E
Vad är det som dröjer så @Mikael_L, tror knappast det är något magiskt inblandat.

Gör dina vanliga kontroller och dra slutsatser utefter detta, du kommer garanterat fixa det, men du kan inte spilla mer tid nu.
 
Mikael_L
Jag återkommer ikväll.
Jag valde att kolla Hockey igår kväll isf för att uppdatera er. :) :oops:
 
  • Wow
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
Willmanh och 9 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jaha, då ska vi se ...
Det var folk som i tråden höll på och gafflade om skada på PEN ... Jaja tänkte jag, de läste väl inte mina inlägg helt och hållet, där det framgick att det var endast spänningsfall i en fas, inte andra.

Men döm om min förvåning, jag började ju att ordentligt förhöra mig om mätningarna och resultaten, och det var lite virrigt beskrivet, men strax kom det förlösande orden "Och då fick jag 240V på en annan fas..."
Va, steg spänningen?
Japp, då är det ju rätt uppenbart fel på PEN.

Det kan ju alla som felsöker trefas ha med sig, stiger spänningen (tydligt) i någon fas mot noll när man grejar med olika laster så är det rätt garanterat nollan som drar iväg = nolla eller PEN är dålig.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vilken hockey vad blev det?

Om du mäter i matade ända så mät på ledarens koppar och inte på skruvplinten.
Det första man gör är att känna på och spänna alla inblandade skruvförband!
I en så här gammal installation är det stor risk att kopparen flytit och skruvförbandet mist sitt moment.
 
Mikael_L
Så efter att fått full koll på hur mätningar gjorts och dess resultat så började jag egna undersökningar.
Alla faser samt koncentrisk ledare hade meggats mot varandra och visade riktigt bra värden, jag ville också prova megga mot sann jord, tog jordstiften på ett vägguttag som jordpunkt.
L1, L2 och L3 meggade perfekt, medan PEN hade enligt meggern perfekt kontakt med sann jord.
Ännu med uppenbart alltså att PEN- den koncentriska ledaren var körd.
(Kabeln var alltså urkopplad i bägge ändar)

Sen mätte jag resistans, fick ganska precis 1,7 ohm mellan vardera fasledare (3 mätningar) och fick ganska precis 3 ohm mellan varje fas mot PEN.

Slutligen kopplade jag upp generator och oscilloskåp men tyckte inte att den mätningen gav något matnyttigt.
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L
Personligen tycker jag förvisso att kabeln bör bytas, det finns nämligen flera skäl förutom att den befintliga är trasig/dålig.
Nu måste jag passa grillen och sköta mitt vinglas, så jag får återkomma, detta blev bara en snabb rapport i halvlek. Kabelhistorien är ju inte över än.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123 och 2 till
  • Laddar…
Kabelns koncentriska PEN är kanske ett lokalt jordtag.;)
Men det borde inte påverka resultatet, det är samma som när man förr använde ” vatten nolla”
Skruva fast kabeln, spänn allt, testa med last.
 
Gottar mig i att jag gafflat om PEN. :rofl:
 
  • Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Misstänkta ställen är ju ändarna och ev. skarvar längs vägen.

Om det är 300m så är det inte självklart att de från början fått en trumma 500m, det kan vara skarvat vid första utläggningen.

Men man börjar inte gräva i ena änden för att följa kabeln!

Kapa den på mitten! Nu kan Du avgöra vilken av de två 150-m länderna som har felet.

Kapa sedan den på mitten. Nu är felet lokaliserat på 75 m när.

Vill man ta det ett 3:e steg så är det på 38m när - byt den felande 38m biten (vilket drar 2 skarvar eller 1 skarv och en ände hur man än gör), och sedan återstår 2 skarvar efter felsökningen.

Om det är plastkabel så är det inte hela världen. Bly-Papper ger lite mer timmar att jobba...

Men gör kapningarna smart från början! Öppna isoleringen, kapa "bara" koncentriska ledaren utan att kapa faserna! Kanske behövs det 2 presshylsor och en bit MK för att få ihop det bra, sedan en rejäl tejpning eller gjutning. (Om man vid andra fel måste kapa faserna gör man det inte rakt av utan lite efter varandra så att hylsorna inte ligger alla mitt för varandra och blir till en stor lunch-knöl mitt på boaormen...

Sådan kapning är lite pyssligare än att bara ta stora kabelsaxen, men är värt besväret om man slipper göra fullständig skarv, eller i värsta fall 2 skarvar för att få in en stump ny ledning för att få lite mer att arbeta med i gropen (Den som försökt skarva kabel på botten av en snålt schaktad grop vet hur d..a onödigt jobbigt det är att ligga på mage med gorillaarmarna i ett hål, så man knappt får runt tejprullen. Se till att få en skaplig grop, som är kanske 0,5 m djupare än kabeln just vid skarvstället, så man kan sitta i gropen och jobba i knähöjd. Att jobba i fothöjd är jobbigt...

Om Du har tillgång till lång kabel (räcker med telekabel, en rulle 1000 DL från mil-överskottet typ, eller ett par FK-rullar) så kan Du öppna manteln och mäta spänning mot koncentriska ledaren vid provställena utan att kapa något alls - det blir bara en lagning av manteln efteråt! (Spänningsmätning gör ju att arean på mät-ledningen blir oväsentlig!)

