Nån som har några kommentarer i ämnet? Förstått att Dewalt är en populär såg, men halkade över Hikokins spec idag och finner den en smula attraktiv till ett bra pris. Finns det nån anledning att inte köpa den istället för dewalten? Som för övrigt verkar ha en del leveransproblem.

• Gilla
stnygard
  • Laddar…
Är inte en aktiv användare, men känner att jag kan komma med lite kommentarer till den här diskussionen då jag precis som du sitter och överväger att köpa en bordssåg, med bla dessa två som möjliga kandidater.

Med det sagt så vill jag understryka att jag inte själv har några erfarenheter av sågarna, utan jag sammanfattar bara det jag läst mig till. Har inte ännu införskaffat ngt.

Jag upplevde tidigare att C10RJ var ett mycket bra alternativ. Ett bra anhåll (påminner om Dewalt's omtyckta ”rack and pinion”), medföljande stativ/hjul för smidig transport samt ett attraktivt pris. Jag gillar A Concord Carpenter på youtube, och de gjorde ett stort test som Hikokin vann;

Men sen så började jag läsa om diverse problem som man haft med den här sågen. Kan inte den svenska termen, men "soft start module" kan tydligen ge upp, och spaken som man låser fast anhållet med tenderar att gå av. Kolla tex följande videoklipp gällande spaken:
Det som är oroande är inte bara det faktum att det verkar vara rganska vanligt, utan också att det fortfarande förekommer. Den där videon är från 2017, men trots det så ser man relativt nya kommentarer från användare som råkat ut för samma sak. Har inte Hikoki lyckats åtgärda felet?

Dewalt DWE7492 är ny och verkar vara ett solitt val, men kostar därefter. Den ersatte DW745 vad jag kan förstå. Stativ ingår inte och måste köpas till, och det skickar upp priset en bra bit jämfört med Hikokin.

Bosch GTS 10 XC verkar vara väldigt jämförbar med DWE7492 vad gäller kvalitén. Men tyvärr så gäller det även priset.

Har du övervägt Metabo TS 254? Ligger i ungefär samma prisnivå som C10RJ, och har likaså inbyggda ben och hjul för smidig transport:
https://www.proffsmagasinet.se/mask...irkelsag/metabo-ts-254-bordscirkelsag-1110008

Gällande TS 254, det finns dock ett problem även med den som man bör vara uppmärksam på, och det gäller en justerskruv till höjdjusteringen av sågbladet. Kolla i den här videon, från ca 2:58min
”Update: I contacted Metabo and they informed me that you should make sure the model you’re buying has model number 600668001. This is the upgraded version. The previous model was 600668000.”

Som min tolkning är den, att så länge man ser till att få en TS 254 med modellnr 600668001 så borde detta vara åtgärdat. För min del lutar det för tillfälllet åt denna.

Hoppas att medlemmar som faktiskt äger någon av ovan nämnda sågar hoppar in och delar med sig av deras erfarenheter och intryck :)

• Gilla
Zedo och 2 till
  • Laddar…
Mycket bra svar med matnyttig info. Det tackar man för! Det enda som oroar mig är att man ”nöjer” sig med en annan än Dewalten som man först tänkte sig, och sen kommer gräma sig över valet. :)

• Gilla
stnygard
  • Laddar…
Den risken finns förstås, och om man känner på sig att man kan komma att gräma sig över valet så är det nog säkrare att köra på den som man egentligen vill ha :)

Hade prisskillnaden varit ens lite mindre så hade jag slagit till på Dewalten direkt. Men nu står det fortfarande och väger, med liten fördel Metabo.

sunnis
Jag har spånat en längre tid efter en såg men har nog nästan bestämt mig för Hikoki C10RJ. Metabo TS 254 har många haft strul med enligt en handlare jag känner och det har varit både kostsamt och tagit tid att fixa men det kanske är löst med en nyare modell?

Hikoki har ett väldigt bra pris och dessutom rejäla mått med parallellanslag med kuggstång.

Helst vill jag övertala mig själv att köpa en maskin över 10tkr och komma upp en nivå i kvalitet...:crysmile:

Det slutade iaf med att det blev en 7492 för min del. Det lilla jag hunnit såga har gjort mig nöjd. Genomtänkta detaljer och en solid känsla i allt.

• Gilla
hampasnöret
  • Laddar…
Lyfter en gammal tråd

Är Dewalt 7492 värd prisskillnaden jämfört med Hikoki C10RJ?
Är det fortfarande problem med C10RJ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.