Hej,

Sedan vi gjorde en större ytbeläggningsrenovering av gräsmattan (en snäppet under 5 tons grävmaskin spridde omkring mull, och gjorde den blivande gräsmattan mera jämn, så har vi märkt att när man duschar mycket i duschutrymmet, så gluckar det ofta i köket, och ibland till och med i toalettsitsens avlopp i samma toalett som duschen är i.

Dessutom har vi noterat, att när det regnar mycket rikligt ute, så kan det stiga vatten i köksavloppet och luft glucka upp där. Då är det tämligen vanligt att det blir och stå vatten i kökets diskavsats, där man diskar kärlen. Speciellt om vi låtit lite vatten rinna där från kökets kran. Jag har skaffat en sugdel med käpp (minns ej vad den heter exakt), som jag använt till att pumpa upp vatten och med den lyckats avlägsna en hel del luft. Ofta hjälper detta till att vattennivån sjunker i köket så jag inte längre ser var nivån är i kökets rör.

Huset är ett älvsbyhus, och duschen, samt köket är på nedre våningen. Avloppet är kopplat till två behållare, dit avloppsresterna blir, och vattnet förs vidare till ett dräneringsområde.

Tömning av avloppsbrunnarna hjälper för en kort stund. Vi har även bett slamtömmarn att suga avloppet rent, men problemet återkommer sen vid häftiga regn igen.

Vi har noterat att marken består främst av lera här omkring, och att avloppsdräneringen dränerar dåligt. Gräsmattan kring avloppsbehållarna är helt mättad av vatten som inte rinner någonstans så länge det regnar.

Vad tror ni att är orsaken bakom våra bekymmer, och hur kan vi underlätta situationen förutom att pumpa lite då och då i köket? Nästan varje gång jag pumpar då jag låtit avloppet vara några dagar, så får jag upp luft i processen.

Jag har väldigt svår att föreställa mig att det kryper in luft in nånstansifrån. Problemet har varat så länge, så att jag kan utesluta rörläckage i stommen av huset för det finns inga tecken på rörläckage i krypgrunden.

Först när jag läste trådens rubrik tänkte jag avloppsventilation.

Men nu undrar jag om ni inte har fått stopp i avloppet utanför huset.
Kanske dags att filma avloppsrörens insida?
Alternativt börja med att spola rent dem först.

Hej,

Jag gick och tittade i avloppsbehållarna. Den första, närmare huset, var alldeles propfullt med skit som såg ut att vara tortt och hårdpackat. Det gick att lite sticka i med en träkäpp, men inget vatten syntes till.

Den andra, var full med vatten och inget skit alls. Det verkar starkt som om avföringen från första behållaren inte når fram till den andra.

Detta kunde orsaka gluckandet.

Jag kollade också i ventileringsrören ovanför dräneringsmarken, dit avloppsvattnet är tänkt att ska rinna bort, och noterade att man såg vattennivån i dem. Den verkar vara en kanske sisådär 40 cm från marknivån, som är den högsta punkten på gräsmattan. Jag vet från vad jag tidigare grävt och sett, att vattennivån är väldigt nära markytan och det verkar vara grundvatten som trycker upp det. Om hela dräneringsområdet är jämt och ständigt dränkt med grundvatten, och det är lerjord omkring nejden, så är det väl på tok olämpligt avloppssystem då.

2007 är byggnadsåret. Knappast godkänd nej.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.