentera, detta bör i första hand göras på egna anläggningen.

För om Michael lägger 3h på att mäta fram och tillbaka men resultatet ändå blir tvetydigt kanske de kommer överens att kabeln måste bytas då den är kass - och detta sker många gånger på grund av okunskap hos felsökaren - sen kanske det kommer ut en riktig person med avsedd utrustning och hittat felet på 10 minuter dagen efter.
Men helt klart intressanta experiment, menar bara att det inte alltid är rätt läge.
Detta är väldigt sant. Fäll ut och läs hela citatet, ni som missat det eller glömt vad El-löken skrev.
Precis så är det, jag blev kontaktad på ren chansning att jag kanske har någon idé. Och det jag kom på var ju en sådan här mätning. Men jag är ju helt klart ute i tassemarkerna och leker när jag ger mig in på detta, det är liksom inte inom komfortzonen längre om man säger så.
Jag har varit extremt tydlig med att det jag gör kanske inte ger något, och jag gav upp rätt snabbt när jag inte fick något vettigt resultat direkt (som jag hade tänkt mig att jag kanske skulle kunna se). Egentligen skulle jag behövt betydligt mer övning och experimenterande innan.
Detta får även vara typ svar till bl.a. hempularen som frågade lite mer ingående om mätningen, även black arrow som PM'at lite... m.fl.

Hade det varit min egen ledning på baksidan av huset så skulle jag kunnat mäta och ha mig i timtals, bara för att det är kul och kanske lärorikt.

Men helt onödigt var det ju dock inte att jag blev inkastad i projektet. Jag kunde ju mäta fram att PEN-ledaren har felet, så det inte söks efter ett annat fel än vad det är.
 
Mikael_L
Nu är det så att jag inte alls kommer vara den som beslutar något här.
Och jag kommer dessutom inte sitta med något ansvar heller, vilket är lite skönt. Skulle jag ge min välsignelse för att man fortsätter använda en underdimensionerad ledning ... :thinking:

Så just nu har bollen rullat tillbaka till de som ska ta beslut. Jag har skrivit en kortare text om mätningarna och resultaten och slutsatsen att den koncentriska ledaren är skadad eller av på minst ett ställe. Samt att ledningen i nuläget är underdimensionerad.

Vidare har fört vidare lite av felsökningstipsen här i tråden, särskilt Soltorp's inlägg.

Jag har också föreslagit att gräva fram ledningen precis efter den passerat muren, plattsatta ytan och en av de asfalterade vägarna, dela den där och kolla åt vilket håll felet är, och då kanske man har felet på den lite dryga halvan av sträckan som endast har en (mindre) väg och i övrigt bara lätt grävning.
Och antingen skarva i en ny ledning eller så kanske sätta ett markskåp och gå över till modernare och grövre kabel för andra hälften med tanke om att de på sikt kan försöka planera in ett byte av den första biten. Men man kommer ju åtminstone få lägre slingresistans om halva kabeln byts till grövre area.


Men jag har också fått veta att man nu kikar på möjligheten att gräva ner en helt ny kabel, ifrån ett lite annat ställe, där det redan går en betydligt modernare och grövre kabel. Det blir ingen kort grävning det heller, men däremot över ytor som inte är lika besvärliga att passera.
 
  • Gilla
Soltorp40 och 1 till
  • Laddar…
E
Okej Mikael_L.
Är bara orolig att du har lämnat en potentiellt farlig anläggning i drift?

Har du läst tråden och förslagen på de kortsiktiga åtgärderna?

Detta borde gjorts dag 1.

Bli inte arg, detta är bara min åsikt.
 
På något ställe i tråden står att kabeln Redan innan Mikael_L kom in i bilden var tagen ur drift och urkopplad i båda ändar, så det är nog inte så farligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.