Tänkte presentera min hemmagjorda spårdragare till fyrhjulingen. Jag har gått länge och funderat på att bygga en egen spårdragare, då priset för en ny i butik känns dyrt mot att kunna bygga en själv. Jag har fått modifiera om dragaren två tillfällen för att få den bra.
Första versionen var enkel och byggdes i vårat varmgarage början av vintern. Jag Googlade efter standardmått som spåren skulle ha och efter det var det bara att bygga. Konstruktionen blev impregnerad 170 regel och formplywood med metallbleck som förstärkning i fronten. Under var det 120 regel som jag snedsågade kanterna på för att få bra skidspår av.
Jag upptäckte att spårskenorna blev slitna fort och behövdes förstärkas med metall.
Efter att ha lagt på metallförstärkning på skenorna så smälte jag stearinljus för att få mer glid.
En annan modifiering var sidovingarna för att plana ut snön för stavtagen och en tratt framtill för att skrapa ihop mer snö framför dragaren.
Testade spåraren första gången och lade tre stenplattor längst bak för att trycka till snön. Var tvungen att montera till en regel så att stenplattorna inte skulle glida omkring.
När allt var färdigt sattes både fyrhjulingen och spårdragaren på prov ordentligt. Jag fick byta draglina till grövre sort då den första varianten var för tunn och gick av. Om det är för mycket snö får fyrhjulingen problem och det sker om snön börja nå underredet. Jag körde fast där vinden hade skapat snödrev, men kunde komma framåt om man backade och tog fart igen. Annars gick det förvånansvärt bra att ta sig fram fast fyrhjulingen fick jobba hårt.
Resultatet blev bra och jag fick godkänt av min sambo som åkte flera varv.
Priset att bygga denna konstruktion ligger strax under 1000:- och skulle jag köpa en i butik som är i metall börjar prislappen på ca 4000:- och mer.
Måtten som jag har på min spårdragare.
Tips för den som ska bygga en spårdragare.
1. Bygg den helst under varma delen av året och inte under vintern, om du inte har utrymme som uppvärmt garage eller verkstad.
2. Se till att förstärka med plåt eller metallbleck där slitage uppstår.
3. Valla eller smält stearin innan den dragaren används och är torr.
4. Bygg invändigt så att det du har som tyngder (tex stenplattor) inte glider omkring.
5. Ha stark draglina.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Första versionen var enkel och byggdes i vårat varmgarage början av vintern. Jag Googlade efter standardmått som spåren skulle ha och efter det var det bara att bygga. Konstruktionen blev impregnerad 170 regel och formplywood med metallbleck som förstärkning i fronten. Under var det 120 regel som jag snedsågade kanterna på för att få bra skidspår av.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag upptäckte att spårskenorna blev slitna fort och behövdes förstärkas med metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Efter att ha lagt på metallförstärkning på skenorna så smälte jag stearinljus för att få mer glid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En annan modifiering var sidovingarna för att plana ut snön för stavtagen och en tratt framtill för att skrapa ihop mer snö framför dragaren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Testade spåraren första gången och lade tre stenplattor längst bak för att trycka till snön. Var tvungen att montera till en regel så att stenplattorna inte skulle glida omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När allt var färdigt sattes både fyrhjulingen och spårdragaren på prov ordentligt. Jag fick byta draglina till grövre sort då den första varianten var för tunn och gick av. Om det är för mycket snö får fyrhjulingen problem och det sker om snön börja nå underredet. Jag körde fast där vinden hade skapat snödrev, men kunde komma framåt om man backade och tog fart igen. Annars gick det förvånansvärt bra att ta sig fram fast fyrhjulingen fick jobba hårt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Resultatet blev bra och jag fick godkänt av min sambo som åkte flera varv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Priset att bygga denna konstruktion ligger strax under 1000:- och skulle jag köpa en i butik som är i metall börjar prislappen på ca 4000:- och mer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måtten som jag har på min spårdragare.
Tips för den som ska bygga en spårdragare.
1. Bygg den helst under varma delen av året och inte under vintern, om du inte har utrymme som uppvärmt garage eller verkstad.