Och om det ÄR bly-papper, så är det vanligen blyet som är PEN-ledare! Du behöver inte öppna något (bara komma förbi stålbandet på utsidan så Du kan mäta direkt mot blyets utsida. Då blir det väldigt lätt att återställa. Lägg en liten bit uppklippt EKKJ-mantel över med lite eltejp som fixerer den (mekaniskt skydd där stålbandet är uppvikt).

Det borde gå att provköra kabeln (alltså PEN-ledaran mot faserna) (ände - ände) med en Sverker eller någon kraftig transformator. Då lägger Du ut 20 eller 25A (vid låg spänning) mot kortslutning i bortre änden, och mäter spänningsfallen längs PEN-ledaren. 3 fasledare parallellkopplade som tar strömmen tillbaka från bortre änden- ut åker den i PEN-ledaren. Om Du har någon trafo 230/12V-20A (från en kraftig batteriladdare eller så) och matar den från nätet genom en vridtransformator (på 230V-sidan alltså) så blir strömmen i mätobjektet inställbar.

Lycka till!
 
  • Gilla
-PC- och 7 till
  • Laddar…
PS: I Stockholmstrakten fanns för 20 år sedan ett företag som hette "mätbussen" - verkar finnas ännu med ett jour-mobilnr, och en kontorsadress i Sollentuna.

Annars kan Vattenfall (som i Vattenfall service, alltså) ha motsvarande mobil mätanläggning att anlita. Jag vet inte om Västsveriges stora linje-gäng (Linjemontage i Grästorp) också har en, och antagligen även E-On...

Fråga ev. kommunens "elverk" om de har spaning på vem de skulle anlita om det blir svårfunnet fel i anläggningen. Hälsa från Klockstapeln så är jag säker på att alla är hjälpsamma!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Inlägg #39 borde fanimej ges ut i bokform, hatten av!
 
  • Gilla
-PC- och 4 till
  • Laddar…
E
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så efter att fått full koll på hur mätningar gjorts och dess resultat så började jag egna undersökningar.
Alla faser samt koncentrisk ledare hade meggats mot varandra och visade riktigt bra värden, jag ville också prova megga mot sann jord, tog jordstiften på ett vägguttag som jordpunkt.
L1, L2 och L3 meggade perfekt, medan PEN hade enligt meggern perfekt kontakt med sann jord.
Ännu med uppenbart alltså att PEN- den koncentriska ledaren var körd.
(Kabeln var alltså urkopplad i bägge ändar)

Sen mätte jag resistans, fick ganska precis 1,7 ohm mellan vardera fasledare (3 mätningar) och fick ganska precis 3 ohm mellan varje fas mot PEN.

Slutligen kopplade jag upp generator och oscilloskåp men tyckte inte att den mätningen gav något matnyttigt.
Som vi skrev till dig tidigare så är det mantel fel du hittat inte oväntat.

Men det kan också mycket väl vara felstället.

Du hade en generator, hur mycket ström kunde du driva genom skärmen?

Det blir svårt att göra en ordentlig kontinuitetsmätning med ett mantel fel på halsen därav behöver du mer kraftfulla metoder.

En pulse kometer kunde visat dig en kraftig dipp där felstället är, det är möjligt att även stöta fram det men då gäller det att iakta försiktighet då du genom att skicka högspänning i skärmen utan återledare möjliggör höga stegspänningar, inga känsliga varelser i närheten således.

Kolla gamla scheman, med lite tur ser du en i ritad skarv.

Är det samma kabel typ i bägge ändor?

Vet inte vad du har för last i andra änden, men det du kan göra för stunden är att förstärka PEN med en av fasledarna, på detta sätt lämnar du inte en potentiellt osäker anläggning fritt för barnen att leka bland över helgen.

En annan möjlighet är jirdspett, ifall markförhållandena tillåter.

Sist koppla bort kabeln för stunden.
 
Intressant. Jag har i mitt jobb ansvar för väldigt många mil markkabel med samma ålder som din. En teori jag har är att många. Sk. Kabelfel beror på att fukt trängt in i kabeln då yttermanteln spruckit. Eftersom gamla PVC-isolerade ledare från början hade en mjukgörare som med tiden går ur så är risken stor för sprickor där kabeln utsätts för tryck, typiskt vid upp- och nergångar. Vore mkt intressant att se bilder om du får byta kabeln.
 
E
J Johan456 skrev:
Intressant. Jag har i mitt jobb ansvar för väldigt många mil markkabel med samma ålder som din. En teori jag har är att många. Sk. Kabelfel beror på att fukt trängt in i kabeln då yttermanteln spruckit. Eftersom gamla PVC-isolerade ledare från början hade en mjukgörare som med tiden går ur så är risken stor för sprickor där kabeln utsätts för tryck, typiskt vid upp- och nergångar. Vore mkt intressant att se bilder om du får byta kabeln.
Oroa dig inte för åldern, det är irrelevant.
EKKJns föregångare ECJJ kommer inte dessa problem uppstå på.
 
E El-Löken66 skrev:
Oroa dig inte för åldern, det är irrelevant.
EKKJns föregångare ECJJ kommer inte dessa problem uppstå på.
Hur kan det vara irrelevant?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.