3 257 läst · 17 svar
3k läst
17 svar
Helt ny uppsättning maskiner
Sida 1 av 2
Hej!
Jag blir husägare idag och behöver inhandla en del verktyg för kommande projekt. Huset är helt nybyggt men jag ska inreda övervåningen och till sommaren blir det altanbygge. Har bott i lägenhet fram tills nu och har inte direkt haft någon användning av några verktyg.
Vad ska jag köpa för borrmaskin/skruvdragare? Sågar?
Jag vill ju inte lägga en hel förmögenhet men jag vill ju ha verktyg som håller genom projekten som säkert blir många. puh!
Jag blir husägare idag och behöver inhandla en del verktyg för kommande projekt. Huset är helt nybyggt men jag ska inreda övervåningen och till sommaren blir det altanbygge. Har bott i lägenhet fram tills nu och har inte direkt haft någon användning av några verktyg.
Vad ska jag köpa för borrmaskin/skruvdragare? Sågar?
Jag vill ju inte lägga en hel förmögenhet men jag vill ju ha verktyg som håller genom projekten som säkert blir många. puh!
Även om de kostar en del så säger jag en bra kap och gersåg typ dewalt 707 för att kapa virket. Den tar allt från taklisterna till 2X8" med mycket snygga snitt.
En bra skruvdragare är nästa punkt. Se till att skaffa en med två batterier och snabbladdare. Den ska ladda det andra batteriet fullt innan dy har hunnit tömma det första. Personligen tycker jag att 12V maskinerna är starka nog och de är lite lättare än de större. Iom att denna maskin kommer att gå mycket och användas länge så satsa på kvalitet (dewalt,makaita,hitachi,...)
Iom kap och gersågen så har du det mesta av sågbehoven lösta. En vanlig fogsvans är bra för grovkapning av virke men här dugger byggmax billiga såg utmärkt.
En bra hammare som du trivs med och ett snickarbälte är bra att ha
En morakniv klarar du dig inte utan.
En personlig erfarenhet är att man behöver ett långt vattenpass (ca 1.80-2 meters) och ett kort
En bra skruvdragare är nästa punkt. Se till att skaffa en med två batterier och snabbladdare. Den ska ladda det andra batteriet fullt innan dy har hunnit tömma det första. Personligen tycker jag att 12V maskinerna är starka nog och de är lite lättare än de större. Iom att denna maskin kommer att gå mycket och användas länge så satsa på kvalitet (dewalt,makaita,hitachi,...)
Iom kap och gersågen så har du det mesta av sågbehoven lösta. En vanlig fogsvans är bra för grovkapning av virke men här dugger byggmax billiga såg utmärkt.
En bra hammare som du trivs med och ett snickarbälte är bra att ha
En morakniv klarar du dig inte utan.
En personlig erfarenhet är att man behöver ett långt vattenpass (ca 1.80-2 meters) och ett kort
Produkter som diskuteras: "snickarbälte"
Snickarbälten
Snickarbälten är ett oumbärligt verktyg för alla som arbetar inom bygg- och hantverksyrken. De ger inte bara en praktisk förvaringslösning för alla dina verktyg och tillbehör, utan hjälper också till att hålla dina händer fria så att du
Läs mer
Håller i princip med Mats_o.
Dock tycker jag att du ska köpa: Sticksåg, cirkelsåg, Kap och gersåg.
Kap och ger såg köpte jag en så kallad TGS såg som du dessutom kan snurra runt och använda som bordssåg och klyva med. Den klarar inte lika grova dimentioner som en DW707 men är jäkla smidig att använda.
Själv köpte jag en Metabo KGT501 men Dewalts DW743 duger lika bra.
Dessa är perfekta när du lägger parkett tillexempel. Längskapa en parkettbräda går som en dans.
Skruvdragaren ska nog få kosta nån krona, den har man mycket glädje av. själv köpte jag en festool 12v. 12volt räcker mycket bra och är bra mycket lättare än monstermaskinerna på 18volt.
Känn på skruvdragaren så att den är lätt, bekväm att hålla i och välbalanserad.
Satsa på kvalitetsmärken som Ovan: Dewalt, Makita Hitachi men även Metabo och Blå Bosch.
Festool är lite väl dyra i ditt fall kanske.
Vad gäller fogsvansen så håller jag inte med. byggmax billiga är inte något jag rekommenderar. En 150-200:- är bättre att lägga på en fogsvans så den håller skärpan ett tag.
Kanske du behöver en vinkelslip också men isåfall köper du en billig på Biltema eller liknande. till eventuella armeringsjärn.
Det var allt jag kom på.
Dock tycker jag att du ska köpa: Sticksåg, cirkelsåg, Kap och gersåg.
