Hej

Jag planerar att bygga hus om 5 år och jag vill göra min hemläxa. Jag vill lära mig så mycket som möjligt om processen men också hantverket så att jag kan göra många delar själv men främst beställa och förhandla rätt saker.

Vad ska jag börja? Jag vill utgå från grunden så räkna med att jag har noll kunskap.

Ett väldigt bra råd som jag själv började med:
1. Gå in på byggahus.se
2. Forum -> Socialt & Projekt
3. Läs så många projekttrådar du bara orkar, det finns jättemånga bra sådana som tar dig från påbörjande av projektet till slutskedet.
4. Läs några trådar till

Lycka till!

• Gilla
Kretikos
  • Laddar…
E Engsr skrev:
Ett väldigt bra råd som jag själv började med:
1. Gå in på byggahus.se
2. Forum -> Socialt & Projekt
3. Läs så många projekttrådar du bara orkar, det finns jättemånga bra sådana som tar dig från påbörjande av projektet till slutskedet.
4. Läs några trådar till

Lycka till!
5. Läs allting du hittar på --> https://www.traguiden.se/

Ensak som jag insåg i efterhand är att lära mig att läsa planritningar bättre och också förstå hur mycket plats saker tar och hur stora rum man behöver för saker.

Saker som vad innebär 17x10 fönster eller 9x21 dörr, hur bred bör en klädkammare vara? Hur mycket utrymme är rimligt bredvid en säng? Nu kräver husen att dom är handikappanpassade vilket jag tycker gör att dom inte upplevs små eller trånga. Men vi gjorde små förändringar på fönster och dörrar för att exempelvis kunna se ut bättre när man sitter ner ändrade till 10x21 dörrar på vissa centrala passager.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.