Vi funderade för ett tag sedan på att skaffa en brunn för trädgårdsbevattning. Mina svärföräldrar berättade att en hantverkare hade berättat för dom att det ska vara borrat en brunn på vår tomt men han inte visste exakt var. Förra ägarna känner inte till någon brunn.

Frågan är hur man ska hitta denna eventuella brun? Jag tänkte på en metalldetektor om det finns metallrör i eller metalllock på brunnen. Brukar det vara det?

Hur stort är ett brunnshål? Jag blir lite orolig om det finns en dåld brunn någonstans på tomten (jag har småbarn).

Tomten är i tätbebyggt område och består mestadels av gräsmatta så jag tycker en brunn borde synas klart och tydligt.

Behövs (behövdes) det bygglov för vattenbrunn? Isf måste det ju gå att få fram en ungefärlig position.

Sent from my ST17i using Byggahus

Har för mig att diametern på borrade brunanr bruka ligga allt från 115 till 220 mm i diameter, ingen större risk för att dina barn trillar ner 90 meter i marken. :)

Om du får tag på en metalldetektor borde du kunna leta fram brunnen genom att detektorn ger utslag på foderröret, men det känns konstigt att en borrad brunn skulle vara övertäckt med jord och gräsmatta. Kolla Brunnsarkivet för att se om det finns någon borrad brunn och få en ungefärlig position innan du jagar rätt på metalldetektorn.

harry73
Varför vill du ha en brunn enbart för trägårdsbevattning?
Hur många kubik brukar du använda per år? En kubik dricksvatten kostar ca 10 kr och man behöver spara mycket vatten för att få ekonomi i en brunn

Tackar för era svar.

Nu har jag inte kommit så långt att jag räknat på det, men jag antog att det kostar en del att vattna 800kvm gräsmattan med kommunalt dricksvatten, men med en brunn kan man vattna på utan att behöva tänka det på vad det kostar. Men det kanske inte lönar sig med tanke på vad borrning kostar?

Jag kollade in Brunnsarkivet (tack för länken) men ingen brunn är registrerad där.

harry73
Man behöver inte bara brunn, men också pump, hydrofor och plats att montera dessa i. Sen ska allting underhållas. Blir kanske inte stora pengar, men ska endå göras

Om du vattnar din trädgård under 10 veckor per år med 30 mm över hela 800 kvm, blir det 240 kubik per år (=2400kr)
Jag tror inte att du vattnar så mycket.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.