Ni som har denna maskin, vad har ni att säga om den?

Verkar nästan vara snäppet bättre än den omättligt populära Makita DDF484RTJ, bla betydligt starkare och metallchuck. Har varit och klämt och känt på bägge maskinerna och tycker dessutom att Hikokin ligger bättre i handen.

Läser dock att några stycken säger att chucken släpper spänningen om borren/bitsen trots låsläge. Inte bra för mitt humör.

Kanske lika bra att satsa på det "säkra" kortet och gå på Makitan?
 
Som sagt, chucken är dålig och borrarna lossnar hela tiden.
Jag kontaktade Hikoki, och fick svaret att jag skulle lämna in maskinen, så skulle det bytas chuck och elektronik.
Ny ekektronik skulle göra att den bromsar in lugnare, så borren inte slås loss.
Min maskin är över 2 år gamal, så man får väl hoppas att det är åtgärdat från fabrik på en ny maskin.
Metallchuck i all ära, men plastchucken på mina privata Makitor är bättre, man får mycket bättre grepp helt enkelt, och de går inte sönder. Använda dagligen yrkesmässigt i 5 år innam de blev hobbymaskiner i garaget.
Hitachi/Hikoki är annars riktigt riktigt bra grejer. Makita var riktigt bra, men blivit sämre sen tillverkingen flyttades till Kina från Japan.
 
Tack för svar! Ja då vågar jag inte chansa. Hikokin är på kampanj hos lokal återförsäljare för 2990:-. Riktigt bra pris men maskinen var daterad 2019 så risken är överhängande att chucken inte är åtgärdad. Synd då det var kärlek vid första handtaget.

Det får bli Makitan då. Den jag tittade på var dock varken tillverkad i Japan eller Kina, utan i Rumänien.
 
Kanske blir att inhandla bänkborrmaskinen och bänkslipmaskinen. Mest för att jag gillar att köpa grejer

Nån som har erfarenhet av dessa?
 
D Digger Barnes skrev:
Tack för svar! Ja då vågar jag inte chansa. Hikokin är på kampanj hos lokal återförsäljare för 2990:-. Riktigt bra pris men maskinen var daterad 2019 så risken är överhängande att chucken inte är åtgärdad. Synd då det var kärlek vid första handtaget.

Det får bli Makitan då. Den jag tittade på var dock varken tillverkad i Japan eller Kina, utan i Rumänien.
Jaha, där ser man.
Jag gav 1.995 med 2 st 3A batterier o laddare. De sålde ut de sista maskinerna det stod Hitachi på, och min är en Kines.
 
  • Närbild av en grön Hitachi borrskruvdragare med etikett som visar modell, tillverkningsland i Kina och tekniska detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Isakare Isakare skrev:
Jaha, där ser man.
Jag gav 1.995 med 2 st 3A batterier o laddare. De sålde ut de sista maskinerna det stod Hitachi på, och min är en Kines.
Isakare Isakare skrev:
Jaha, där ser man.
Jag gav 1.995 med 2 st 3A batterier o laddare. De sålde ut de sista maskinerna det stod Hitachi på, och min är en Kines.
Ok! Fast det där är ju Hikokin. Trodde du syftade på Makitan och på den stod det Made in romania iaf!
 
D Digger Barnes skrev:
Ok! Fast det där är ju Hikokin. Trodde du syftade på Makitan och på den stod det Made in romania iaf!
Mina Makitor är riktiga prylar, Made in Japan =)
 
  • Gilla
Digger Barnes
  • Laddar…
BigR
Det där felet med att maskinen inte bromsar och stannar med ett klick så att chucken öppnar borde du kunna avgöra på plats butik. Min DS18DBSL som är tillverkad 2016 har inte problemet, den stannar mjukt. Hitachis/Hikokis grepp är svårslaget.
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Uppsidan med att Hikokis maskiner bromsar blixtsnabbt är att ”handledsskyddet” fungerar effektivt när det väl behövs. Vilket det gör ibland med hålsåg och grövre borr.
Hikoki borrskruvdragare används med hålsåg för att borra i tak, visande handledsskyddsfunktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Två Hikoki borrskruvdragare på arbetsbänk med hålsåg och borrtillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En Hikoki-borr med handledsskydd monterad på en vit yta under en bänk, redo för borrning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.