En bekant har köpt en sommarstuga. Vi rev en vägg igår och kopplade då bort det vägguttag som fanns i den. Jag upptäckte då att man använt Wago och att ändarna på FK-ledarna såg ut att vara förtennade (sådär som jag gjorde med mina högtalarkablar förr för att de inte skulle "fransa" sig).

Det luktar hemmapul eller hur?

Är det över huvudet taget tillåtet att göra så?

Tror ju inte nån skulle göra sig besväret att löda FK som är så styv att den går utmärkt att trycka i, kanske hemmapularen använt MK och inte lyckats pressa i den..
Det är nog inte tillåtet, det är ju upp till tillverkaren hur det ska användas.

ingen fara då det handlar om snabbkopplingar typ wago, men förtenning tillsammans med skruvade anslutningar är en fara.
jag brukar förtenna ändarna på RK-ledarna som kommer ut från innerdelen på en luftvärmepump när de ska träs in i en Eljo 2-pol quickROT brytare.

Har för mig att förtennade trådändar är förbjudet numera? Mer lämligt att använda kabelskor.

spinout skrev:
Mer lämligt att använda kabelskor.

Ändhylsor?

Slugge skrev:
Tror ju inte nån skulle göra sig besväret att löda FK som är så styv att den går utmärkt att trycka i, kanske hemmapularen använt MK och inte lyckats pressa i den...
Nu har jag passat på att kolla kablarna. Jag gjorde det mellan att grillen tändes och den första nubben slank så jag är ganska säker på min sak! ;)

Det är varken FK eller MK utan RK.

Förtenta ändar och Wago är godkända ihop, står i katalogen. Problemet med förtenta ändar är att tennet/lodet är mjukt och kryper med tiden men Wagon följer ju med och efterdrar sig hela tiden.

Protte

Annars funkar väl de öppningsbara wagos bra till finkardeliga?

Slugge skrev:
Annars funkar väl de öppningsbara wagos bra till finkardeliga?
Absolut, upp till 4mm2 (för EK/FK gäller 2,5mm2)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.