Skulle vilja montera 8 st solceller på mitt garagetak som inte skall anslutas till elnätet. Jag vill inte heller ha batterilagring. Jag har redan el indraget men vill köra detta helt separat. Köpa lätt begagnat av någon som uppgraderat och därmed komma ner i under 10000 kr för hårdvaran.
Tanken är att montera ett CEE 3-fas vägguttag och 3 st enfasuttag. Jag skulle vilja koppla in en extra laddbox till bilen och ev elradiator/luftvärmepump till detta och det är ok om det bara ger energi när solen lyser.
Vad jag än letar efter på nätet så hittar jag inget så hoppas att någon expert här kan guida mig rätt och kanske tom rekommendera en elfirma för detta jobb. De som säljer solel vill inte ens skapa en offert om man inte köper batteri...
Behövs ett 230V uttag för att 'driva' invertern så den kan producera solel?
Tar elektroniken skada om anläggningen börjar producera men kör lite klent i början (gissar att en elradiator klarar detta men kanske inte luftvärmepump eller laddbox)?
Behövs det någon form av separat jordning av anläggningen?
Är jag helt fel ute?
Vad har jag inte tänkt på?
Mitt förra hus fick en anläggning på ca 10kW bestående av SolarEgde inverter och paneler med optimerare och var kopplad till nätet. Denna gång vill jag testa något annorlunda. Vad händer om vårt elnät blir utslaget av främmande makt? Nätleverantören skall ha avgift för inmatning i nätet och kanske en effekttariff som gör att en offlinelösning av elbilsladdningen kan bli en väldigt lönsam affär. Arr dessutom veta att jag kör på 100% egenproducerad el från mina egna solceller gör gott i hjärtat och för miljön (begagnad utrustning!!)
Tanken är att montera ett CEE 3-fas vägguttag och 3 st enfasuttag. Jag skulle vilja koppla in en extra laddbox till bilen och ev elradiator/luftvärmepump till detta och det är ok om det bara ger energi när solen lyser.
Vad jag än letar efter på nätet så hittar jag inget så hoppas att någon expert här kan guida mig rätt och kanske tom rekommendera en elfirma för detta jobb. De som säljer solel vill inte ens skapa en offert om man inte köper batteri...
Tar elektroniken skada om anläggningen börjar producera men kör lite klent i början (gissar att en elradiator klarar detta men kanske inte luftvärmepump eller laddbox)?
Är jag helt fel ute?
Mitt förra hus fick en anläggning på ca 10kW bestående av SolarEgde inverter och paneler med optimerare och var kopplad till nätet. Denna gång vill jag testa något annorlunda. Vad händer om vårt elnät blir utslaget av främmande makt? Nätleverantören skall ha avgift för inmatning i nätet och kanske en effekttariff som gör att en offlinelösning av elbilsladdningen kan bli en väldigt lönsam affär. Arr dessutom veta att jag kör på 100% egenproducerad el från mina egna solceller gör gott i hjärtat och för miljön (begagnad utrustning!!)
Jag hörde av en kollega som hade liknande planer att det tydligen är dyrt med en växelriktare som klarar att driva elbilens laddbox i off-grid läge. Minns inte vad det var som inte fungerade men hans elbil gick inte att ladda.
/M
/M
Vanliga ongrid inverters måste ha en fungerade 230V anslutning då den annars är byggd för att stänga ned vid strömavbrott för att skydda eventuella linjearbetare på det publika nätet. Hybrid inverter har en funktion som medger viss offgrid funktionalitet typ ö-dift. Men inte optimalt för detta. Utan endast som återstår är en offgrid inverter men alla som finns jobbar utifrån batteri 12-48V. Innehåller då batteriladdare plus inverter 1fas eller 3fas. Men inget som säger att man måste ha ett dyrt lithiumbatteri lager från Tesla eller dyligt utan i ditt fall vanliga blybatterier 1-4st för stabilitet på inkommande spänning.Morgondopp skrev:
Skulle vilja montera 8 st solceller på mitt garagetak som inte skall anslutas till elnätet. Jag vill inte heller ha batterilagring. Jag har redan el indraget men vill köra detta helt separat. Köpa lätt begagnat av någon som uppgraderat och därmed komma ner i under 10000 kr för hårdvaran.
Är jag helt fel ute?
Grejen är ju att jag har fungerande uttag med 230V så om jag får driva omvandlaren med nätel så löser det sig lätt.H Håbbe01 skrev:Vanliga ongrid inverters måste ha en fungerade 230V anslutning då den annars är byggd för att stänga ned vid strömavbrott för att skydda eventuella linjearbetare på det publika nätet. Hybrid inverter har en funktion som medger viss offgrid funktionalitet typ ö-dift. Men inte optimalt för detta. Utan endast som återstår är en offgrid inverter men alla som finns jobbar utifrån batteri 12-48V. Innehåller då batteriladdare plus inverter 1fas eller 3fas. Men inget som säger att man måste ha ett dyrt lithiumbatteri lager från Tesla eller dyligt utan i ditt fall vanliga blybatterier 1-4st för stabilitet på inkommande spänning.
