Jag har några frågor angående sk. hissgardiner. Har sett sådana på Åhlens som ser rätt fina ut förutom att jag tycker själva upphängningsanordningen ser så b-ig ut...Bara två öglor som man ska kroka i 2 krokar som jag antar man sätter fast i fönsterlisten. Är detta standardsättet man sätter upp hissgardiner? Skulle hellre vilja ha en lite mer "rejäl" upphängning, liknande den man har vid tex persienner och rullgardiner. Någon som vet om det finns några sådana att köpa? Och var någonstans ska man egentligen sätta fast själva gardinen, i själva fönsterkarmen, i listen eller kanske ovanför?
Var du ska sätta hissgardinen beror på hur ditt fönster inkl. smyg och foder ser ut.
Har du djupa fönstersmygar så kan du sätta dem längst in mot fönstret (tänk då på att du även måste skruva fast knapen där) har du "standard"varianten på fönstersmyg så är det nog snyggast att sätta fast den precis ovan fönsterfodret och knapen precis vid sidan av fönsterfodrets långsida.
Jag har själv Åhléns variant på rull-upp-gardin i köket (röd/vit smal ticking) och de är superbra, hänger snyggt, stadigt tyg och bra linor som inte "töjer" sig. Krokarna har jag satt precis ovan fönsterfodret och de syns, i princip, inte alls när gardinen väl är på plats.
Så dem rekommenderar jag varmt.
En liten varning för Åhléns hissgardin i enfärgad vit bomull, provade den förra sommaren och där är linorna av sämre kvalité än på rull-upp-gardinen, så de vill töja sig en aning vilket gör att det är lite pyssligt att få dem att hänga snyggt och rakt spec. om man hissar upp och ner ofta.
Har en måttsydd hissgardin (med veck alltså) i ett annat rum och där har jag en annan variant med en trälist som skruvas fast ovan fönsterfodret, på den sitter sen ena delen av ett kardborreband, den andra (mjuka) delen av kardborrebandet sitter i själva gardinens/tygets överkant. Blir iof. väldigt snyggt och slätt med den varianten och lätt att ta ner själva tyget, MEN då har du kvar trälisten alt. de fula skruvhålen om du vill ta bort den så jag vet inte om det är så mycket bättre eg. och def. betydligt dyrare iaf. om du inte syr dem själv.
//Christina.
Har du djupa fönstersmygar så kan du sätta dem längst in mot fönstret (tänk då på att du även måste skruva fast knapen där) har du "standard"varianten på fönstersmyg så är det nog snyggast att sätta fast den precis ovan fönsterfodret och knapen precis vid sidan av fönsterfodrets långsida.
Jag har själv Åhléns variant på rull-upp-gardin i köket (röd/vit smal ticking) och de är superbra, hänger snyggt, stadigt tyg och bra linor som inte "töjer" sig. Krokarna har jag satt precis ovan fönsterfodret och de syns, i princip, inte alls när gardinen väl är på plats.
Så dem rekommenderar jag varmt.
En liten varning för Åhléns hissgardin i enfärgad vit bomull, provade den förra sommaren och där är linorna av sämre kvalité än på rull-upp-gardinen, så de vill töja sig en aning vilket gör att det är lite pyssligt att få dem att hänga snyggt och rakt spec. om man hissar upp och ner ofta.
Har en måttsydd hissgardin (med veck alltså) i ett annat rum och där har jag en annan variant med en trälist som skruvas fast ovan fönsterfodret, på den sitter sen ena delen av ett kardborreband, den andra (mjuka) delen av kardborrebandet sitter i själva gardinens/tygets överkant. Blir iof. väldigt snyggt och slätt med den varianten och lätt att ta ner själva tyget, MEN då har du kvar trälisten alt. de fula skruvhålen om du vill ta bort den så jag vet inte om det är så mycket bättre eg. och def. betydligt dyrare iaf. om du inte syr dem själv.
//Christina.
Himla som säljer fina gardiner har en fin hissgardin jag funderar på att köpa, lite dyrare men man får du en superp stålkasset som man skruvar fast i antingen tak eller vägg. Finns färdiga hål för detta och man kommer inte se varken kassett eller skruvar. Denna har också en atomatisk självlåsningsfunktin så man inte behöver knuta fast tråden för att justera lgardinen.
Tyget sitter med kardborre o går enkelt att ta loss från kasetten. Ebba heter deras hissgardin som finns i linne, vitt o natur. I alla bredder, 1200kr för den största på 160cm. Jag skall nog slå till, dock ville jag helst ha en i bomull.
Nej, jag jobbar inte på Himla ;.)
Tyget sitter med kardborre o går enkelt att ta loss från kasetten. Ebba heter deras hissgardin som finns i linne, vitt o natur. I alla bredder, 1200kr för den största på 160cm. Jag skall nog slå till, dock ville jag helst ha en i bomull.
Nej, jag jobbar inte på Himla ;.)
Fiffigt!
fast det verkar krångligt att hissa upp och ner. Har mer samma funktion som en vanlig kappa. Eller?
Men man kan ju använda principen där man inte har behov av rulla upp och/eller ner.
tack för tipset!
fast det verkar krångligt att hissa upp och ner. Har mer samma funktion som en vanlig kappa. Eller?
Men man kan ju använda principen där man inte har behov av rulla upp och/eller ner.
tack för tipset!
Jo, som jag skrev innan, Himla har dessa kassetter som är mkt fiffiga, slipper fula krokar mm.
Ska man hissa gardinen upp och ner väldigt mycket kan jag rekommendera ett besök i en välsorterad tygaffär. Vi har fått en hissgardin uppsydd av Fönstret i Lund. Denna hissgardin har samma system som en rullgardin med band i ena sidan men den ser ut som en hissgardin. Kanon
Får man fråga vad de tar för att sy upp en hissgardin där (bor i närheten) Ikea tar 299 kr för att sy upp en hissgardin med deras metervaror såklart. Iofs så hade jag tänkt mig en neutral färg så det kunde ju funka...men man hittar ju ofta favorityget någonannanstans.AnnaKanin skrev:
Har en kompis som fick för sig att göra en egen hissgardin, vad kan jags äga, - hon svär över den än idag och hon är ändå inte hopplös med tyg & symaskin. Hon sade att "det krävs en ingenjör" för att förstå hur man ska göra och när man väl gör allt enligt konstens regler så hänger fanskapet lite snett iaf. gha!"
Så jag tänker att jag låter nå´n annan sy upp