Ska bredspackla en vägg där min TV sitter infäst med 6 massiva skruvar i en armerad betongvägg.
Nu vill jag behålla de borrhålen och sätta upp TVn igen när spackling och målning är klar. Jag tror inte det blir bra att "spackla runt" dessa skruvar. Har ni någon bra ide hur man "hittar" hålen igen?

Mina 2 ideer:
1. Lägga i någon metall i hålen och köra med metalldetektor för att hitta dem igen.
2. Rita markeringar i taket och dörrkarmar var hålen är.

metall och en bra magnet...

Det räcker ju att du håller koll på ett av hålen, jag skulle nog ha låtit en skruv sitta kvar och spacklat runt.

Jag brukar peta en grop i det våta spacklet i gamla hålet. Syns då även efter slipning och målning.

Tack för alla bra svar. Jag tror det lutar åt en metallbit inne i hålet och en böjbar plastbit/plugg som sticker ut. Funkar det inte med att något sticker ut så är det bara att dra ut plastbiten och spackla över, och sedan använda metallbiten med magnet när allt är klart.
Ska bara hitta en bra järnstav på typ <8 mm.

Kanske missförstår idén men hur ska man få ut metallbiten efteråt? Går den att borra bort?

/Ola E.

Du behöver inte göra det så komplicerat. När du spacklat första gånger ser du var hålen är eftersom du inte lägger på mer än nån millimeter. Stick in en spik eller skruv och peta bort lite spackel. Likadant efter andra vändan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.