2. Se till att förstärka med plåt eller metallbleck där slitage uppstår.
3. Valla eller smält stearin innan den dragaren används och är torr.
4. Bygg invändigt så att det du har som tyngder (tex stenplattor) inte glider omkring.
5. Ha stark draglina.
Snyggt bygge! Bra att du tänkt på att packa för stavfästet också.
Ska man vidareutveckla en spårdragare så är formen på spårklossen avgörande för hur den fungerar i olika snötyper. Den intuitivt enklaste formen som du valt ger snygga, men inte så hållbara spår i lös snö. Snön blir inte tillräckligt packad i spårkanterna. I hård snö så kommer den klättra upp uppepå snön.
Gör man klossen betydligt längre och formad så att den i första hand pressar snön åt sidorna och inte så mycket neråt när spåret formas så blir spårkanterna hållbarare.
Vill man slippa att spårkälken klättrar upp ur spåret i hård snö så kan man fästa ett järn så som dina metallförstärkningar, men pekande rakt frammåt och lite neråt och slipade som ett stämmjärn i fram. De skär ut spårbotten och tvingar ner spårkälken i snön.
Exemplifierar med en detaljbild på en spårkälke som går bra i både hård och lös snö. Klossarna pressar snön mest åt sidorna och knivarna framför drar ner kälken i hård snö. Just denna kälken har vändbara knivar som i sitt andra läge är ännu aggresivare likt hur jag beskriver att man kan göra med ett järn frammåt skruvat i spårklossen. Nackdelen med sådana knivar är att kälken dels samlar pinnar, gräs och skräp och dels så går det hårt åt knivarna när man korsar vägar.
Fördelen med ett hemmabygge är att det är lätt att modifiera utifrån förutsättningarna. De "billiga" spårdragare som säljs på blocket är för lätta, för smala och har ofta fel form på spårklossarna.
Nästa steg blir väl att bygga en sladd också. Oumbärligt för att renovera spår och få dom jämna i längsled. Och för att packa snö. Sladdar är ju oftast av stål, men en träram med några vinkeljärn under gör också jobbet. Ett annat bra gör-det-själv spårredskap är en däckpackare. Alltså en rulle av 5-10 begaganade billdäck i bredd.
Sladd lagd på sida så den inte fryser fast och en vändbar spårkälke i plast.
Själv så har jag tillgång till fem olika spårkälkar för olika förhållanden. Ett ämne lika kul att nörda ner sig i som alla andra verktyg.
Ska man vidareutveckla en spårdragare så är formen på spårklossen avgörande för hur den fungerar i olika snötyper. Den intuitivt enklaste formen som du valt ger snygga, men inte så hållbara spår i lös snö. Snön blir inte tillräckligt packad i spårkanterna. I hård snö så kommer den klättra upp uppepå snön.
Gör man klossen betydligt längre och formad så att den i första hand pressar snön åt sidorna och inte så mycket neråt när spåret formas så blir spårkanterna hållbarare.
Vill man slippa att spårkälken klättrar upp ur spåret i hård snö så kan man fästa ett järn så som dina metallförstärkningar, men pekande rakt frammåt och lite neråt och slipade som ett stämmjärn i fram. De skär ut spårbotten och tvingar ner spårkälken i snön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Exemplifierar med en detaljbild på en spårkälke som går bra i både hård och lös snö. Klossarna pressar snön mest åt sidorna och knivarna framför drar ner kälken i hård snö. Just denna kälken har vändbara knivar som i sitt andra läge är ännu aggresivare likt hur jag beskriver att man kan göra med ett järn frammåt skruvat i spårklossen. Nackdelen med sådana knivar är att kälken dels samlar pinnar, gräs och skräp och dels så går det hårt åt knivarna när man korsar vägar.
Fördelen med ett hemmabygge är att det är lätt att modifiera utifrån förutsättningarna. De "billiga" spårdragare som säljs på blocket är för lätta, för smala och har ofta fel form på spårklossarna.
Nästa steg blir väl att bygga en sladd också. Oumbärligt för att renovera spår och få dom jämna i längsled. Och för att packa snö. Sladdar är ju oftast av stål, men en träram med några vinkeljärn under gör också jobbet. Ett annat bra gör-det-själv spårredskap är en däckpackare. Alltså en rulle av 5-10 begaganade billdäck i bredd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sladd lagd på sida så den inte fryser fast och en vändbar spårkälke i plast.