Nja vanlig inverter kopplas direkt på nätet och det var det du inte ville. 230 är inte till för att driva inverter i första hand utan att leverera 230V till nätet så skippar man nätet på en vanlig inverter så stängs den av.Morgondopp skrev:
Det finns hyfsat billiga offgrid-riktare att köpa om man inte går via solcellsfirmorna. Kontakta en elfirma istället.
Jag tänker mig en ännu enklare lösning dock:
- 4st paneler (ger drygt 120V)
- solpanelerna kopplas till 120V elpatron i vattenslangen till badtunnan
- och även 120V inkoppling parallellt över de tre fasernas anslutningar i min FLVP (de används inte alls idag)
Allt styrs naturligtvis via kontaktorer och även manuella frånkopplingar samt likströmssäkringar.
Vi får se om det någonsin blir av, men det skulle betala sig väldigt snabbt enligt mina beräkningar i alla fall.
- och även 120V inkoppling parallellt över de tre fasernas anslutningar i min FLVP (de används inte alls idag)
Allt styrs naturligtvis via kontaktorer och även manuella frånkopplingar samt likströmssäkringar.
Vi får se om det någonsin blir av, men det skulle betala sig väldigt snabbt enligt mina beräkningar i alla fall.
pacman42 skrev:
Det finns hyfsat billiga offgrid-riktare att köpa om man inte går via solcellsfirmorna. Kontakta en elfirma istället.
Kör bara ca 10-20 kWh per kväll och är parkerad hela dagarna. Blir nog toppen. Dessutom sitter det en 11kW laddare 2 m bort på husväggen.S sinuslinus skrev:
Med 3 kW som mest kommer du inte att kunna ladda bilen med 3-fas eftersom det krävs 6A=4 kW. Då blir det 1-fas men den länkade invertern klarar max 10A 1-fas = 2300W. Men jag vet inte om den kommer tycka om öläge där bara 1 fas belastas heller.Morgondopp skrev:
Jag har också funderat lite på detta, har tidigare byggt en anläggnin för en camper van (en panel + två batterier samt belysning, uttag, vattenpump mm).
Om vi börjar med den obligatoriska formalian: Du får inte installera starkströmsanläggningar själv ien byggnad utan det måste utföras av en behörig elektriker.
Sen kan man fundera på om man kan komma under kriterierna för "starkström" på ngt sätt. Definitionen är om det kan vara till fara för människor/djur/fgegendom, men man brukar väl dra gränsen vid 50 volt ?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svagström
Skall man då följa det ltie löst så sätter det lite begräsningar på hur man kan koppla solcellerna.
Men sen kommer vi till det mer spännande (haha) och praktiska.
Det viktiga i en sådan anläggning, om du tänkt ladda bilen eller någon större förbrukning, är egentligen inte solpanelerna utan batteriet. Solcellerna är ju till för att ladda batteriet igen sen på "hyfsad tid", men kan inte själva driva en laddning eftersom de varierar så mycket vad dom ger beroende på väder osv.Att direkt koppla solceller till elbilskladdning tror jag skulle bli väldigt "intermittent": Dvs den skulle slå på och av lite omvartannat: Tänk så fort solen går i moln: Så minst en mindre batteribank för buffring kommer du behöva skulle jag säga !
Min tanke för "nödladdning" av bilen (samt förbrukningsel i from av belysning laddning av elverktyg osv) är:
2-4-6 solpaneler (1-2-3 kw nånting), en batteribank ("tillräckligt stor" för ett par mils laddning, typ 5-10 kwh) en regulator MPPT och en inverter (som klarar iaf 3kw enfas)
Det borde gå att få ihop ett sådant paket med rimlig prisbild tänker jag.
Om vi börjar med den obligatoriska formalian: Du får inte installera starkströmsanläggningar själv ien byggnad utan det måste utföras av en behörig elektriker.
Sen kan man fundera på om man kan komma under kriterierna för "starkström" på ngt sätt. Definitionen är om det kan vara till fara för människor/djur/fgegendom, men man brukar väl dra gränsen vid 50 volt ?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Svagström
Skall man då följa det ltie löst så sätter det lite begräsningar på hur man kan koppla solcellerna.
Men sen kommer vi till det mer spännande (haha) och praktiska.
Det viktiga i en sådan anläggning, om du tänkt ladda bilen eller någon större förbrukning, är egentligen inte solpanelerna utan batteriet. Solcellerna är ju till för att ladda batteriet igen sen på "hyfsad tid", men kan inte själva driva en laddning eftersom de varierar så mycket vad dom ger beroende på väder osv.Att direkt koppla solceller till elbilskladdning tror jag skulle bli väldigt "intermittent": Dvs den skulle slå på och av lite omvartannat: Tänk så fort solen går i moln: Så minst en mindre batteribank för buffring kommer du behöva skulle jag säga !
Min tanke för "nödladdning" av bilen (samt förbrukningsel i from av belysning laddning av elverktyg osv) är:
2-4-6 solpaneler (1-2-3 kw nånting), en batteribank ("tillräckligt stor" för ett par mils laddning, typ 5-10 kwh) en regulator MPPT och en inverter (som klarar iaf 3kw enfas)
Det borde gå att få ihop ett sådant paket med rimlig prisbild tänker jag.
Klicka här för att svara