Kap och ger såg köpte jag en så kallad TGS såg som du dessutom kan snurra runt och använda som bordssåg och klyva med. Den klarar inte lika grova dimentioner som en DW707 men är jäkla smidig att använda.
Själv köpte jag en Metabo KGT501 men Dewalts DW743 duger lika bra.
Dessa är perfekta när du lägger parkett tillexempel. Längskapa en parkettbräda går som en dans.
Skruvdragaren ska nog få kosta nån krona, den har man mycket glädje av. själv köpte jag en festool 12v. 12volt räcker mycket bra och är bra mycket lättare än monstermaskinerna på 18volt.
Känn på skruvdragaren så att den är lätt, bekväm att hålla i och välbalanserad.
Satsa på kvalitetsmärken som Ovan: Dewalt, Makita Hitachi men även Metabo och Blå Bosch.
Festool är lite väl dyra i ditt fall kanske.
Vad gäller fogsvansen så håller jag inte med. byggmax billiga är inte något jag rekommenderar. En 150-200:- är bättre att lägga på en fogsvans så den håller skärpan ett tag.
Kanske du behöver en vinkelslip också men isåfall köper du en billig på Biltema eller liknande. till eventuella armeringsjärn.
Det var allt jag kom på.
Jag skulle även skaffat mig en grovdammsugare. Var inget jag hade planerat in själv men när jag väl fick tummen ur och köpte en så insåg jag hur praktiskt det är att ha en grovsugare att suga upp allt från gipsdamm till sågspån och puts med. Även toppen att koppla den till diverse handverktyg för att minska dammet i luften. Köpte själv en Kärcher för runt 1k5 till vilken påsarna inte kostar en förmögenhet. Körde tidigare med en pensionerad vanlig dammsugare men det mar mest skit, påsarna blev fulla och den stackaren blev allt mer sliten i lagrena i takt med att jag sög elakheter...
Helt klart. Den glömde jag på listan. Har själv testat med en sån där grovtunna till en vanlig damugare och det fungerar om du bara ska köra kortare perioder. Annars överhettar motorn rätt snabbt
Helt klart! En grovdammsugare är bra. jag köpte en för 500kr på COOP som funkar bra men tyvärr har den inte automatstart så den startar automatiskt när du startar elverktyget.
Kommer du ha braskamin i huset så är grovdammsugaren bra där också.
Kommer du ha braskamin i huset så är grovdammsugaren bra där också.
Köpa inga dyra fogsvansar,dom blir lika slöa som en dyr när du tappar den på betonggolvet eller sågar i spik och gips med dom är min åsikt.
Ett bra kap o geringssåg är guld värt ,tar du dessutom ett vändbart så kan du trolla till det mesta.
Ett bra kap o geringssåg är guld värt ,tar du dessutom ett vändbart så kan du trolla till det mesta.
Köp få vettinga verktyg istället för en massa skit
måttband, är nästan alltid bättre än en tumstock
hammare, köp av lite bättre kvalite med vibrationsskydd
blåsnöre, never leave home without it
vattenpass, köp inte skit
skruvdragare med två batteri, inte för klen..
borrmaskin till att borra där inte dragaren orkar
stickis, skulle jag ha endast en såg så skulle jag köra stickis..
fogsvans och koben..
med detta kan du bygga ett helt hus..
måttband, är nästan alltid bättre än en tumstock
hammare, köp av lite bättre kvalite med vibrationsskydd
blåsnöre, never leave home without it
vattenpass, köp inte skit
skruvdragare med två batteri, inte för klen..
borrmaskin till att borra där inte dragaren orkar
stickis, skulle jag ha endast en såg så skulle jag köra stickis..
fogsvans och koben..
med detta kan du bygga ett helt hus..
1: Man slänger inte sågen på betonggolvLanga farbron skrev:
2: Man sågar inte i spik om man jobbar med nytt virke
3: Gips knäcker man och skulle det vara nån lite bit man måste såga så tål sågen det.
Jag vidhåller: Köp en kvalitetssåg!
Jag håller med dig, köp en kvalitetssåg, och vårda den väl. Skillnaden på en billig såg och tex sandviks XT superior är milsvidd. En bra såg kräver mindre kraft och är mycket enklare att såga rakt med.styrman1 skrev:
Använd din fina såg i rent virke, som inte har blivit trampat på, legat på marken och så vidare.
Tappa inte den! Använd ett skydd för tänderna när du förvarar den.
Såga inte gips, spån eller andra tärande material.
När den, efter lång tid, är utsliten, använd den som "fulsåg" (gips, spån, bräder m spik osv), och köp en ny "finsåg".
//Daniel
....och latex....