Själv så har jag tillgång till fem olika spårkälkar för olika förhållanden. Ett ämne lika kul att nörda ner sig i som alla andra verktyg.
Ska du spåra så bör du sladda eller vältra innan du spårar för att få ett fast underlag att spåra i.
Intressant läsning om detaljer som kan förbättra spårningen. Jag känner att det är lite överkurs för mig som bor i Eskilstunatrakterna där snön är inte så djup och det är bara lite nöjesåka med familjen det rör sig om. Skulle det vara spår för tävlingar och djupare snö där man måste ha skoter så är dessa speciella spårkonstruktioner viktiga. Möjligt att jag ska försöka mig på att bygga något som packar snön innan man spårar.PNO skrev:Snyggt bygge! Bra att du tänkt på att packa för stavfästet också.
Ska man vidareutveckla en spårdragare så är formen på spårklossen avgörande för hur den fungerar i olika snötyper. Den intuitivt enklaste formen som du valt ger snygga, men inte så hållbara spår i lös snö. Snön blir inte tillräckligt packad i spårkanterna. I hård snö så kommer den klättra upp uppepå snön.
Gör man klossen betydligt längre och formad så att den i första hand pressar snön åt sidorna och inte så mycket neråt när spåret formas så blir spårkanterna hållbarare.
Vill man slippa att spårkälken klättrar upp ur spåret i hård snö så kan man fästa ett järn så som dina metallförstärkningar, men pekande rakt frammåt och lite neråt och slipade som ett stämmjärn i fram. De skär ut spårbotten och tvingar ner spårkälken i snön.
[bild]
Exemplifierar med en detaljbild på en spårkälke som går bra i både hård och lös snö. Klossarna pressar snön mest åt sidorna och knivarna framför drar ner kälken i hård snö. Just denna kälken har vändbara knivar som i sitt andra läge är ännu aggresivare likt hur jag beskriver att man kan göra med ett järn frammåt skruvat i spårklossen. Nackdelen med sådana knivar är att kälken dels samlar pinnar, gräs och skräp och dels så går det hårt åt knivarna när man korsar vägar.
Fördelen med ett hemmabygge är att det är lätt att modifiera utifrån förutsättningarna. De "billiga" spårdragare som säljs på blocket är för lätta, för smala och har ofta fel form på spårklossarna.
Nästa steg blir väl att bygga en sladd också. Oumbärligt för att renovera spår och få dom jämna i längsled. Och för att packa snö. Sladdar är ju oftast av stål, men en träram med några vinkeljärn under gör också jobbet. Ett annat bra gör-det-själv spårredskap är en däckpackare. Alltså en rulle av 5-10 begaganade billdäck i bredd.
[bild]
Sladd lagd på sida så den inte fryser fast och en vändbar spårkälke i plast.
Själv så har jag tillgång till fem olika spårkälkar för olika förhållanden. Ett ämne lika kul att nörda ner sig i som alla andra verktyg.
Jag imponeras av din tanke att sätta en "tratt" framtill. Oerhört smart, särskilt om det inte hunnit komma så mycket snö. Själv hade jag nog inte trott att det skulle fungerat, och därför knappt tänkt tanken. 10/10 poäng från mig👍😉Danne_72 skrev:
Besserwisher
· The Great North
· 971 inlägg
Snyggt! Egna lösningar som denna är härliga att se!
Det är så lätt Skaffa ett armeringsnät ca 1,2m och dra efter 4hjulingen ju längre ju bättreDanne_72 skrev:Intressant läsning om detaljer som kan förbättra spårningen. Jag känner att det är lite överkurs för mig som bor i Eskilstunatrakterna där snön är inte så djup och det är bara lite nöjesåka med familjen det rör sig om. Skulle det vara spår för tävlingar och djupare snö där man måste ha skoter så är dessa speciella spårkonstruktioner viktiga. Möjligt att jag ska försöka mig på att bygga något som packar snön innan man spårar.
Finns en grupp på Fb vi sladdbyggarna "släta leder."