Hej,

Dags att koppla in robotgräsklipperen men tyvärr blinkar den gröna lampan!? Detta är vad jag har gjort :

  1. Satt stationen på plats
  2. Taget av skyddsplastet jag satt på de 3 kablarna(begränsningslina och guidelina i gräsmattan)
  3. Använt samma kontakter(lila klämkontakter) som förra året för att koppla in guide kabel på A1 och A2
  4. Hoppa över guide kabeln så länge
  5. Sprutat väldigt lite 5-56 på kontakterna
  6. Slingan installerades förra året så den syns fortfarande på vissa ställe, därför har jag följt slingan runt hela gräsmattan och draget lite i den där jag kunde se den. Hittar dock inga brott alls!?

Så frågan är nu hur jag går vidare med detta? Måste jag köpa något speciellt testverktyg? Eller kan man felsöka det så som de visar i denna videon(med AM Radio)? https://www.youtube.com/watch?v=VnpjUzzQFm8 Förstår att det är annat märke men det verkar vara en smidig lösning.
 
Har nu provat med multimeter samt att koppla guide kabeln på A1 och kan konstatera att det är någonstans på den länga biten som brottet finns. På denna sträcka finns det 2-3 nergrävda skarvar men jag är säker på att jag tryckte åt dem rejält och det var de som Gardena säljer med fett i.

Känns som att jag måste köpa någon form av tongenerator, kan denna räcka? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/V...rument-och-Elektronik/Kabelsokare-2000033425/
 
Biltema versionen visade sig fungera okay, iallafall till den grad att det löste mitt problem som faktiskt var ett brott på kabeln. Kan dock tillägga att kontakten eller styrkan är ganska svag, ca 10 meter bort fick man hålla örat intill enheten för att höra något och då höll jag ändå antennen direkt på kabeln.

Efter som jag inte hade någon klämm-kontakt så valde jag att lödda och sen lägga krympslang ovanpå. Nu i efterhand börjar jag fundera på hur bra denna krympsladd verkligen klarar av minus grader men om det strular så vet jag var jag ska leta först.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.