Finns det möjligen "vanlig" chuck eller adapter från hilti-fäste till vanlig chuck att köpa annat än hilti original? Har supit bort chucken för vanliga runda borr och när jag ringer hilti så vill dom har en bit över tusen spänn för en ny.

Bosch (och säkert många fler) har väl någon variant på vanlig chuck med SDS-fäste. Dom borde gå att köpa till en lägre peng. HILTI har ett rabattsystem inte helt olikt rörbranschen d.v.s. feta rabatter för byggare som gör att deras sortiment inte är mycket dyrare än någon annans.

Det är ju en vanlig SDS+ i den även om Hilti kanske påstår annat. Det finns chuckar från B&D kvalitet för 99 spänningar och uppåt.

Köpte själv en till Makita hammaren då det räckte att chucken klarade att hålla en visp. Fungerar utmärkt, kvaliten är so-so men jag borrar inte i metall eller trä, det får en riktig borrmaskin göra.

Betänk att en chuck för SDS+ inte sitter stumt i axel led, dvs om man borrar i metall eller trä så kan den hugga fin-fint.

C
geschwint skrev:
Betänk att en chuck för SDS+ inte sitter stumt i axel led, dvs om man borrar i metall eller trä så kan den hugga fin-fint.
Precis, därför är utbyteschucken helt överlägsen, trots priset.

cpalm skrev:
[quote author=geschwint link=1140711308/0#2 date=1140730772]Betänk att en chuck för SDS+ inte sitter stumt i axel led, dvs om man borrar i metall eller trä så kan den hugga fin-fint.
Precis, därför är utbyteschucken helt överlägsen, trots priset.[/quote]

hiltis riktpris 1000 + moms.. :'(

geschwint skrev:
Det är ju en vanlig SDS+ i den även om Hilti kanske påstår annat. Det finns chuckar från B&D kvalitet för 99 spänningar och uppåt.

Köpte själv en till Makita hammaren då det räckte att chucken klarade att hålla en visp. Fungerar utmärkt, kvaliten är so-so men jag borrar inte i metall eller trä, det får en riktig borrmaskin göra.

Dom lokala handlarna verkar inte vara så angelägna att hjälpa mig så en länk till någon näthandlare skulle sitta som en smäck. +1000.- är inte aktuellt. Tack för hjälpen så länge.

M
När jag har köpt delar så har jag kollat med en serviceverkstad. Dom har för det mesta koll på vad det finns för alternativ.

Kan kanske vara värt ett försök att ringa dit å kolla om det finns något bättre alternativ.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.