Jag bor i ett 1960-talshus där jag ska montera vissa saker i innertaket på ovanvåningen. Innertaket (se bild) består av tunna skivor i någon typ av konstmaterial och när man knackar på det låter det lite ihåligt. Ovanför innertaket är det en kallvind.

Mitt problem är att jag inte kan hitta reglarna bakom innertaket och jag måste hitta reglar för jag ska fästa tunga saker i taket, bl.a. romerska ringar som barnen ska hänga i.

Jag har prövat ett par olika regelsökare, utan bra resultat. Ibland får jag utslag som om det vore en regel, men nästa dragning får jag inget utslag. Den "bästa" sökaren jag testat är den här: https://www.bauhaus.se/multidetekto...02Wrwl1FM5cQw00OaOUFESVtybs1M0CgaAvGTEALw_wcB

Hur hittar jag reglarna? Är det värt att testa någon riktigt avancerad regelsökare och i så fall vilken? Jag misstänker att reglarna sitter så långt in att jag därför inte får bra utslag.

Jag har testat att knacka med hammare för att höra var reglarna sitter, utan resultat. Det kan också nämnas att taket inte går att montera ned delvis för att se reglarna - det sitter sömlöst utan skarvar att lossa på. Det kan också nämnas att jag har försökt att hitta reglar genom att gå upp på kallvinden, men det är tjock isolering där som gör att jag inte kan se reglarna därifrån.

• Innertak med tunna skivor av konstmaterial i ett 1960-talshus, sömlöst utan synliga reglar eller skarvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
Mycket underligt att du inte kan höra någon "ljudskillnad" när du knackar på innertaket ...

Om du kan ta dig upp vinden ovanför så kanske du kan leta fram reglarna från det hållet istället? Dom bör sitta tvärs takstolarna.

Det borde ju vara rätt lätt att leta fram reglarna ovanifrån.
Och sedan med ett långt, smalt borr, borra ett eller några hål ned, som syns uderifrån.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Angående att borra ovanifrån så är det en massa gammal isolering som det tar emot att slita upp. Dessutom löser det inte allt även om jag skulle lyckas hitta dem eftersom jag behöver hitta vissa reglar direkt ovanför fönster där jag ska hänga upp takskenor till gardiner - och taket sluttar så på vinden att det inte går att borra i reglar ovanifrån om det gäller reglar ovanför fönster.

Trycka ned en tunn rak ståltråd/strumpsticka/svetsstråd eller liknande genom isoleringen så märker du hur djupt den går ned innan den tar stopp? Då kanske du får fram med vilket inbördes avstånd reglarna sitter så du kan undersöka noggrannare där de borde sitta för att hitta kanterna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.